هیچ کس AR یا VR را به خوبی انجام نداده است. آیا اپل می تواند؟

روز دوشنبه، اپل به احتمال زیاد هدست واقعیت افزوده یا ترکیبی خود را که مدت ها انتظارش را می کشید Reality Pro در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان WWDC خود در کالیفرنیا معرفی خواهد کرد. این اعلامیه ای است که سال هاست مورد توجه یا کنایه قرار گرفته است و گزارش های مربوط به این موضوع حاکی از آن است که در زمان های مختلف، پروژه با تاخیر، تردید و بحث داخلی، چالش های فنی و موارد دیگر مواجه بوده است. با کنار گذاشتن هر چیزی در حوزه نفوذ اپل، نگرش کلی جهان نسبت به AR و VR به طور قابل توجهی تغییر کرده است – از خوش بینی، به شک و تردید.

بخشی از این مسیر فقط پیشرفت طبیعی هر چرخه تبلیغاتی بزرگ فناوری است، و شما به راحتی می توانید استدلال کنید که زمان برای ایجاد بیشترین تأثیر در چنین چرخه ای پس از فروکش کردن خوش بینی و انرژی بی مورد است. اما در مورد AR و VR، ما در واقع قبلاً دیده‌ایم که برخی از غول‌های فناوری با عمیق‌ترین جیب‌ها بهترین عکس‌های خود را می‌گیرند و می‌خواهند – نه به دلیل عدم تلاش، بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که از نظر امکان‌پذیری حتی در لبه خونریزی فناوری موجود برخی از این محدودیت‌ها ممکن است در واقع برای AR و VR نیز بومی باشند، زیرا واریانس‌هایی در جنبه انسانی معادله مورد نیاز برای ایجاد جادو واقعیت ترکیبی وجود دارد.

فیل مجازی در اتاق البته متا است. نام خود تقریباً وضعیت را خلاصه می‌کند: مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، کتاب بدی خواند و به این نتیجه رسید که واقعیت مجازی آخرین مرحله اجتناب‌ناپذیر تلاش انسان است – لحظه‌ای که او اساساً آن را از دست داد، اما حتی بزرگ‌تر و بهتر. زاکربرگ شیفته توهم خود شد، ابتدا Oculus عزیز VR را با سرمایه‌گذاری جمعی خریداری کرد، سپس در نهایت از پیش‌بینی‌های دیستوپیایی یک کتاب بهتر و تغییر نام تمام فیس‌بوک به نام آن، برای یک جهان مجازی مشترک فرمان داد.

متا ضربه خود را به قوطی انجام داده است – در واقع حداقل در نیم دهه گذشته با عصبانیت ضربه می زند. دو تلاش آخری که مورد توجه قرار گرفت متا کوئست 3 بود که در اوایل این هفته با تشویق ملایم رونمایی شد و متا کوئست پرو بسیار گران‌قیمت که با صدایی غیر از مجازی فرود آمد. بهترین چیزی که می‌توانید در مورد جاه‌طلبی‌های متفرقه مارک بگویید این است که Meta Quest و Quest 2 تعداد قابل توجهی از افراد معمولی کنجکاو VR را جذب کردند – اما برای ایجاد یک تجارت پایدار در مقیاس فیس‌بوک یا آیفون کافی نیست.

در جستجوی یک نفر دوم برای تکمیل پرونده نازک متا در حمایت از AR/VR که پلتفرم آینده است، در مورد نامزدها بسیار کوتاه می‌آییم. اچ‌تی‌سی زمانی که بخش گوشی‌های هوشمند خود را در اختیار گوگل قرار داد، به همه‌چیز روی VR راه‌اندازی کرد، اما این امر به سختی باعث شد که آن را به یک نام آشنا تبدیل کند. سونی نسل دوم PSVR خود را در سال جاری عرضه کرد، اما به نظر می‌رسد که توسط اکثر حساب‌ها نسبت به اولی با اشتیاق کمتری دریافت شده است. Steam یک هدست واقعیت مجازی دارد که بیشتر در صورتی که فراموش کرده باشید (که شما را ببخشند) به آن اشاره می کنم.

اما این اپل است. این شرکتی است که اساسا پخش کننده MP3 و گوشی هوشمند را اختراع کرد. با این تفاوت که در واقع هیچ یک از این چیزها را اختراع نکرد، بلکه آنها را بهتر کرد. و چیزهایی که از آنها کار می کرد قبلاً بسیار مورد علاقه و مورد استفاده قرار گرفته بودند (هر تعداد پخش کننده MP3 عمومی در مورد اول و BlackBerry در مورد دوم). اپل هرگز واقعاً مجبور نبوده با مشکل شروع سرد دست و پنجه نرم کند – همیشه یک پالایشگر بوده است، نه مخترع و نه یک نجات دهنده.

هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شبیه به پخش‌کننده‌های MP3 یا گوشی‌های هوشمند اولیه نیستند – مهم نیست شرکت‌ها چقدر برای توسعه آن‌ها هزینه می‌کنند، مهم نیست که چقدر فناوری‌های پیشرفته ارائه می‌دهند (یا برعکس، چقدر امتیازاتی که برای راحتی و آسایش مصرف‌کنندگان می‌دهند). مرتباً کم و بیش هماهنگ بایستید و بگویید “آرام، اما نه متشکرم”.

علیرغم آنچه ممکن است در مورد این شرکت و سوابق کاری آن فکر کنید، ورود اپل بعید به نظر می رسد. AR و VR مشکلات اساسی در مورد دسترسی دارند، با بخش‌های عظیمی از جمعیت که صرف نظر از اینکه چه استراتژی‌های کاهشی در نظر گرفته شده‌اند، باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند. تعداد زیادی از مردم به سادگی دوست ندارند چیزی روی صورت خود بپوشند. در این موارد، احتمالاً آستانه ارزشی وجود ندارد که بتواند بر این مخالفت غلبه کند – و مطمئناً هیچ یک از تلاش‌های موجود که آن را به دست مردم رسانده است، نشان داده نمی‌شود، هرچند با بودجه خوب و متنوع.

اینترنت مملو از پست‌های وبلاگی است که توسط نویسندگانی نوشته شده‌اند که اپل را در معرض خطر دست کم گرفته‌اند، آیفون را به عنوان یک «اسباب‌بازی» تمسخر می‌کنند یا ادعا می‌کنند که اپل واچ به یک شکست بزرگ تبدیل می‌شود. احمقانه است که این احتمال را نپذیریم که، مانند آن حوزه‌های دیگر، اپل ممکن است بتواند با موفقیت غافلگیرکننده‌ای دست یابد که در نهایت باعث جلب توجه مخاطبان بازار انبوه شود. با این حال، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، بخش بسیار متفاوتی از فناوری است، و اپل امروزی به معنای واقعی کلمه یک شرکت کاملاً متفاوت از اپلی است که آیفون را معرفی کرد – یا حتی شرکتی که اپل واچ را برای ما به ارمغان آورد.

مطمئناً انتظارات زیادی در مورد این عرضه وجود دارد، اما با انتظاراتی که در مورد سایر معرفی‌های اپل وجود دارد متفاوت است. این بار، سوال بزرگ «چرا» است – و برای یک بار هم که شده، اپل نمی تواند به دنبال نمونه های دیگر برای پاسخ باشد.

هیچ کس AR یا VR را به خوبی انجام نداده است. آیا اپل می تواند؟ توسط Darrell Etherington که در ابتدا در TechCrunch منتشر شد