اپل با یک تحقیق ضد انحصار دیگر در اروپا در مورد قوانین حفظ حریم خصوصی که برای برنامه های شخص ثالث در حال اجرا بر روی پلت فرم تلفن همراه خود اعمال می کند و بر توانایی آنها برای ردیابی کاربران iOS برای هدف قرار دادن آنها با تبلیغات تأثیر می گذارد، مواجه است.
ناظر رقابت ایتالیا امروز اعلام کرد که نگران است اپل مزیتی ناعادلانه برای تبلیغات «شخصیشده» خود ایجاد کند که مشمول همان مجوز پاپآپ مورد نیاز برای اشخاص ثالث برای ردیابی کاربران iOS نیستند.
اپل کمی بیش از دو سال پیش ویژگی ردیابی برنامه شفافیت (ATT) را راهاندازی کرد و برنامههای شخص ثالث را ملزم میکرد تا از کاربران رضایت شرکت را دریافت کنند تا برای تبلیغات ردیابی شوند. این حرکت توسط صنعت تبلیغات مورد انتقاد قرار گرفت – و به سرعت منجر به شکایات متعددی در مقامات رقابت شد. بنابراین ایتالیا به هیچ وجه اولین کسی نیست که اقدامات حریم خصوصی اپل را بررسی می کند.
در یک بیانیه مطبوعاتی امروز، AGCM ایتالیا آغاز تحقیقاتی را در مورد اپل به دلیل سوء استفاده ادعایی از موقعیت مسلط در بازار برنامهها اعلام کرد و گفت که این شرکت مشکوک است که سیاست حفظ حریم خصوصی «محدودکنندهتری» را برای توسعهدهندگان اپلیکیشن اعمال میکند. به خودش این به نوبه خود به این معنی است که اشخاص ثالث احتمالاً در مورد “کیفیت و جزئیات” داده هایی که توسط اپل در دسترس آنها قرار می گیرد، از جمله در رابطه با اثربخشی کمپین های تبلیغاتی آنها در iOS، در مضیقه قرار خواهند گرفت.
AGCM در بیانیه ای نوشت: “این به دلیل ویژگی های فنی رابط برنامه نویسی است که آنها می توانند به آن دسترسی داشته باشند – SkAdNetwork – که به نظر می رسد بسیار کمتر از Apple Ads Attribution، ابزاری که اپل برای خود استفاده می کند، موثرتر باشد.” [NB: this is a machine translation of the original Italian text].
«در دسترس بودن دادههای مربوط به پروفایل کاربر و اندازهگیری اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی – در حالی که مطابق با قوانین حفاظت از حریم خصوصی است – عناصر ضروری برای جذابیت فضاهای تبلیغاتی هستند که توسط توسعهدهندگان برنامه فروخته شده و توسط تبلیغکنندگان خریداری میشوند. به همین دلیل، طبق گفته مقامات، رفتار تبعیض آمیز ادعایی اپل ممکن است باعث کاهش درآمد تبلیغاتی از طرف تبلیغ کنندگان شخص ثالث به نفع بخش تجاری آن شود. کاهش ورود و/یا جلوگیری از باقی ماندن رقبا در بازار توسعه و توزیع اپلیکیشن؛ از برنامه های خود و در نتیجه دستگاه های تلفن همراه و سیستم عامل Apple iOS بهره می برند.
AGCM اضافه کرد که این نگرانی وجود دارد که رفتار اپل می تواند انگیزه های توسعه برنامه های نوآورانه را کاهش دهد و موانعی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند تا اکوسیستم های تلفن همراه را تغییر دهند.
برای اظهار نظر در مورد تحقیقات AGCM با اپل تماس گرفته شد.
از زمانی که محدودیت iOS در ردیابی شخص ثالث اعمال شد، تعدادی از مطالعات نیز نشان داده اند که این حرکت تجارت تبلیغاتی خود اپل را بهبود می بخشد و قدرت بازار آن را افزایش می دهد. در حالی که ATT همچنین به دلیل ایجاد حفره 10 میلیارد دلاری در درآمد متا، مالک فیس بوک، اعتبار دارد.
در مارس 2021، کمی پس از راهاندازی ATT، اپل توسط یک گروه لابی استارتآپ فرانسوی به ریاکاری در حفظ حریم خصوصی متهم شد که شکایتهای مربوط به حفاظت از دادهها و رقابت را ارائه کرد، اما در آن زمان نتوانست از دیدبان ضد انحصار این کشور جلوگیری کند. اگرچه مقام رقابت فرانسه گفته است که به تحقیق ادامه خواهد داد.
ناظران ضد انحصار در آلمان و لهستان نیز از زمان راه اندازی ATT تحقیقاتی را در مورد رویکرد اپل اعلام کرده اند. در حالی که سازمان رقابت و بازار بریتانیا نگرانیهای اساسی در مورد قدرت بازار اپل به طور کلی مطرح کرد، در بررسی گسترده اکوسیستم بازار تلفن همراه در پایان سال 2021 (و بار دیگر در گزارش نهایی در ژوئن 2022). و به دنبال شکایت توسعه دهندگان در مورد ناعادلانه بودن، تحقیقاتی باز در مورد فروشگاه App اپل دارد.
در اتحادیه اروپا، اقدامات ضدتراست کمیسیون رقابت این اتحادیه علیه اپل در سالهای اخیر بر بازار پخش موسیقی، Apple Pay و شرایط مربوط به پرداختهای درون برنامهای متمرکز شده است. اما نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که ترجیح دادن خود در منطقه برای غولهای فناوری که بهعنوان «دروازهبانان» اینترنت نامگذاری شدهاند، تحت اصلاحات رقابتی پیش از پیش که هدف آن محدود کردن قدرت بازار فناوری بزرگ است، ممنوع میشود.
قانون بازارهای دیجیتال سراسر اتحادیه اروپا (DMA) برای «خدمات پلتفرم اصلی» که توسط دروازه بانان اداره می شود اعمال می شود.
اپ استور اپل کاندیدای احتمالی برای قرار گرفتن تحت رژیم DMA است. اگر این اتفاق بیفتد، الزامات مربوط به ترجیح خود و برخورد منصفانه با اشخاص ثالث اعمال خواهد شد – و به طور بالقوه می تواند بر نحوه عملکرد ATT (که یکی از ویژگی های فروشگاه App است) تأثیر بگذارد.
با این اوصاف، کتاب قوانین حفاظت از دادههای بلوک (GDPR) نیز اعمال میشود، بنابراین هرگونه اقدامی برای تحمیل شرایط بر اپل با هدف افزایش رقابت، باید از آسیب رساندن به حریم خصوصی برای مصرفکنندگان در این فرآیند جلوگیری کند، که مستلزم تعادل ملاحظات است.