VSC، یک شرکت روابط عمومی که به استارتآپهایی مانند ClearCo، Poshmark و Tile کمک کرده تا داستانهای خود را بسازند، میلیونها دلار برای سرمایهگذاری در شرکتهایی که با آنها کار میکنند جمعآوری کرده است. در حالی که تخمین زده می شود که صندوق بزرگتر آن 20 میلیون دلار بسته شود، VSC تأیید کرد که 7 میلیون دلار برای راه اندازی استارتاپ های فناوری آب و هوا جمع آوری کرده است.
VSC Ventures از شرکت های مرحله اولیه با چک هایی بین 250000 تا 500000 دلار حمایت می کند و همچنین روابط رسانه ای و توسعه محتوای چند رسانه ای را به عنوان یک سرویس ارائه می دهد. بازوی سرمایه گذاری توسط ویجی چاتا، مدیرعامل VSC و شریک عمومی جی کاپور، که اخیراً از تجربه شش ساله سرمایه گذاری خود توسط VSC استخدام شده است، اداره می شود.
برای VSC، که به بیش از 500 استارتآپ با پشتوانه سرمایهگذاری از طریق 50 خروج، 20 تک شاخ و چهار IPO کمک کرده است، استدلال برای بازوی مخاطرهآمیز آن این است که کاهش سر و صدا میتواند به افراد کمک کند تا نقاط مورد علاقه خود را در جدول کسب کنند.
تمرکز اولیه VSC Ventures، آب و هوا، به مزیت رقابتی آن در دانستن یک یا دو چیز در مورد داستان گفتن مربوط می شود. Climb که امروز نیز اعلام شد، تمرین VSC است که به ایجاد آگاهی و اقدام در مورد استارتآپهای متمرکز بر پایداری اختصاص دارد. این دو فکر میکنند که از آنجایی که هر صندوق سرمایهگذاری بزرگ VC شروع به سرمایهگذاری در دنیای پرخار و پیچیده آب و هوا میکند، استارتآپها برای توضیح اینکه چرا راهحلهایشان منطقی هستند، به کمک نیاز دارند.
کاپور گفت: «این فقط در مورد تبلیغات در توییتر نیست – این کاری است که همه می توانند انجام دهند. در واقع تجربه کار با بنیانگذاران برای کمک به آنها در ارسال پیامها، کمک به آنها در موقعیتیابی است و در واقع این کار را به طور مداوم در طول زمان انجام دادهاند. شاید برخی از سرویسهای پلتفرم شخصی را در اینجا و آنجا داشته باشند که بتواند به شرکتها کمک کند، اما این صلاحیت اصلی آنها نیست و چیزی نیست که برای آن طراحی شدهاند.»
سوابق شخصی سرمایه گذاران نیز آسیبی نمی بیند. قبل از این صندوق، چاتا و کاپور هر دو سرمایه گذاری های متمرکز بر آب و هوا را به تنهایی انجام دادند، از جمله Revel، Modumate، Zume، Poshmark، Molekule و Rocean. این شرکت در نهایت از استارتاپها در آینده شغلی و سلامتی نیز حمایت خواهد کرد.
از آنجایی که به نظر میرسد هر شرکت ریسکپذیری رویکردی تمام عیار دارد و مجموعهای از خدمات فراتر از سرمایه صرف ارائه میکند، حرکت VSC ضروری به نظر میرسد. این روزها، بنیانگذاران خدمات ارزشمندی از سرمایه گذاران خود می خواهند، مانند استخدام کمک، یا به سادگی، تبلیغات. کسانی که در رسانهها هستند، خود را در موقعیتی تصادفی و بالقوه پرسود یافتهاند، زیرا مهارت داستانسرایی تقاضای سرسامآوری از سوی کارآفرینان مشتاق را افزایش میدهد.
به عنوان مثال، هری استبینگز، پادکست معروف «20 دقیقه VC» اخیراً 140 میلیون دلار برای صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر خود که از موفقیت برنامه اش راه اندازی شده بود، جمع آوری کرد. آستین ریف، مدیر عامل Morning Brew، سرمایه ای برای خود دارد. برعکس هم داره اتفاق میفته Andreessen Horowitz، یک صندوق سنتی تر، سرمایه گذاری قابل توجهی را در Future انجام داده است، یک دارایی رسانه ای که در آن داستان هایی در مورد موضوعات مرتبط با حوزه هایی که شرکت در آن سرمایه گذاری می کند منتشر می کند.
به نظر می رسد با وجود ترکیب رسانه ها و VC، تعداد کمی از شرکت های روابط عمومی سرمایه جمع آوری کرده اند.
چاتا گفت: «بسیاری از شرکتها از اواخر دهه 1990 ارزش سهام را برای خدمات آزمایش کردهاند، اما با کاهش سرعت بازارهای استارتآپ به سرعت آن را کنار میگذارند. ما از سرمایه LP برای حمایت از شرکت ها استفاده می کنیم و بنابراین به این رویکرد متعهد هستیم.
ترس از ترکیدن حباب به کنار، دلیل دیگری که شرکت های روابط عمومی ممکن است وارد بازی سرمایه گذاری نشده باشند، پیچیدگی محض مدیریت مشتریان و شرکت های پرتفوی است. آیا تنش بین مشتریان VSC و شرکت های سبد سهام VSC که برای زمان شرکای مشابه با یکدیگر رقابت می کنند وجود خواهد داشت؟
چاتا گفت: «از ما این سوال زیاد است. «در حالی که روش فناوری آب و هوا با پول همراه است، به طور کلی، بسیاری از شرکتهای ما فراتر از جایی هستند که بتوانیم در آنها سرمایهگذاری کنیم.» از آنجایی که اکثر مشتریان فعلی VSC از سری B و فراتر از آن هستند، صندوق جدید فقط میتواند پول را در کسری از مشتریان سرمایهگذاری کند – که به سرمایهگذاران کمک میکند تا در مورد اینکه چه کسانی را میخواهند و چه کسانی را پس نخواهند داد، مشخص کنند. اگر VSC به جمع آوری سرمایه های بیشتر در آینده ادامه دهد، این می تواند تغییر کند.
شرکتهای روابط عمومی همچنین گاهی اوقات به عنوان ارتباطات بحران کار میکنند و به استارتآپها کمک میکنند اشتباهات خود را بهتر به سرمایهگذاران، کارمندان، مشتریان و البته مطبوعات ارسال کنند. می توان استدلال کرد که بنیانگذاران ممکن است کمتر احساس کنند که با یک شرکت روابط عمومی در مورد مبارزات آسیب پذیر هستند، اگر آنها سرمایه گذاران آنها نیز باشند، همان افرادی که برای تحت تأثیر قرار دادن آنها انگیزه دارند.
چاتا گفت: «از آنجایی که ما سرمایهگذار اصلی نیستیم، هرگز چنین فشاری را بر آنها وارد نمیکنیم. ما در بازی به اندازه کافی پوست داریم که با آنها صادق و آسیب پذیر باشیم، اما نه آنقدر که آنها را به سمت اشتباه برای تجارتشان راهنمایی کنیم.”
بازوی مخاطرهآمیز، که هنوز در روزهای ابتدایی خود است، میخواهد روشن کند که آماده است تا رونق استارتآپها خاموش شود – هر زمان که این اتفاق بیفتد.
چاتا گفت: «ما در دورانی مناسب هستیم، اما برای همیشه اینگونه نخواهد بود. “هر عمودی فراز و نشیب های خاص خود را دارد… و با این که بزرگ ترین چک این یا اولین ورود نیست، می دانید، ما این فشار را کاهش می دهیم.”