کفش های کتانی 79 میلیارد دلاری (یامربیانبرای خوانندگان ما در بریتانیا) صنعت بازار فروش مجدد سودآوری ایجاد کرده است که انتظار می رود تا پایان دهه به 30 میلیارد دلار برسد – از 5 میلیارد دلار در سال 2020. برخی حتی کفش های کتانی را یک طبقه دارایی جایگزین نامیده اند، یک محصول قابل سرمایه گذاری که می تواند خرید و فروش می شود با قیمتی متورم – به ویژه برای کفش های کتانی نسخه محدود یا در غیر این صورت به سختی به دست می آید.
شیوع کفشهای کتانی تقلبی را با برخی گزارشها نشان میدهد که صنعت کفشهای تقلبی پنج برابر ارزش بازار قانونی را با رقم خیرهکننده 450 میلیارد دلار بیشتر میکند، و به راحتی میتوان فهمید که چرا ممکن است پلتفرمهای فناوری که برای ارائه آنها طراحی شدهاند، ارزش داشته باشد. وقتی از پول نقدی که به سختی به دست آوردهاند جدا میشوند، آسودگی خاطر دارند.
دقیقاً به همین دلیل است که بازارهای قدیمی روی خدمات احراز هویت که شامل انواع کالاهای لوکس میشود، سرمایهگذاری میکنند، مانند eBay که کسبوکار احراز هویت کفش ورزشی Sneaker Con Digital را در سال 2021 خریداری کرد.
در مقابل این پسزمینه است که استارتآپ بریتانیایی Laced پنج سال پیش وارد معرکه شد و بهعنوان یک پلتفرم متمرکز برای خریداران و فروشندگان برای تجارت کفشهای کتانی ممتاز با آگاهی از اینکه همه چیز بالاتر از حد مجاز است، خدمت کرد. این شرکت امروز اعلام کرد که 12 میلیون دلار در دور سری A سرمایه جمع آوری کرده است و به 1 میلیون دلاری که حدود سه سال پیش جمع آوری کرده بود، اضافه کرد.
چگونه کار می کند
Laced که در سال 2018 در لندن تأسیس شد، فروش کفش های کتانی را بین فروشندگان و خریداران تسهیل می کند. در حال حاضر، فروشندگان ممکن است افرادی باشند که به دنبال خرید کفشهای کتانی سختگیر برای کسب سود پس از خرید از برند اصلی هستند، یا ممکن است فروشندگان حرفهای باشند که به یافتن کفشهای مطلوب با حجم اختصاص دارند.
فروشنده بدون هیچ عنصر حراج مانند eBay قیمتی را تعیین می کند، و کفش ها در صفی قرار می گیرند که ابتدا کمترین قیمت را در اولویت قرار می دهد – به گفته گرت اولیوت، رئیس ستاد Laced، این برای تشویق فروشندگان طراحی شده است. کالاهای خود را با قیمت مناسب تنظیم می کنند.
اولیوت به TechCrunch گفت: «برای اینکه به جلوی صف برسید و بهترین شانس را برای فروش کالای خود داشته باشید، قیمت باید پایینترین باشد. این امر باعث میشود که فروشندگان از لیست کردن اقلام با قیمتهای نجومی بالا در مقایسه با ارزششان جلوگیری کنند.»
نمیتوان از برخی شباهتها در اینجا با چیزی مانند بازارهای ثانویه فروش بلیت گریزی کرد، که به موجب آن تبلیغاتیها (شاید با کمک رباتها) همه بلیتهای یک کنسرت را از یک فروشگاه اصلی فروش بلیت جمعآوری میکنند و فوراً آنها را در بازارهای ثانویه «مشروع» به قیمت گزاف میفروشند. سود.
استدلال ها برای این مدلها نیز بسیار مشابه هستند، تا جایی که داشتن یک کسبوکار معتبر و قانونی که فرآیند فروش مجدد را مدیریت میکند، تضمین میکند که خریداران با بازرگانان مشکوک سروکار ندارند.
اولیوت ادامه داد: “کفش 20 درصد از ارزش تمام کالاهای تقلبی را تشکیل می دهد و ارزش بازار کفش های کتانی تقلبی پنج برابر بازار قانونی تخمین زده می شود.” این نشان می دهد که گسترش اقلام تقلبی در این بخش یک مشکل بزرگ برای مجموعه داران و علاقه مندان است. Laced خطر خرید یک کالا از یک بازار غیرقانونی و رسیدن آن و غیراصالت را از بین می برد.
همه مربیها باید جدید و در بستهبندی اصلی خود باشند و پس از هر معامله تکمیل شده، فروشنده کالاهای خود را به Laced میفرستد که از احراز هویت داخلی برای بررسی صحت آنها استفاده میکند و آنها را به خریدار میفرستد، با کاهش 15 درصدی در بالای لیست. قیمت
و برخلاف چیزی مانند eBay، خریداران و فروشندگان در Laced کاملاً ناشناس باقی می مانند – هم برای عموم و هم برای یکدیگر.
اولیوت گفت: «Laced صرفاً به عنوان واسطه در رابطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند. ما نه تنها برای اطمینان از کیفیت و احراز هویت اقلام وجود داریم، بلکه برای اینکه همه افراد درگیر ناشناس و ایمن نگه داشته شوند. ما معتقدیم که حداقل برای مشتری، ناشناس بودن باعث می شود همه چیز ساده تر و ساده تر شود. به خصوص در مواردی که به اقلام با ارزش و بسیار مطلوب مربوط می شود.
Laced به طور انحصاری بر بریتانیا متمرکز شده است، که آن را از بسیاری از همتایان خود متمایز می کند، در حالی که همچنین ادعا می کند که یک فرآیند احراز هویت منحصر به فرد دارد، اگرچه آزادی کامل نداشت که دقیقاً بگوید این چیست.
اولیوت گفت: «البته ما محدود به این هستیم که چقدر می توانیم از طریق ترس از دادن هر گونه اطلاعاتی که می توانند برای بازی کردن سیستم در اینجا به جعل کنندگان استفاده کنند، فاش کنیم. “اما این استفاده از شناسایی الگو در کنار پایگاه داده عظیمی از متغیرهای خاص برای هر “silhouette” است که ما از آنها به عنوان نشانگر برای شناسایی واقعی در برابر تقلبی استفاده می کنیم. سپس این توسط یک برنامه درسی که ما به صورت داخلی برای آموزش تیم های خود ایجاد کرده ایم، پشتیبانی می شود. همانطور که می توانید تصور کنید، هر روز آیتم های جدیدی عرضه می شوند، بنابراین ما در حال به روز رسانی دائمی این روش ها هستیم.
علاوه بر این، Laced میگوید که در حالی که بسیاری از افراد دیگر در این فضا به شدت به زیرساختهای شخص ثالث مانند آنچه توسط Shopify ارائه شده است، تکیه میکنند، کل پشته فناوری خود را «با مقیاس و انعطافپذیری بلندمدت» در ذهن ایجاد کرده است.
اولیوت گفت: «ساخت پشته فناوری خودمان و عدم اتکا به خدمات شخص ثالث، به این معنی است که میتوانیم در هر مرحله از فرآیند سرعتی فراتر از رقبای خود ارائه دهیم.
با تمام این اوصاف، هیچ راه دوری از فضای شلوغی که Laced در آن فعالیت میکند، وجود ندارد، و شرکتهای زیادی هستند که قبلاً کاری مشابه انجام میدهند و بخشهای قابلتوجهی از سرمایه خطرپذیر (VC) را برای تلاشهای خود جذب میکنند. اینها شامل بز تکشاخ کالیفرنیایی است. UK’s Edit Ldn; نوشابه ژاپنی؛ Kicks Crew مستقر در لس آنجلس و هنگ کنگ. و StockX میشیگان، که در حال انجام مراحل قانونی نایک است که StockX را به فروش کالاهای تقلبی متهم می کند.
در جاهای دیگر، خیابان کیک اندونزی و داون تاون هند همگی سرمایهگذاران را در سال جاری برای بازارهای کفش ورزشی ممتاز جذب کردهاند.
البته همه اینها به این معنی است که علیرغم بادهای معکوس اقتصادی و نگرانی مصرف کنندگان، اشتهای تقریبا سیری ناپذیری برای پلتفرم های فروش مجدد کفش های کتانی وجود دارد. و با 12 میلیون دلار دیگر در بانک، Laced به دنبال سرمایه گذاری در این روند با ایجاد پلتفرم خود از جمله سرمایه گذاری در فناوری، محصول و علم داده است.
اولیوت گفت: «از آنجایی که صنعت و مدل بسیار منحصر به فرد است، هیچ فناوری وجود ندارد که بتوانیم از قفسه استفاده کنیم، بنابراین ما مجبور شدهایم برای ارائه بهترین خدمات به خریداران، فروشندگان و مدل احراز هویت خود، روی فناوری اختصاصی سرمایهگذاری کنیم. . ما می دانیم که با انجام این کار، توانایی مقیاس بندی سریع با هدف روشن را باز خواهیم کرد.
دور سری A Laced توسط شرکت سرمایه گذاری Talis Capital مستقر در لندن، با مشارکت بازوی سرمایه گذاری H&M، H&M Group Ventures، رهبری شد. شرکای سرمایه گذاری B&Y. Truesight Ventures; و تعداد انگشت شماری از سرمایه گذاران فرشته.