به نظر می رسد استارت آپ های تجارت الکترونیک آفریقایی که توسط Y Combinator حمایت می شوند، بسیار جذاب هستند علاقه سرمایه گذاران امسال به بازی تجارت الکترونیکی خاص خود.
ShipBlu فارغ التحصیل تابستانی جدیدترین در این لیست است و به TechCrunch تایید کرده است که 2.4 میلیون دلار سرمایه اولیه را جمع آوری کرده است..
این شرکت که توسط علی ناصر، احمد الکواس، عبدالرحمن حسینی در سال 2020 تأسیس شد، مدل تحویل و تکمیل را اجرا می کند. آی تی بستههایی از همه نوع را برای بازرگانان و خردهفروشان – از فروشگاههای مادر و پاپ و رسانههای اجتماعی گرفته تا خردهفروشان مد که هزاران محموله و مارکهای بینالمللی انجام میدهند – به مشتریان مصر تحویل میدهد.
در سمت تحقق، ShipBlu محصولات تجار را در انبارهایی که اجاره می کند ذخیره می کند. سپس با فروشگاههای آنلاین بازرگانان ارتباط برقرار میکند و سفارشها را از طریق داشبورد نظارت میکند، بنابراین وقتی آنها وارد میشوند، ShipBlu سفارشها را از انبار انتخاب و بستهبندی میکند و برای مشتریان ارسال میکند.
ShipBlu بسته به دو اندازه استاندارد، مقصد و سرعت حمل و نقل، به ازای هر بسته از مشتریان خود هزینه دریافت می کند.
در حالی که این سه عامل در تجارت الکترونیک و تحقق آنها مشترک هستند، مدیر عامل ناصر گفت که سرعت حمل و نقل مانند دو مورد دیگر در مصر اولویت ندارد.
به گفته وی، ShipBlu یکی از معدود شرکت های انجام تجارت الکترونیکی است که این خدمات را به مشتریان در کشور ارائه می دهد..
ما به تاجر اجازه میدهیم تصمیم بگیرد: آیا نیاز است آن محصول را یک شبه به دست مشتری خود برسانند، و از این رو، هزینه های شبانه را از مشتری بپردازید یا از او دریافت کنید؟» ناصر در مصاحبه ای با TechCrunch گفت.
“یا آنها مایلند برای چیزهای بیشتر بودجه پسند گزینه ای است و می خواهید آن بسته را در سه تا پنج روز ارسال کنید؟ ما این گزینه را به بازرگانان ارائه می دهیم که به نوبه خود می توانند تصمیم بگیرند که آن را به مشتریان ارائه دهند. بنابراین این می تواند انتخاب مشتری یا انتخاب تاجر باشد.»
فقط ShipBlu به طور کامل آگوست امسال راه اندازی شد. طبق نمایه YC، ShipBlu در ماه اول با بیش از 40 تاجر قرارداد امضا کرد. ناصر بدون ذکر اعداد و ارقام گفت و از آن زمان تاکنون، این شرکت موفق شده است مشتریان خود را دو برابر کند و در عین حال درآمد خود را در همین مدت سه برابر کند.
در چند ماه آینده، ناصر می گوید که می خواهد شبکه و زیرساخت ShipBlu به 99 درصد جمعیت مصر برسد.
مدیر عامل شرکت خاطرنشان کرد: چه در یک روستای کوچک زندگی کنید، چه در یک شهر بزرگ یا یک شهر بزرگ، ما میخواهیم بتوانیم به شما دسترسی داشته باشیم و زیرساختهای لازم برای رسیدن به تحویل شما را داشته باشیم.
ایده پشت چنین حرکت جسورانه ای – که با توجه به جدول زمانی کمی طولانی به نظر می رسد – از جاه طلبی بنیانگذاران برای تغییر صنعتی ناشی می شود که از سایر مناطق در خلیج فارس گسترده تر مانند عربستان سعودی و امارات عقب مانده است. از نظر ضریب نفوذ تجارت الکترونیک
بیش از 100 میلیون نفر در این کشور آفریقای شمالی در مقایسه با جمعیت 30 میلیون نفری عربستان سعودی زندگی می کنند، با این حال بازار تجارت الکترونیک در مصر یک سوم بازار عربستان سعودی است.
دلیل مهمی که این شکاف همیشه وجود داشته است این است که زیرساخت های مورد نیاز است تسهیل کردن روند تجارت الکترونیک در مصر افتضاح است. حتی در سطح ابتدایی که کدهای پستی وجود دارد، عمیق اجرا می شود به سختی دقیق یا وجود نداشت، چالشهای زیادی را برای ارائهدهندگان مایل آخر یا تحویل ارائه میکند.
کدهای پستی یکی از مسائلی بود که ناصر در طول بازگشت از ایالات متحده به کشور ماه ها قبل از شیوع بیماری همه گیر، از بازار پراکنده تجارت الکترونیک مصر مشاهده کرد.
از آنجایی که پرداختهای آنلاین در سطح جهانی و مصر رونق گرفت و از طریق تحقیقات متوجه شد که اندازه بازار برای تحویل آخرین مایل در MENA بیش از 3.1 میلیارد دلار است. سالانهناصر و بنیانگذارانش الکواس، عبدالرحمن حسنی برای راه اندازی ShipBlu گرد هم آمدند.
در آن دوره بود که به ما ضربه زد و ما متوجه شدیم که چقدر بیشتر می توانیم انجام شود برای خدمات تحویل در استاندارد خدمات و ویژگی هایی که امروزه در دسترس است. در مقایسه با اروپا و آمریکا و سایر نقاط جهان وجود داشت فقط خیلی بیشتر که می توانستیم به بازار بیاوریم.»
اما مصر بازاری کاملاً متفاوت با این مناطق توسعه یافته است. به عنوان مثال، 40 درصد از تحویل ها در کشور با شکست مواجه می شوند، در حالی که معیار جهانی برای دومی حدود 8 درصد است. نرخ بالای شکست تحویل باعث می شود هزینه های عملیاتی برای بیش از 150 ارائه دهنده در مصر به طور کلی بالا باشد. ShipBlu، خود را متمایز می کند از بازار، می گوید که الگوریتم های هوش مصنوعی و ML را توسعه داده است “کاهش هزینه ها، رفع محدودیت های تحویل، و اصلاح مفروضات عملیاتی آن.”
مدیر عامل شرکت می گوید هدف نهایی ShipBlu این است که مشتریان را وادار کند یک پنجره تحویل سه ساعته را برای بسته های خود انتخاب کنند و بدانند چه تاریخی باید از آنها انتظار داشته باشند، که در تضاد با عملکرد اکثر شرکت های سنتی انجام تجارت الکترونیک است.
«تقریباً 56 درصد از مواقعی که شخصی در مصر به صورت آنلاین سفارش می دهد، حتی تاریخ تحویل هم ندارد.. بعد از اینکه سفارش خود را ثبت کردید و یک ایمیل تأیید دریافت کردید، سکوت کامل است تا زمانی که در یک روز تصادفی، از نماینده ای که در راه است با شما تماس می گیرد و از شما می پرسد که آیا برای تحویل گرفتن در دسترس هستید یا خیر. بسته بندی ما در حال تغییر آن هستیم.
ShipBlu با شرکت هایی مانند Flextock و Bosta در مصر رقابت دارد. و پس از تکمیل دور اولیه خود، این شرکت اکنون یک سرمایه گذار متقابل با Flextock در Flexport دارد، شرکت حمل و نقل و تدارکات میلیارد دلاری YC که در سال 2014 از آن حمایت کرد. یونیکورن امسال نیز در Sendbox استارتآپ تحقق تجارت الکترونیک نیجریه سرمایهگذاری کرد.
Nama Ventures دور اولیه ShipBlu را با مشارکت از 1984 Ventures رهبری کرد. Orange Ventures، بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر Orange Telecom. Starling Ventures و سایر صندوق های VC و سرمایه گذاران فرشته. این شرکت می گوید که این سرمایه گذاری به رشد ارائه خدمات و پوشش آن در سراسر مصر کمک خواهد کرد.