رقیب Google Neeva از جستجوی مصرف‌کننده منصرف می‌شود، به هوش مصنوعی و شرکت می‌پردازد

موتور جستجوی Challenger Neeva دیگر وجود ندارد، حداقل در ظاهر فعلی خود، زیرا شرکت مستقر در Mountain View در کالیفرنیا فاش کرد که در حال تعطیل کردن تجارت مصرف کننده خود است.

بنیانگذاران سریدار راماسوامی و ویوک راگوناتان دیروز در یک پست وبلاگی نوشتند که برای جذب کاربران جدید با چالش‌های مهمی مواجه شده‌اند که همراه با محیط اقتصادی دشواری که در حال حاضر همه شرکت‌ها با آن مواجه هستند، به این معنی است که دیگر امکان ادامه مسیر فعلی خود را ندارد.

آنها نوشتند: “دیگر راهی برای ایجاد یک تجارت پایدار در جستجوی مصرف کننده وجود ندارد.” در نتیجه، طی چند هفته آینده، ما neeva.com و محصول جستجوی مصرف کننده خود را تعطیل خواهیم کرد و به حوزه جدیدی از تمرکز خواهیم رفت.

در سال 2019 توسط راماسوامی و راگوناتان، نیوا، کارمندان سابق گوگل تأسیس شد یک موتور جستجوی بدون آگهی و فقط اشتراک (یعنی پولی) در ایالات متحده راه اندازی کرد دو سال پیش، قبل از اضافه کردن a سطح رایگان به ترکیب شش ماه بعد. در ماه های بعد، Neeva گفت که بیش از 600000 کاربر جمع آوری کرده است، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق آن ها در یک برنامه رایگان بودند. در جستجوی رشد، نیوا یک تمرین توسعه سریع جهانی را آغاز کرد که با اروپا در ماه اکتبر شروع شد، و سپس تلاش کرد تا کل تجربه جستجو را با یک موتور هوش مصنوعی مولد جدید که نتایج و منابع متعدد را برای ایجاد یک پاسخ واحد ترکیب می‌کند، دوباره اختراع کند.

مرگ بر «10 پیوند آبی» ایده کلی بود.

NeevaAI در عمل اعتبار تصویر: TechCrunch

Neeva همچنین روی یک اپلیکیشن جستجوی هوش مصنوعی تولیدی مستقل به نام Gist کار می‌کرد و در حالی که قبلاً در اندروید در دسترس بود، راه‌اندازی برنامه‌ریزی‌شده iOS آن در پایان ماه مارس به‌طور مداوم و بدون هیچ توضیحی به تعویق افتاد.

دیوید در مقابل جالوت و جالوت

تعداد اخراج‌ها در حوزه فناوری در سال گذشته، نشان‌دهنده واضحی از بادهای معکوس اقتصادی سختی است که حتی بزرگترین شرکت‌ها نیز با آن مواجه هستند، چیزی که نیوا از آن در امان نبوده است. این شرکت از زمان آغاز به کار خود حدود 75 میلیون دلار جمع آوری کرده بود، از جمله از طرف حامیان مشهوری مانند سکویا و گریلاک، اما بیش از دو سال پس از افزایش سری B، Neeva احتمالاً باید در مورد دور سری C فکر می کرد – چیزی که در پایان، به وضوح در دسترس نبود.

در حالی که وعده Neeva مبنی بر جایگزینی واقعی برای گوگل عمدتاً مبتنی بر تجربه‌ای بدون آگهی و پشته جستجوی خود بود، نتیجه نهایی این است که همیشه قرار بود گوگل را از جایگاه رفیع خود حذف کند. این چیزی است که رقیب قدرتمندش مایکروسافت اخیراً سعی کرده است با تزریق کمی ChatGPT OpenAI به موتور جستجوی Bing خود انجام دهد و باعث شد گوگل تلاش‌های خود را در این فضا با Bard تسریع بخشد.

بنابراین ظاهراً این یک ماجرای دیوید در مقابل جالوت و جالوت بود، هرچند که نیوا از دیگر رقبا مانند You.com و Brave پشتیبان داشت. آنچه از همه اینها مشخص است این است که نیوا رشدی را که خود یا سرمایه گذارانش انتظارش را داشتند ندیده بود. با این حال، این دو مؤسس مصر هستند که متقاعد کردن کاربران برای پرداخت هزینه برای جستجوی بدون آگهی، بخش سختی نبود – چالش اصلی در واقع واداشتن آنها به جابه‌جایی از شرکت‌های بزرگ فعلی (عمدتاً گوگل) بود.

بنیانگذاران می‌نویسند: «برخلاف تصور رایج، متقاعد کردن کاربران برای پرداخت هزینه برای تجربه بهتر در واقع مشکل کمتری در مقایسه با واداشتن آنها به آزمایش یک موتور جستجوی جدید در وهله اول بود. در طول این سفر، ما متوجه شدیم که ساختن یک موتور جستجو یک چیز است، و یک چیز کاملاً متفاوت برای متقاعد کردن کاربران عادی به نیاز به انتخاب بهتر. از اصطکاک غیر ضروری مورد نیاز برای تغییر تنظیمات جستجوی پیش‌فرض گرفته تا چالش‌های کمک به افراد در درک تفاوت بین موتور جستجو و مرورگر، جذب کاربران واقعاً سخت بوده است.

جستجوی سازمانی

به‌عنوان بخشی از تعطیلی کسب‌وکار مصرف‌کننده، Neeva گفت که برای کسانی که اشتراک پولی دارند بازپرداخت صادر می‌کند و تمام داده‌های کاربر را حذف می‌کند. اما این لزوماً به معنای پایان نیوا نیست. این شرکت قبلاً به برخی برنامه‌های درآمدزایی آتی فراتر از اشتراک‌های پولی، از جمله معاملات مجوز برای جستجوی برنامه‌های کاربردی در داخل شرکت‌ها اشاره کرده بود – و این می‌تواند راهی باشد که با عجله بیشتری دنبال می‌کند، حالا که بخش اصلی کسب‌وکارش را به پایان می‌رساند.

در اوایل این هفته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه Neeva در حال مذاکره با غول ابری Snowflake در مورد خرید احتمالی است و با توجه به اخباری مبنی بر اینکه Neeva در حال دور شدن از مشتری است، چنین معامله ای بسیار منطقی است. اساساً، کارهایی را که قبلاً با مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و جستجو انجام داده است، و استفاده از آن در موارد بسیار خاص استفاده می‌کند – به ویژه در شرکتی که نمی‌خواهد به فناوری ارائه شده توسط گوگل متکی باشد. یا مایکروسافت، یا نمی خواهد توسعه داخلی خود را از ابتدا شروع کند.

اما Neeva هنوز هیچ برنامه خاصی را برای آینده تایید نکرده است، خواه به عنوان بخشی از یک شرکت بزرگتر باشد یا اینکه مجوز فناوری خود را برای استفاده دیگران ارائه دهد.

بنیانگذاران نتیجه گرفتند: “در طول سال گذشته، ما نیاز مبرم و واضح به استفاده موثر، ارزان، ایمن و مسئولانه از LLMها را دیدیم.” بسیاری از تکنیک‌هایی که با مدل‌های کوچک پیشگام بوده‌ایم، کاهش اندازه، کاهش تأخیر و استقرار ارزان، عناصری هستند که امروزه شرکت‌ها واقعاً می‌خواهند و به آن‌ها نیاز دارند. ما فعالانه در حال بررسی این هستیم که چگونه می‌توانیم تخصص جستجو و LLM خود را در این تنظیمات اعمال کنیم، و در چند هفته آینده به‌روزرسانی‌هایی را در مورد آینده کار و تیم خود ارائه خواهیم کرد.»