کارگران گیگ در کالیفرنیا برای دریافت میلیون ها دلار برای هزینه های خودرو بدون پرداخت

Uber، Lyft، DoorDash و سایر شرکت‌های حمل و نقل و حمل و نقل مبتنی بر اپلیکیشن باید میلیون‌ها دلار به کارگران شرکت کالیفرنیا برای هزینه‌های پرداخت نشده خودرو بین سال‌های 2022 تا 2023 بازپرداخت کنند.

پرداخت های معوقه از ماده ای در گزاره 22 می آید، قانون بحث برانگیزی که کارگران شرکت های بزرگ را به جای کارمندان به عنوان پیمانکاران مستقل طبقه بندی می کند و به آنها وعده حمایت ها و مزایا را می دهد. به‌عنوان مثال، کارگران شرکت‌کننده به جای حداقل دستمزد تضمین‌شده، برای زمانی که در یک کنسرت «درگیر» می‌کنند، و نه زمانی که بین سواری‌ها صرف می‌شود، حداقل ضمانت درآمد دریافت می‌کنند.

بخشی از Prop 22 تصریح می‌کند که رانندگانی که حداقل هزینه را می‌گیرند، بازپرداخت هزینه‌های وسیله نقلیه را دریافت می‌کنند. از سال 2021، زمانی که Prop 22 در کالیفرنیا اجرا شد، رانندگان شروع به دریافت 0.30 دلار به ازای هر مایل رانندگی کردند در حالی که “فعالانه درگیر بودند”. قانون همچنین می گوید که نرخ باید افزایش یابد تا با سرعت تورم همگام شود. بنابراین، افزایش تورم 6.8 درصدی در سال 2022 باید این پرداخت ها را به 0.32 دلار در هر مایل افزایش می داد. و در سال 2023 باید 0.02 دلار دیگر به 0.34 دلار در هر مایل می رسید.

ممکن است چند سنت زیاد به نظر نرسد، اما رانندگان هر سال هزاران مایل مسافت را طی می کنند، بنابراین واقعاً می تواند زیاد شود. به خصوص وقتی در نظر بگیرید که طبق گزارش های صنعت، تقریباً 1.3 میلیون درایور گیگ در کالیفرنیا وجود دارد.

(به هر حال، مطابق با مزایای ضعیفی که برای کارگران شرکت تحت پروپ 22 ارائه می شود، نرخ کسر مسافت پیموده شده وسیله نقلیه آنها نصف نرخ استاندارد برای صاحبان مشاغل و کارمندان است که در سال 2023 0.655 دلار در هر مایل است.)

طبق گزارش لس آنجلس تایمز، که اولین بار این اختلاف را گزارش کرد، پابلو گومز، راننده تمام وقت اوبر از سال 2019، متوجه شد که پرداخت‌هایش هرگز از 0.30 دلار بیشتر نشده است. اکنون می دانیم که هیچ راننده ای افزایش پرداخت را دریافت نکرده است، زیرا هیچ یک از شرکت های مبتنی بر برنامه این تعدیل را اجرا نکرده اند.

Uber، DoorDash، Lyft و Grubhub همگی به TechCrunch گفتند که هزینه‌های بازپرداخت راننده را تعدیل نکردند زیرا منتظر بودند دفتر خزانه‌داری کالیفرنیا نرخ‌های تعدیل‌شده را منتشر کند. طبق پروپ 22، خزانه داری در واقع وظیفه محاسبه و انتشار نرخ تعدیل شده را در هر سال بر عهده دارد و در انجام به موقع آن ناکام مانده است.

پس از مطالعه زبان Prop 22، گومز سعی کرد در 13 آوریل با دفتر خزانه داری دولتی تماس بگیرد و او را از دست دادند. او سپس مستقیماً در فیونا ما، خزانه دار کالیفرنیا توییت کرد و پرسید که چرا نرخ هنوز تغییر نکرده است. سرجیو آودیان، یک کارگر و مشارکت کننده ارشد در The Rideshare Guy، این توییت را تقویت کرد. در 10 می ما پاسخ داد گفت: بالاخره تعدیل نرخ منتشر شد. Uber و DoorDash فوراً شروع به ارسال بازپرداخت به رانندگان کردند تا مبادا با شکایت دسته جمعی روبرو شوند.

به نوبه خود، آویدیان گفت که حاضر است در صورت عدم موافقت شرکت ها با پرداخت عطف به ماسبق، شکایت کند. او به TechCrunch گفت: “من شرکت حقوقی را آماده کرده بودم و شاکی اصلی بودم.”

Lyft به TechCrunch گفت که اکنون صدور بازپرداخت را آغاز کرده است. Grubhub گفت که پرداخت عطف به ماسبق به رانندگان را آغاز خواهد کرد و Instacart به موقع برای اظهار نظر پاسخ نداد.

خزانه داری ایالت به موقع پاسخ نداد تا توضیح دهد که چرا ارائه نرخ های بازپرداخت خودرو تعدیل شده – 18 ماه برای نرخ های سال 2022 طول کشید. به گفته آودیان، خزانه داری به دلیل وضعیت نامشخص Prop 22 متوقف شده بود. این اقدام رأی گیری در اوت 2021 خلاف قانون اساسی اعلام شد، اما در ماه مارس، دادگاه تجدیدنظر کالیفرنیا این تصمیم را لغو کرد. کارشناسان صنعت می گویند که علیرغم اینکه حکم دادگاه بدوی مبنی بر مغایرت با قانون اساسی پروپ 22، همچنان قانون کشور است و خزانه داری باید با آن برخورد می کرد.

از شرکت‌های مبتنی بر اپلیکیشن پرسیدم که آیا در یک سال و نیم گذشته با این بخش تماس گرفته‌اند تا نرخ به‌روز شده را تحت فشار قرار دهند. اوبر گفت که یک بار در ژانویه 2022 تماس گرفته است و DoorDash گفت که درخواست های مکرری برای نرخ مسافت پیموده شده به روز شده «به ژانویه 2022» ارائه کرده است. Lyft همچنین گفت که برای اطلاعات به خزانه داری مراجعه کرده است، اما زمان و چند بار را مشخص نکرده است. همچنین از شرکت‌ها پرسیدم که آیا به کارگران شرکت‌کننده در مورد تاخیر خزانه‌داری هشدار داده‌اند تا به آنها اطمینان دهند که در نهایت بازپرداخت خواهند شد. هیچ کدام نداشتند.

و این تعجب آور نیست. شرکت‌های گیگ مبتنی بر اپلیکیشن هنوز به معیارهای واقعی سودآوری دست پیدا نکرده‌اند، حتی اگر راه‌های جدید و هیجان‌انگیزی برای استخراج هرچه بیشتر کار با حداقل دستمزد ممکن از کارگران پیدا کنند. (نگاه کنید به: تبعیض الگوریتمی دستمزد، مخفی کردن انعام و سرقت انعام.) وقتی از سخنگوی اوبر پرسیدم که چرا شرکت فقط محاسبات خود را برای کارگران انجام نمی دهد، او پاسخ داد که “این به دفتر خزانه داری بستگی دارد که این نرخ را تعیین کند.”

این کاملاً یک استدلال “استغفار بهتر از اجازه” نیست، اما در همین راستا است. بهتر است امیدوار باشید که هیچ کس متوجه نشود که شما حقوق کارگران را به درستی پرداخت نمی کنید، تا اینکه به طور فعالانه به آنها پرداخت کنید.

هر راننده ای در نهایت بازپرداخت دریافت نمی کند. بسیاری از رانندگان تگرگ از حداقل نرخ فراتر می روند، بنابراین واجد شرایط دریافت هزینه بازپرداخت وسیله نقلیه نیستند. با این حال، کسانی که عمدتاً برای Uber Eats، DoorDash و سایر پلتفرم‌های تحویل غذا رانندگی می‌کنند، بیشتر به نکاتی برای کسب درآمد متکی هستند، بنابراین باید شروع به مشاهده پرداخت‌ها در حساب‌هایشان کنند.

آودیان که به صورت نیمه وقت رانندگی می کند و کنسرت هایش را گیلاس انتخاب می کند، گفت که حدود 85 دلار از اوبر گرفته است. همسر او که به صورت پاره وقت نیز کار می کند، بیش از 200 دلار از DoorDash گرفت.

اما در مورد کارگرانی که تمام وقت رانندگی می کنند چطور؟

اگر راننده تمام وقت DoorDash، Uber Eats، GrubHub هستید، 5000 مایل در ماه رانندگی می کنید. در این شکی نیست.» او گفت. آنها در نهایت چند صد میلیون بدهکار خواهند بود. این پول زیادی خواهد بود.»

هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که با آنها صحبت کردم، میزان پولی که انتظار دارند به رانندگان بدهند را به اشتراک نمی‌گذارند، اما برخی از محاسبات ریاضی نشان می‌دهد که در مجموع، شرکت‌ها می‌توانند در نهایت میلیون‌ها دلار بپردازند.

به غیر از Uber، Lyft، DoorDash، Grubhub و Instacart، شرکت‌های مرتبط دیگری که کارگران گیگ را استخدام می‌کنند عبارتند از Amazon Flex، Target’s Shipt و Walmart’s Spark.

عدم شفافیت

آودیان اسکرین شات هایی از بازپرداخت بازپرداخت خود، همسرش و شنوندگان پادکست خود جمع آوری کرده است. یکی از مشکلات عمده او عدم شفافیت کامل شرکت ها در مورد محاسبه این مبالغ است. هیچ یک از شرکت ها به رانندگان با تفکیک مسافت پیموده شده ارائه نمی کنند.

اوبر تنها شرکتی است که حتی تصریح کرده است که این پرداخت نتیجه مزایای کالیفرنیا پروپ 22 است. رانندگان DoorDash فقط می بینند که یک پرداخت تصادفی ظاهر می شود.

همه دارند پول می گیرند و این راننده ها می گویند، اوه، من 400 دلار گرفتم. من 800 دلار گرفتم، اما همه آنها نمی دانند که این برای چیست.

Avedian در واقع یک صفحه گسترده نگه می دارد که در آن تمام درآمد خالص، مایل های طی شده، تعداد سفرها و تنظیمات Prop 22 را ثبت می کند. طبق محاسبات او، پرداخت معوقه اوبر به او در واقع 3 دلار کاهش داشت.

اودیان گفت: «من این را نیکل و کاهش اقتصاد گیگ می نامم. 3 برابر هر میلیون نفر، 3 میلیون دلار بیشتر است. یعنی من عوضی و ناله نمی‌کنم که مردم پول می‌گیرند، بلکه فقط می‌گویم چرا شفاف نباشیم؟»

در ماه مه، لایحه‌ای در کلرادو که هدف آن شفاف‌تر کردن پلتفرم‌های کارگران گیگ برای کارگران بود، بسته شد.

اودیان گفت: «میلیون‌ها نفر برای این شرکت‌ها رانندگی می‌کنند، و در حالی که این کار را انجام می‌دهند، به دلیل عدم شفافیت، از بین می‌روند. “شما باید چیزی برای پنهان کردن داشته باشید، در غیر این صورت از شفافیت نمی ترسید.”