علی بابا واحد پیام رسان ابری، هوش مصنوعی و تجاری خود را عمومی می کند

هفت هفته پس از اینکه علی بابا برنامه بازسازی تاریخی خود را برای تقسیم خود به شش شرکت مستقل اعلام کرد، این جوگرنات خود را آماده می‌کند تا گروه اطلاعاتی ابری خود را از طریق یک فهرست جداگانه به اطلاع عموم برساند.

علی بابا در سال 2014 در نیویورک عرضه شد و بزرگترین عرضه اولیه اولیه سهام در آن زمان بود. اندکی پس از اینکه هنگ کنگ قوانین مربوط به ساختارهای دو طبقه را کاهش داد، که به بنیانگذاران اجازه می دهد تا کنترل خاصی را در حین باز کردن شرکت برای سرمایه گذاری خارجی حفظ کنند، در سال 2019، علی بابا به دنبال یک فهرست ثانویه در شهر بود.

افزایش تنش بین ایالات متحده و چین همچنین باعث شد بسیاری از شرکت های چینی از NASDAQ و NYSE در سال های اخیر عقب نشینی کنند. تحت شرایط ژئوپلیتیک فعلی، بخش ابری علی بابا به احتمال زیاد به نفع بورس هنگ کنگ خواهد بود.

«ما در حال برداشتن گام‌های مشخصی برای باز کردن ارزش کسب‌وکارهایمان هستیم و خوشحالیم که اعلام کنیم که هیئت مدیره ما یک انشعاب کامل از Cloud Intelligence Group را از طریق توزیع سود سهام بین سهامداران تأیید کرده است، با این هدف که این گروه به یک شرکت مستقل در فهرست عمومی تبدیل شود. دانیل ژانگ، رئیس و مدیر اجرایی گروه علی بابا، در گزارش سود شرکت امروز اعلام کرد. ژانگ همچنین یکی از هیئت مدیره بازوی ابری است.

علی بابا قصد دارد تا در 12 ماه آینده این اسپین آف را تکمیل کند و قصد دارد سرمایه گذاران استراتژیک خارجی را از طریق تامین مالی خصوصی وارد گروه کند.

کسب و کار ابری در سه ماهه اول 2.7 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که 9 درصد از کل درآمد علی بابا را تشکیل می دهد. (همکار من الکس یک بررسی عمیق مالی در اسپین اوت ابر دارد. منتظر داستان باشید.)

ازدواج با هوش مصنوعی و ابر

ممکن است با گروه هوش ابری علی‌بابا آشنا نباشید، اما خطوط تولید اصلی آن را تقریباً «AWS+Slack+OpenAI» در نظر بگیرید.

تجارت ابری آن علی بابا کلود بر بازار چین تسلط دارد. به گفته شرکت تحقیقات بازار گارتنر، Alibaba Cloud در سال 2021 سومین ارائه‌دهنده خدمات ابری عمومی زیرساخت‌ها (IaaS) بود. به گفته یکی دیگر از شرکت‌های بینش بازار، گروه تحقیقاتی Synergy، پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) و ابر خصوصی را به ترکیب اضافه کنید، علی‌بابا در سه‌ماهه چهارم 2021 چهارم شد.

این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که Dingtalk علی‌بابا، یک برنامه چت سازمانی و پلتفرم بهره‌وری، از 600 میلیون کاربر تا سه ماهه سوم 2022، با 15 میلیون کاربر فعال روزانه و 23 میلیون کاربر سازمانی فراتر رفته است.

Tongyi Qianwen، پرچم‌دار مدل زبان بزرگ علی‌بابا، در حال حاضر به قدرت و نفوذ فناوری GPT-3 نزدیک نیست، اما یکی از امیدوارکننده‌ترین جایگزین‌های چین برای هوش مصنوعی تولیدکننده متن است. همچنین این مزیت را دارد که در مجموعه ای از محصولات علی بابا اعمال می شود. در واقع، ادغام، ابتدا با یک نسخه دوم برای Dingtalk آغاز شده است.

منطقی است که علی بابا کسب و کار ابری و تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی خود را زیر یک چتر گروه بندی کند زیرا این دو دست به دست هم می دهند. با هر پیشرفت جدید در هوش مصنوعی، میزان توان محاسباتی مورد نیاز برای آموزش داده ها به طور تصاعدی افزایش می یابد – به همین ترتیب هزینه نیز افزایش می یابد.

جالب اینجاست که علی بابا در گزارش فصلی خود اشاره کرده است که در تلاش است تا رایانش ابری را «در دسترس تر و مقرون به صرفه تر» کند.

ما یک خانواده نمونه جدید را معرفی کردیم که همان سطح ثبات را فراهم می کند و تا 40٪ صرفه جویی در هزینه ارائه می دهد. برای محصولات موجود، ما قیمت برخی از محصولات اصلی خود از جمله محاسبات، ذخیره سازی، شبکه و محصولات امنیتی را تا 50 درصد کاهش دادیم.

زمان مناسب به نظر می رسد. در اوایل این هفته، پکن پیش‌نویس خط‌مشی را رونمایی کرد که از ارائه‌دهندگان خدمات ابری می‌خواهد تا با شرکت‌های هوش مصنوعی همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و از آنها با تمام منابع محاسباتی مورد نیازشان پشتیبانی کنند.

علی بابا گفت: «ما معتقدیم این حرکت‌ها به مشتریان ما کمک می‌کند تا پذیرش ابر عمومی در چین را افزایش دهند و همچنین فرصت‌های نوظهور را برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای شرکت‌ها باز کنند.