ماموریت خصوصی آزمایشگاه راکت به زهره تا سال 2025 کاهش پیدا می کند

یکی از سخنگویان به TechCrunch تایید کرد که ماموریت Rocket Lab به ونوس، که در ابتدا قرار بود ماه گذشته پرتاب شود، “قریب الوقوع نیست”. این بدان معناست که این مأموریت احتمالاً زودتر از ژانویه 2025، تنها پنجره پشتیبان اعلام شده عمومی برای پرتاب، به پیش خواهد رفت.

این سخنگوی گفت: «تمرکز ما در حال حاضر بر ارائه ماموریت های مشتری به عنوان یک اولویت است. آنها هیچ دلیل دیگری برای این لغزش ارائه نکردند.

آزمایشگاه راکت اعلام کرد که در آگوست گذشته به زهره خواهد رفت، اولین ماموریت کاملا خصوصی به سیاره زرد. این شرکت بودجه این ماموریت را تامین خواهد کرد، در حالی که تیمی از محققان از موسسه فناوری ماساچوست و سایر سازمان‌ها در محموله علمی مشارکت داشتند. این شرکت قصد دارد با استفاده از موشک کوچک الکترون و فضاپیمای فوتون، یک کاوشگر بسیار کوچک را به حدود 30 فوت بالاتر از سطح زهره بفرستد، جایی که شرایط جوی شبیه به زمین است.

در واقع، همه چیز در مورد این ماموریت فشرده و جاه طلبانه است. این کاوشگر که فقط 40 سانتی متر قطر دارد، مواد شیمیایی آلی را در ابرهای زهره جستجو می کند – یا به عبارت دیگر، نشانه هایی از حیات و پیشنهادهایی از شرایط قابل سکونت برای حمایت از حیات. پس از گذراندن تنها پنج دقیقه در میان ابرها، کاوشگر به آرامی ارتفاع خود را از دست می دهد تا زمانی که حدود یک ساعت پس از ورود به جو به سطح زهره برخورد کند.

یکی از اهداف اولیه دیگر این ماموریت، با توجه به مقاله ای که جزئیات پارامترهای ماموریت را شرح می دهد، بلوغ بیشتر فضاپیمای پرانرژی فوتون است. فوتون فضاپیمای اسب کار آزمایشگاه راکت است، اما این نوع پرانرژی به طور خاص برای مأموریت های فضایی عمیق طراحی شده است.

Rocket Lab فوتون پرانرژی را برای مأموریت عملیات فناوری سیستم موقعیت یاب خودکار سیسلونار و آزمایش ناوبری (CAPSTONE) برای ناسا توسعه داد که در ژوئن 2022 پرتاب شد. این شرکت همچنین از این نوع مرحله بالایی برای ماموریت ناسا به مریخ در سال آینده استفاده خواهد کرد.

چیزی که فوتون پرانرژی را از انواع دیگری که Rocket Lab می فروشد متمایز می کند – برای مثال، به عنوان اتوبوس ماهواره ای به استارتاپ هایی مانند Varda Space – این است که قادر به سفرهای بین سیاره ای طولانی مدت است. ماموریت آتی به مریخ و ماموریت زهره در سال 2025، احتمالاً تنها نوک کوه یخ برای جاه طلبی های آزمایشگاه راکت هستند.