با وجود همه گمانهزنیها و هیاهوهای سرمایهگذاری، ارزهای دیجیتال تاکنون برای یافتن موارد استفاده معنادار تلاش کردهاند. اکنون تلاشی از سوی سنگاپور برای تبدیل عموم مردم به پذیرندگان رمزنگاری از طریق پرداخت های بلاک چین وجود دارد.
Cosmose AI، یک شرکت نه ساله که از تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی برای ردیابی ترافیک داخل فروشگاه و تعامل آنلاین با خریداران استفاده می کند، با Near، یکی از پروتکل های بلاک چین که با اتریوم رقابت می کند، شریک شده است. این زوج در حال ساختن یک سیستم پرداخت هستند که به کاربران امکان می دهد با کریپتو با کارمزد تراکنش های پایین خرید کنند و برای خریداران و فروشندگان صرفه جویی کنند.
به عنوان بخشی از این مشارکت، Near Foundation، بازوی غیرانتفاعی Near که از توسعه اکوسیستم پروتکل حمایت می کند، یک سرمایه گذاری استراتژیک در Cosmose انجام داده است. این دور، که مبلغ آن فاش نشده است، ارزش شرکت را به 500 میلیون دلار افزایش می دهد، در حالی که 100 میلیون دلار در زمان بسته شدن تامین مالی 15 میلیون دلاری سری A در سال 2020 افزایش یافته است.
مجموعه راهحلهای خردهفروشی Cosmose شامل برنامه KaiKai است که به مشتریان امکان میدهد فروشگاههای خردهفروشی را در مجاورت فیزیکی خود پیدا کنند و یک پلتفرم هدفگیری آنلاین، که هر دو با کمک Near در حال تغییر در بلاک چین هستند.
Miron Mironiuk، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، قصد نداشت از موج کریپتو استفاده کند. در عوض، او به دنبال راه حلی بود که پرداخت آنلاین را برای مصرف کنندگان و فروشندگانی که Cosmose به آنها خدمت می کرد ارزان تر کند.
من مطمئن نیستم که آیا می دانید پردازش پرداخت های آنلاین چقدر گران و کند است یا خیر. میرونیک در مصاحبه ای به TechCrunch گفت این کاملا دیوانه کننده است.
او خرید یک فنجان قهوه 5 دلاری را مثال زد. شرکتهای پردازش پرداختها مانند Stripe و PayPal برای تراکنشهای کوچک بیش از ۱۰ درصد هزینه میگیرند، بنابراین فروشنده در نهایت قیمتها را افزایش میدهد و خریدار را مجبور میکند ۶ تا ۱۰ درصد بیشتر بپردازد. در یک سال، قهوهخور به راحتی میتواند ۲۰۰ دلار اضافی خرج کند، فقط به این دلیل که معاملات توسط واسطههایی مانند Stripe انجام میشود.
با کریپتو پرداخت کنید
KaiKai با سیستم پرداخت تقریباً بلاک چین خود، که در آن کاربران میتوانند محصولات نزدیک خود را کشف کرده و از طریق برنامه پرداخت کنند، ادعا میکند که هزینه تراکنش مصرف سالانه قهوه را به تنها 4 دلار کاهش میدهد که 50 برابر کمتر از روش Stripe یا PayPal است. به گفته میرونیک
بنیانگذار گفت: «تصور کنید اگر همه پرداختها به بلاک چین منتقل شوند، چقدر میتوانید پسانداز کنید.
استفاده از همه بلاک چین ها ارزان نیست. یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی انطباق کریپتو، هزینههای گزاف است. بدون یک سیستم تسویه متمرکز، ارزهای دیجیتال برای تأیید تراکنشهای زنجیرهای به شبکه توزیعشده اعتبارسنجیها متکی هستند. این فرآیند در اتریوم بسیار گران است، بنابراین جایگزینهایی مانند Cardano، Pokadot و Near برای ارزانتر کردن و مقیاسپذیری ارزهای دیجیتال به وجود آمدهاند.
اپلیکیشن کشف خرید Cosmose، KaiKai، پرداختها را با استیبل کوین اصلی خود Kai-Ching، که در شبکه Near اجرا میشود، تسویه میکند. این برنامه یک کیف پول رمزنگاری برای کاربران ایجاد می کند که می توانند Kai-Ching را با ارزهای فیات شارژ کنند. در آینده، کاربران ممکن است این گزینه را داشته باشند که Kai-Ching را دوباره به فیات تبدیل کنند.
Cosmose خزانهای برای Kai-Ching نگه میدارد، که به دلار آمریکا متصل است (1 Kai-Ching = 1 USD) و فقط در برنامه قابل معامله است تا از نوسانات ارزش جلوگیری کند.
KaiKai برای اولین بار در سپتامبر گذشته گزینه پرداخت با ارزهای دیجیتال را در سنگاپور راه اندازی کرد، جایی که دولت در حال تدوین مقررات استیبل کوین است. از آن زمان، Kai-Ching بیش از 1 میلیون تراکنش را در قالب پرداخت، بازپرداخت و پاداش پردازش کرده است.
هنگامی که کاربران تصمیم به پرداخت در Kai-Ching می کنند، قیمت ها به طور خودکار کاهش می یابد. بنیانگذار مشاهده کرد که بیش از نیمی از کاربران Ka-Ching Gen-Z هستند و با رمزنگاری “بسیار راحت” هستند زیرا می دانند که “کوین ها روی زنجیره هستند” و “مالک آن هستند”.
این شرکت از افشای تعداد کاربران رمزنگاری که انباشته کرده است خودداری کرد، اما یک نقطه داده بر رفتار کاربران آن روشن می شود: یک سوم تراکنش ها با Kai-Ching پرداخت می شود. با توجه به کشش در سنگاپور، تعجب آور نخواهد بود که Cosmose در آینده Kai-Ching را به سایر حوزه های قضایی دوستدار رمزنگاری ببرد.
مالک داده های خود باشید
Cosmose و Near روی چیزی هستند که حتی جاه طلبانه تر به نظر می رسد. یکی از وعدههای برنامههای مبتنی بر بلاک چین، بازگرداندن کنترل دادههای شخصی به کاربران به جای حفظ آن در سرورهای متمرکز Big Tech است.
اساساً، Near به Cosmose کمک میکند تا دادههای کاربران را به زنجیره بلوکی خود منتقل کند و سیستمی ایجاد کند که در آن کاربران بتوانند نحوه ردیابی آنها را از جمله موقعیت مکانی آنها، هنگام باز کردن برنامه، محصولاتی که مرور میکنند و مدت اقامتشان را ببینند.
هدف این است که دادههای کاربر را با استفاده از محاسبات لبه روی تلفنهایشان ذخیره کنند و به افراد اجازه دهند تصمیم بگیرند که چگونه میخواهند ردیابی شوند تا توصیهها و پاداشهای کم و بیش دقیقی برای محصول دریافت کنند.
این فقط یک چالش فنی نیست. این همچنین یک چالش تجربه کاربر است که چگونه آن را به گونهای انجام دهیم که مردم واقعاً بتوانند آن را بررسی کنند و بینشهایی دریافت کنند و به سرعت تصمیم بگیرند.
از زمان آغاز به کار، Cosmose به بیش از 20 میلیون فروشگاه خدمات رسانی کرده و به یک میلیارد تلفن در سراسر جهان رسیده است که چین “صدها میلیون” از آنها را به خود اختصاص داده است. این شرکت تیمی متشکل از 80 کارمند در سراسر ورشو، پایگاه مهندسی آن، و همچنین شانگهای، هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو و پاریس دارد.