شرکتهای تجاری رصد زمین هر روز حجم بیسابقهای از تصاویر و دادهها را جمعآوری میکنند، اما خرید حتی یک تصویر ماهوارهای میتواند دست و پا گیر و زمان بر باشد. SkyFi، یک استارتآپ دو ساله، به دنبال تغییر آن با یک برنامه و API است که سفارش یک تصویر ماهوارهای را به آسانی با کلیک چند دکمه روی یک تلفن هوشمند یا رایانه آسان میکند.
SkyFi ماهواره نمی سازد یا راه اندازی نمی کند. در عوض، با بیش از دوجین شرکت همکاری می کند تا انواع مختلفی از تصاویر ماهواره ای – از جمله رادار دیافراگم نوری، مصنوعی (SAR) و ابرطیفی – را مستقیماً از طریق وب و برنامه تلفن همراه به مشتری ارائه دهد. یک کاربر SkyFi می تواند یک ماهواره را برای گرفتن یک تصویر خاص یا انتخاب از یک کتابخانه از تصاویر قبلی انتخاب کند. برخی از شرکای SkyFi شامل شرکتهای عمومی مانند Satellogic و همچنین استارتآپهای جدیدتر مانند Umbra و Pixxel هستند.
این استارتاپ رویکرد قرن بیست و یکمی را به صنعت رصد زمین در پیش گرفته است. بیل پرکینز و لوک فیشر، بنیانگذاران SkyFi تاکید می کنند که شرکت آنها بر تجربه کاربری و ایجاد یک فرآیند خرید یکپارچه برای مصرف کننده متمرکز است، در تضاد شدید با آنچه فیشر آن را “مدل های تجاری مبتنی بر دهه 80 و 90” می نامید.
بیل پرکینز در پادکست فضایی TerraWatch گفت: “ما بسیار مشتری مدار هستیم.” این صنعت بر علم و محصول متمرکز است.
ماموریت SkyFi با سرمایه گذاران طنین انداز شده است. این شرکت یک دور اولیه 7 میلیون دلاری به رهبری Balerion Space Ventures را با مشارکت سرمایهگذاران فعلی J2 Ventures و شرکت VC Moving Capital از فارغالتحصیلان اوبر بست. بیل پرکینز نیز شرکت کرد. SkyFi تا به امروز بیش از 17 میلیون دلار جمع آوری کرده است.
این استارتاپ سه نوع مشتری را هدف قرار داده است: مصرف کنندگان فردی؛ مشتریان شرکت های بزرگ، از بخش های عمودی شامل کشاورزی، معدن، امور مالی، بیمه و غیره. و دولت ایالات متحده و مشتریان دفاعی. راه حل SkyFi حتی برای این مشتریان اخیر که ممکن است تجربه زیادی در کار با شرکت های ماهواره ای داشته باشند و می توانند از عهده هزینه های بالا در بازار سنتی برآیند، جذاب است.
اگرچه ما شرکتهایی داریم که شرکتهای چند میلیارد دلاری هستند که از پلتفرم ما استفاده میکنند و میتوانند یک سال قرارداد چند میلیون دلاری داشته باشند. [any] فیشر گفت: شرکتهای ماهوارهای عمومی، هزینهها را بیشتر میدانند و اینجاست که این پیشنهاد SkyFi به میان میآید.
پرکینز و فیشر به طور مستقیم مشکلات بازار تصاویر ماهواره ای سنتی را تجربه کردند. برای پرکینز، روند تلاش برای خرید تصاویر ماهواره ای برای صندوق تامینی خود به اندازه کافی ناامید کننده بود که تصمیم گرفت خودش این مشکل را حل کند.
او تصمیم گرفت با فیشر، یک افسر هوانوردی ارتش که تجربه کاری او در Uber Elevete، Joby Aviation و Shield Capital فعالیت می کند، تیم شود. این دو در دسامبر 2021 اسکای فای را وارد کردند و اولین محصول ارائه شده در ژانویه گذشته را رسماً عرضه کردند. از امروز، این شرکت بیش از 20000 حساب کاربری از 185 کشور جهان در این پلتفرم ثبت کرده است.
یکی از شرطبندیهای آنها این است که فرآیند فروش بیش از حد بوروکراتیک و زمانبر، در واقع تقاضا برای تصاویر ماهوارهای را محدود کرده است. SkyFi با آسانتر کردن خرید – و ارائه قیمت شفاف – پایگاههای مشتریان جدید و موارد استفاده را پیشبینی میکند.
فیشر گفت: “دکمه “فروش تماس” در SkyFi وجود ندارد و هرگز نخواهد بود. “زیرا این فقط صنعت را خراب می کرد.”
با نگاهی به آینده، استارت آپ مستقر در آستین، تگزاس در حال برنامه ریزی برای ادغام بینش و قابلیت های تجزیه و تحلیل در برنامه SkyFi است. این ویژگی به ویژه برای مشتریان علاقه مند به تصاویر ابرطیفی یا SAR مفید خواهد بود. این شرکت همچنین قصد دارد بهروزرسانیهای ویژگیهای بیشتری را انجام دهد زیرا ارائهدهندگان بیشتری – از ماهوارهها، بالنهای استراتوسفری و هواپیماهای بدون سرنشین – را با پلتفرم ادغام میکند.
فیشر گفت: «من SkyFi را به عنوان نتفلیکس دنیای جغرافیایی میدانم، جایی که به Umbra، Satellogic و Maxar به عنوان استودیوهای فیلم جهان فکر میکنم. من فقط از آنها می خواهم که محتوای عالی تولید کنند و آن را روی پلت فرم قرار دهند.”