خوانایی محتوا چیست و چگونه می توان مطالب خود را آسانتر خواند

محتوایی که خوانده نمی شود بی فایده است.

بنابراین، چگونه محتوایی را ایجاد می کنید که مخاطبان شما می خوانند (و نه صرفاً)؟

آن را خواناتر کنید.

این خیلی ساده به نظر می رسد که احمقانه است، اما واقعیت دارد.

خوانایی یک عامل غول‌پیکر است که همه چیز را تعیین می‌کند از اینکه چه کسی با محتوای شما درگیر است، چقدر از آن ارزش دریافت می‌کند و اینکه آیا برای خواندن مطالب بیشتر برمی‌گردد یا خیر.

بنابراین، خوانایی محتوا چیست، چگونه اندازه گیری می شود و چگونه می توانید مطالب خود را برای خواندن آسان تر کنید؟

همه اینها در داخل این راهنما است.

خوانایی محتوا چیست؟

خوانایی محتوا نشان می‌دهد که خواندن محتوای شما چقدر برای مخاطبان آسان است.

  • مطالب خواندنی واضح است، به راحتی قابل درک است، و به راحتی قابل بررسی است.
  • از سوی دیگر، محتوای آن است سخت خواندن درک آن سخت، بررسی آن سخت و نامشخص است.

اما شاید تفاوت عمده بین محتوای خواندنی و ناخوانا در این است که خواننده شما چقدر می تواند از هر یک از آنها ارزش بگیرد.

محتوای قابل خواندن به طور موثر اطلاعات را منتقل می کند تا خواننده شما چیز جدیدی یاد بگیرد، کشف کند یا مشکلی را حل کند.

محتوای ناخوانا همه اینها را انجام نمی دهد – خواننده شما نمی تواند چیزی از آن بیاموزد زیرا کلمات و جملات خود معنی ندارند.

چگونه خوانایی محتوا را اندازه گیری می کنید؟

خوانایی محتوا هم عینی و هم ذهنی است. این بر اساس سطح خواندن و هوش فرد است، اما بر اساس موارد عینی نیز قابل اندازه گیری است:

  • انتخاب کلمات و واژگانی که در محتوای خود استفاده می کنید.
  • چقدر از کلمات رایج و غیر معمول استفاده می کنید.
  • ساختار و طول جملات و پاراگراف های شما.

تست‌های خوانایی زیادی وجود دارد که محتوای شما را بر اساس فاکتورهای بالا اندازه‌گیری می‌کند و به شما امتیازی می‌دهد که به شما می‌گوید چقدر محتوای شما خوانا است.

در اینجا رایج ترین (و فعلی، همانطور که در 50 سال گذشته ایجاد یا به روز شده اند) تست های خوانایی آورده شده است:

فرمول سطح درجه Flesch-Kinkaid

Flesch-Kinkaid شاید شناخته شده ترین فرمول خوانایی باشد. نسبت کلمات به جملات و هجاها به کلمات را بررسی می کند تا خوانایی متن شما را اندازه گیری کند.

فرمول سطح درجه Flesch-Kinkaid

این فرمول محتوای شما را بر اساس پایین ترین سطح نمره ایالات متحده که به راحتی می تواند آن را خوانده و درک کند، رتبه بندی می کند.

بنابراین، به عنوان مثال، نمره 6 به این معنی است که افرادی که در سطح کلاس ششم و بالاتر مطالعه می کنند باید بتوانند متن شما را به راحتی بخوانند. (به هر حال، این نمره خوبی برای هدف گذاری با نوشتن آنلاین است.)

ابزارهایی که می توانند محتوای شما را با این فرمول بررسی کنند عبارتند از Microsoft Word، Hemingway Editor، Readable و ProWritingAid.

در مایکروسافت ورد، پس از بررسی املا و دستور زبان، آمار خوانایی ظاهر می شود:

Microsoft Word - سطح درجه Flesch-Kinkaid

چارچوب Lexile برای خواندن

یکی دیگر از سیستم های اندازه گیری خوانایی شناخته شده ای که عمدتاً در مدارس استفاده می شود، چارچوب Lexile است. دارای دو بخش است:

  • اندازه گیری متن بر اساس فراوانی کلمه و میانگین طول جمله.
  • اندازه گیری سطح خواندن یک فرد.

به عنوان مثال، محتوایی که خواندن آن دشوارتر است (با تعداد زیادی جملات طولانی و کلماتی که به ندرت ظاهر می شوند) نمره Lexile بالاتری خواهند گرفت. محتوایی که خواندن آن آسان‌تر است (با جملات کوتاه و کلمات متداول) امتیاز کمتری می‌گیرد.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


چگونه مطالب خود را برای خواندن آسان تر کنیم: 9 نکته برای خوانایی بهتر

بنابراین، اکنون می دانیم که محتوای خواندنی، محتوایی با کیفیت است.

اما فرض کنید محتوای خود را با چند بررسی خوانایی آزمایش کرده اید و متوجه شده اید که خواندن آن عمدتاً سخت است.

حالا چی؟

زمان آن فرا رسیده است که محتوای خود را بهبود ببخشید تا آن را خواناتر کنید. در اینجا 9 نکته وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد.

1. جمله های خود را کوتاه کنید

جملات کوتاه تر ساده تر هستند. به همین دلیل خواندن آنها آسان است.

در همین حال، جملات طولانی تر تمایل دارند بیش از یک فکر یا ایده را شامل شوند. جملات خود را پر از اطلاعات پر کنید و خوانندگان شما در باز کردن همه آن مشکل خواهند داشت.

به همین دلیل آن جملات را کوتاه کنید. و اگر تمایل دارید جملات طولانی را به طور طبیعی بنویسید، پیش نویس خود را شانه کنید، به دنبال آنها بگردید و آنها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید.

نکته داغ: ابزاری مانند Hemingway Editor به طور خودکار جملات طولانی را برجسته می کند تا مجبور نباشید آنها را شکار کنید.

ویرایشگر Hemingway به طور خودکار جملات طولانی را برجسته می کند تا مجبور نباشید آنها را شکار کنید.

2. پاراگراف های خود را شکسته و کوتاه کنید

در حالی که جملات خود را کوتاه می کنید، ادامه دهید و آن پاراگراف ها را نیز کوتاه کنید.

حداکثر، پاراگراف های شما برای محتوای آنلاین مکتوب باید حاوی باشد بیش از 1-3 جمله نباشد.

یک پاراگراف بزرگ و متراکم با جملات طولانی دلهره آور است. برای یک رمان شومیز عالی است اما برای وبلاگ شما وحشتناک است.

هیچ چیز بدتر از دیواری از متن متراکم باعث مرگ خواننده شما نمی شود.

یک قانون کلی خوب برای شکستن پاراگراف ها: یک پاراگراف = یک فکر یا ایده. به محض اینکه به فکر بعدی خود می روید، به یک پاراگراف جدید بروید.

به یاد داشته باشید: کلید “ورود” (یا “بازگشت”) دوست شماست.

3. از صدای فعال استفاده کنید

نکته بعدی خوانایی: با صدای فعال بنویسید.

صدای فعال به نحوه بیان یک جمله اشاره دارد. وقتی آن را به طور فعال کلمه می کنید، فاعل و فعل را به وضوح بیان می کنید.

مثال: “سگ دنبال توپ دوید.”

سگ = موضوع ران = فعل

حالت مجهول به این معنی است که شما یک جمله را منفعلانه بیان می کنید. یعنی موضوع جمله نامشخص است.

مثال: “توپ توسط سگ دویده شد.”

ببینید موضوع، سگ، چگونه در آخر جمله دفن می شود؟

گفته می شود، گاهی اوقات صدای غیرفعال اگر نیاز به تأکید بر عملکرد جمله در مقابل موضوع داشته باشید، کار می کند.

برای مثال، فرض کنید می‌خواستم در مورد سرقت ماشینی که تجربه کردم به شما بگویم. می‌گفتم: دیشب ماشینم را شکستند.

موضوع جمله (کسی که ماشین من را دزدیده است) نامربوط است – نمی دانم آنها چه کسانی هستند. آنچه مهم است این است که سرقت – عمل – اتفاق افتاده است.

با این حال، با احتیاط قدم بردارید. در بیشتر موارد، صدای فعال بسیار واضح تر و راحت تر از صدای غیر فعال است. هنگامی که محتوای خود را ویرایش می کنید، بر آن تأکید کنید.

4. انتخاب کلمات خود را با هم مخلوط کنید

تکرار مکرر کلمات مشابه در محتوا، خواندن خسته کننده است. ناگفته نماند، به نظر می رسد پر کردن کلمات کلیدی است.

آیا “خواندن خسته کننده” همان “سخت خواندن” است؟ نه دقیقا. اما نزدیک است.

این را در نظر بگیرید که افرادی که از محتوای شما خسته شده اند احتمالاً برای خواندن همه آن کنار نمی آیند. آنها جهش خواهند کرد.

به همین دلیل است که ترکیب واژگان شما می تواند نوشتار شما را بهبود بخشد. این جملات شما را زنده می کند و آنها را جذاب تر می کند.

5. از لیست ها استفاده کنید

فهرست‌ها بهترین دوست یک خواننده سرسری هستند.

و اگر محتوای شما به راحتی قابل مشاهده است، خواندن آن نیز آسان است.

به همین دلیل، هر زمان که وسوسه شدید که یک لیست طولانی از موارد جدا شده با کاما بنویسید، آن را به یک لیست شماره دار یا گلوله ای تبدیل کنید.

می توانید همین تکنیک را برای موارد زیر اعمال کنید:

  • مراحل به ترتیب
  • گروهی از آیتم ها، ایده ها یا مفاهیم مرتبط.
  • نکات در یک پاراگراف طولانی
  • هر اطلاعات دیگری که می خواهید برجسته یا جدا از متن اصلی باشد.

ببین اونجا چیکار کردم؟

6. به خوانندگان خود علائم راهنمایی بدهید

محتوایی که به راحتی خوانده می شود همچنین از تابلوهای راهنما که به خواننده نشان می دهد وضعیت زمین را نشان می دهد، به درستی استفاده می کند.

به عنوان مثال، سرفصل های توصیفی به خواننده شما کمک می کند تا بفهمد محتوای شما چگونه سازماندهی شده است و هر بخش چه اطلاعاتی را پوشش می دهد.

استفاده انتخابی از متن پررنگ به برجسته کردن کلمات، ایده‌ها یا عبارات مهمی که خواننده شما باید به آنها توجه کند کمک می‌کند.

یکی دیگر از نشانه های عالی برای محتوای طولانی، فهرست مطالب فروتن است. این به خواننده شما کمک می کند تا در مقاله شما به اطلاعاتی که بیشتر می خواهد بخواند بپرد.

در اینجا یک مثال خوب از یک وبلاگ با فهرست مطالب توسط Ahrefs آمده است – برندی که اغلب از آنها استفاده می کند:

فهرست مطالب Ahrefs

7. از اصطلاحات و صحبت های صنعتی خودداری کنید

“هدف ما هدایت ترافیک بیشتر به صفحه فرود و در نهایت کسب بازگشت سرمایه از طریق ثبت نام بود.”

آیا متوجه شدید جمله بالا چه می گوید؟

اگر این کار را بکنید، ممکن است یک بازاریاب باشید.

اگر این کار را نمی کنید، به دنیای صنعت (که به عنوان اصطلاحات تخصصی یا حرف صنعتی نیز شناخته می شود) خوش آمدید.

این زبان خودی است که افرادی که در همان جایگاه یا صنعت کار می کنند، هنگام صحبت با یکدیگر از آن استفاده می کنند.

برای بقیه، این به نظر می رسد یک چرندیات است.

استفاده از آن در محتوایی که قرار است مخاطب شما را هدف قرار دهد، گناه بزرگی است. زیرا اگر شما استثنا خاصی نداشته باشید، مخاطبان شما این کار را می کنند نه مثل شما و همکارانتان صحبت کنید

8. صفحات خود را با فضای خالی زیاد فرمت کنید

مسئولیت این یکی ممکن است بر عهده طراح وب سایت شما باشد، اما مهم است. اطمینان حاصل کنید که صفحات شما فضای خالی زیادی در اطراف محتوا و متن دارند.

این به سادگی فضای خالی بین عناصر یک صفحه است.

این «اتاق برای نفس کشیدن» خواندن صفحات شما را آسان‌تر می‌کند زیرا عناصر صفحه در کنار هم جمع نمی‌شوند.

9. با بلند خواندن مطالب خود را بررسی کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای بررسی خوانایی محتوا، خواندن آن با صدای بلند است.

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما به سرعت متوجه خواهید شد که محتوای شما با صدای بلند چقدر متفاوت به نظر می رسد.

هنگامی که آن را با صدای بلند می خوانید، به احتمال زیاد به جملات و پاراگراف های پیچیده برخورد می کنید یا متوجه می شوید که کلمات شما در هم پیچیده می شوند.

وقتی با این موارد مواجه شدید، سعی کنید آنها را ساده تر بازنویسی کنید. برای سهولت در خواندن آنها را صاف کنید.

آن را امتحان کنید. ممکن است نحوه ویرایش محتوا را تغییر دهد.

خوانایی محتوای خود را برای نتایج بهتر بهبود دهید

خوانایی محتوا کار بزرگی است.

زمانی که محتوای شما برای مخاطبان شما قابل خواندن باشد، آنها زمان آسان تری برای کسب ارزش از آن خواهند داشت. آن‌ها از آن یاد می‌گیرند، چیز جدیدی جمع‌آوری می‌کنند یا پاسخی را که به دنبالش بودند می‌گیرند.

از سوی دیگر، محتوایی که خواندن آن سخت است، آنها را از انجام هر یک از موارد بالا باز می دارد. آنها را خسته یا ناامید خواهد کرد.

و یک مخاطب بی حوصله و ناامید به اطراف نمی ماند. این نقطه مقابل بازاریابی محتوا است.

روی خوانایی خود کار کنید، نتایج بهتری خواهید دید.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.