GetYourGuide 194 میلیون دلار با ارزش گذاری 2 میلیارد دلار با تجربه سفر دوباره در تجارت کتاب می کند

صنعت گردشگری پس از چند سال سخت تحت فشار همه گیر در حال بازگشت است، و در مورد برخی از استارت آپ های گردشگری و مسافرتی، شتاب آن با سرعتی به وجود می آید که حتی شرایط فعلی بازار را به چالش می کشد.

امروز، GetYourGuide – یک استارت‌آپ مستقر در برلین که بازاری را برای یافتن و رزرو تجربیات توریستی، سفر و سایر موارد، با حدود 75000 تجربه از 16000 ارائه‌دهنده در هر لحظه ایجاد کرده است – اعلام می‌کند که 194 میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

استفاده از وجوه در سه حوزه اساسی است: اول، ادامه گسترش به بازارهای جدید. دوم، افزایش پیاده‌روی‌ها، تورها و رویدادهای تجربی دیگر مانند ملاقات با جیانی، دارنده کلید کل واتیکان، در ساعت 6 صبح و روشن کردن همه چراغ‌ها در حالی که با او در سالن‌ها قدم می‌زنید. و سوم، آوردن هوش مصنوعی و فناوری های دیگر برای بهبود کشف و شخصی سازی در پلتفرم.

این پول به صورت 85 میلیون دلار سری F و تسهیلات اعتباری 109 میلیون دلاری به دست می آید. Blue Pool Capital دور سهام با شرکت KKR و Temasek نیز رهبری شد، در حالی که UniCredit با مشارکت BNP Paribas، Citibank و KfW تسهیلات اعتباری را رهبری کرد.

ارزش این دور GetYourGuide 2 میلیارد دلار است – دو برابر ارزش استارتاپ در مقایسه با دور قبلی آن، یک هیولا 484 میلیون دلاری سری E در سال 2019.

تامین مالی و افزایش ارزش گذاری در بازار کنونی خودنمایی می کند زیرا استارتاپ های مصرف کننده گرا جذب پول را بسیار چالش برانگیز می دانند. و همه استارت‌آپ‌ها، نه فقط مصرف‌کننده، فشار زیادی را بر ارزش‌گذاری‌های خود می‌بینند – دو روندی که GYG به تازگی آن‌ها را رد کرده است. (و این تنها استارتاپ مسافرتی نیست که این موج را ایجاد می کند: همین دیروز Hostaway افزایش 175 میلیون دلاری را اعلام کرد.)

اما این اخبار همچنین نشان دهنده یک چرخش بسیار بزرگ برای خود GetYourGuide است.

قبل از کووید، GetYourGuide برلین یکی از داغ‌ترین استارت‌آپ‌های اروپا بود که بر اساس یک ایده بسیار ساده ساخته شد: یکی از قدیمی‌ترین و قدیمی‌ترین جنبه‌های گردشگری – تورهای راهنما – را در نظر گرفت و آنها را به‌عنوان «تجربه» دوباره اختراع کرد. نیازها، علایق و الزامات قابل نصب اینستاگرام موج جدیدی از مصرف‌کنندگان جوان‌تر، همه قابل کشف و رزرو با استفاده از دستگاه مورد علاقه همه، یعنی تلفن هوشمند.

این ایده مانند یک موشک پرتاب شد – موشکی که با موفقیت پرتاب شد. رزروها افزایش یافتند، سرمایه‌گذاران به سمت استارت‌آپ هجوم آوردند، این استارت‌آپ به حفاری بسیار چشمگیر در شرق برلین رفت و مردم شروع به فکر کردن کردند که شاید این فقط Airbnb نیست که می‌تواند در عرض یک دهه طرز فکر ما را درباره سفر تغییر دهد.

سپس کووید-19 اتفاق افتاد.

یوهانس رک، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران، به یاد می آورد: «ما از درآمدهای بالا به درآمد صفر رسیدیم – درآمد صفر برای چندین فصل. بسیاری از استارت‌آپ‌ها در آن زمان مشکل داشتند، اما ما یکی از بدترین آسیب‌ها بودیم. البته، هیچ‌کس نمی‌خواست با افراد دیگر به تور برود» – که عملاً تنها محصولی بود که GYG ارائه می‌کرد. “این واقعا بد بود.”

رک در آن زمان شرط بندی جسورانه ای انجام داد: او تصمیم گرفت که رفتار مصرف کننده، علاقه به تجربیاتی که منجر به کسب و کار برای استارتاپ شده بود، تغییر نخواهد کرد. احتمالاً در شرایط همه گیر فقط متوقف می شود.

“من همیشه متقاعد بودم که به عقب برمی گردیم و بازار ما بهتر از قبل از همه گیری است. اول به این دلیل است که مردم هوس تجربه دارند. کووید یک شکست بزرگ بود اما نه یک انشعاب در مسیری که رفتار مصرف‌کننده متفاوت بود.» ثانیاً، من بسیار مطمئن بودم که سفر برمی‌گردد و مسافران نمی‌خواهند تا قرن آینده در اتاق‌های هتل بنشینند.»

دور 484 میلیون دلاری این شرکت به رهبری SoftBank تنها چند ماه قبل از شیوع کووید-19 بسته شد، بنابراین GYG پول نقد زیادی داشت. اما علاوه بر آن، اسکناس قابل تبدیل 133 میلیون دلاری را تضمین کرد، در صورتی که اوضاع واقعاً پرمو شود. این سازمان همچنین 20 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد، اما پس از آن سخت نگه داشت. رک گفت: «ما عمیقا بریدیم. ما متوقف شدیم و منتظر ماندیم تا 8-10 ماه بگذرد.

کمی بیشتر طول کشید – در واقع حدود دو سال – اما در نهایت همه چیز دوباره شروع شد. رک گفت که GYG هرگز اسکناس قابل تبدیل را اجرا نکرد.

او به یاد می آورد که پایان سال 2022، با فروکش کردن موج Omicron از کووید-19، نقطه عطفی بود که همه چیز “به تازگی شروع به بازگشت به جای خود کرده است.” در سه ماهه اول سال 2023، استارت آپ شاهد حجم رزروهایی بود که 4 برابر بیشتر از حجم رزرو آن در سه ماهه اول در سال 2019 (آخرین سال قابل مقایسه عادی غیر کووید) بود. این اعداد و ارقام مشخصی در مورد حجم ها بیان نمی کند، اما بین سال های 2019 تا 2020 حدود 25 تا 30 میلیون بلیط در برنامه خود فروخته است. چهار برابر می شود 100-120 میلیون.

رک افزود که اکنون به نظر می رسد که این شرکت در بسیاری از بازارهای اصلی خود “در مسیر سودآوری” است.

البته، آن مسیر، بر خلاف یک تور GYG، نه نقطه شروع یا پایان مشخصی دارد و نه زمان تخمینی رسیدن. اما به نظر می رسد یکی از مواردی است که سرمایه گذاران از رزرو و پیگیری بدون توجه به آن خوشحال هستند.

اولیور وایزبرگ، مدیر عامل Blue Pool Capital، گفت: «فرصت بسیار زیادی در دیجیتالی کردن صنعت تجربیات وجود دارد، و ما معتقدیم که رهبری جهانی GetYourGuide و مشتری مداری پیشرو در بازار در این دسته از تخصص عمیق آن در این فضای پیچیده نشات می گیرد. در یک بیانیه. ما معتقدیم که GetYourGuide به طور منحصربه‌فردی به عنوان رهبر جهانی در این دسته قرار دارد. ما خوشحالیم که با توجه به قدرت کسب و کار، تامین مالی سهام را رهبری می کنیم.”

در همین حال، آینده GYG دارای چند متغیر جالب فناوری و تجاری است.

رک گفت که GYG به ایده فروش تورهای گروهی تحت رهبری انسان بسیار متعهد است. این بدان معناست که: امروز هیچ تور خودراهنما، هیچ تور مجازی، و هیچ تور ایجاد شده با هوش مصنوعی در نقشه راه آن وجود ندارد.

رک تور گروهی را که توسط یک شخص واقعی طراحی و رهبری می‌شود، «محصول اصلی» GYG می‌نامد. او گفت: “ماموریت ما فقط اگر به گوشی هوشمند خود چسبیده باشید، محقق نمی شود.” او نه تنها از روی نظر، بلکه از تجربه صحبت می‌کند: “ما بسیاری از قالب‌های جایگزین، از جمله تجربیات مجازی را آزمایش کرده‌ایم.” “همه آنها شکست خوردند.”

اما این بدان معنا نیست که فرصت های بزرگی برای استفاده از هوش مصنوعی در تجارت وجود ندارد. رک گفت.

حدود یک هفته پیش، این شرکت یک ادغام ChatGPT را راه‌اندازی کرد که به کاربران امکان می‌دهد جستجوی کاتالوگ GYG را از طریق جستجوهای زبان طبیعی آغاز کنند. این یک مشکل بزرگ را برای شرکت حل می کند، و آن این بود که جستجوهای کلیدواژه اصلی برای تولید نتایج جستجوی مفید به اندازه کافی خوب نیستند.

با گذشت زمان، ممکن است افزونه‌های بیشتری نیز وجود داشته باشد که در آن GYG می‌تواند شروع به دریافت ایده‌های دقیق‌تری از کارهایی که مردم دوست دارند انجام دهند و به آن‌ها نگاه کند تا نتایج جستجوی دقیق‌تری به آن‌ها بدهد. و GYG داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند تا تصویر بهتری از آنچه پایگاه مشتریانش کم و بیش از آن می‌خواهد به دست آورد – تجزیه و تحلیل و داده‌هایی که به نوبه خود می‌تواند به تامین‌کنندگان خود برای ساخت تورهای آینده بهتر بازخورد دهد.

او گفت: “من هوش مصنوعی را به خودی خود یک هدف نمی دانم، بلکه ابزاری برای کمک به تامین کنندگان و کاربران می دانم.” انواع مختلفی از تجربیات وجود دارد و هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی برای شما مناسب است.