این استارت‌آپ می‌خواهد هوش مصنوعی تولیدکننده هنر را صرفاً بر روی تصاویر دارای مجوز آموزش دهد

هوش مصنوعی مولد، به‌ویژه هوش مصنوعی متن به تصویر، به همان اندازه که دلارهای مخاطره‌آمیز است، پرونده‌های قضایی را به خود جذب می‌کند.

دو شرکت پشت ابزارهای هنری محبوب هوش مصنوعی، Midjourney و Stability AI، درگیر یک پرونده قانونی هستند که ادعا می کند با آموزش ابزارهای خود بر روی تصاویر خراشیده شده در وب، حقوق میلیون ها هنرمند را نقض کرده اند. به طور جداگانه، تامین کننده تصاویر استوک Getty Images هوش مصنوعی Stability را به دلیل استفاده از تصاویر سایت خود بدون مجوز برای آموزش Stable Diffusion، هوش مصنوعی مولد هنر، به دادگاه کشاند.

نقص‌های هوش مصنوعی مولد – تمایل به بازگرداندن داده‌هایی که روی آن‌ها آموزش دیده است و به همین ترتیب، ترکیب داده‌های آموزشی آن – همچنان آن را در تیررس قانونی قرار می‌دهد. اما یک استارت‌آپ جدید، Bria، ادعا می‌کند که با آموزش هوش مصنوعی تولید تصویر – و به زودی تولید ویدئو – به روشی «اخلاقی»، خطر را به حداقل می‌رساند.

یایر آداتو، یکی از بنیانگذاران Bria در یک مصاحبه ایمیلی به TechCrunch گفت: “هدف ما این است که هم توسعه دهندگان و هم سازندگان را توانمند کنیم و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که پلت فرم ما از نظر قانونی و اخلاقی سالم است.” ما بهترین فناوری هوش مصنوعی مولد بصری و شیوه‌های هوش مصنوعی مسئول را ترکیب کردیم تا یک مدل پایدار ایجاد کنیم که این ملاحظات را در اولویت قرار دهد.»

بریا

اعتبار تصویر: بریا

آداتو در زمان شیوع بیماری همه گیر در سال 2020، شرکت Bria را تأسیس کرد و یکی دیگر از بنیانگذاران شرکت، آسا الدار، در سال 2022 به آن پیوست. در طول دوره دکتری آداتو. او که در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه بن گوریون Negev تحصیل می کند، می گوید که اشتیاق به بینایی کامپیوتر و پتانسیل آن برای “بهبود” ارتباطات از طریق هوش مصنوعی مولد پیدا کرده است.

آداتو گفت: “من متوجه شدم که یک مورد استفاده تجاری واقعی برای این وجود دارد.” فرآیند ایجاد تصاویر بصری پیچیده، دستی است و اغلب به مهارت‌های تخصصی نیاز دارد. Bria برای مقابله با این چالش ایجاد شده است – ارائه یک پلتفرم هوش مصنوعی مولد بصری متناسب با شرکت‌ها که کل این فرآیند را دیجیتالی و خودکار می‌کند.

به لطف پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی، چه در بخش تجاری و چه در بعد تحقیقاتی (مدل‌های منبع باز، کاهش هزینه‌های محاسباتی و غیره)، هیچ کمبودی در پلتفرم‌هایی که ابزارهای هنری هوش مصنوعی متن به تصویر را ارائه می‌دهند، وجود ندارد (Midjourney) ، DeviantArt و غیره). اما آداتو ادعا می‌کند که Bria از این جهت متفاوت است که (1) منحصراً بر شرکت متمرکز است و (2) از ابتدا با ملاحظات اخلاقی ساخته شده است.

پلتفرم Bria به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی تولید کننده تصویر، تصاویری برای پست های رسانه های اجتماعی، تبلیغات و فهرست های تجارت الکترونیک ایجاد کنند. از طریق یک برنامه وب (یک API در راه است) و سرویس هوش مصنوعی پیکاسو ابری انویدیا، مشتریان می‌توانند تصاویر را تولید، تغییر دهند یا آپلود کنند و به‌صورت اختیاری ویژگی «نگهبان برند» را فعال کنند، که تلاش می‌کند اطمینان حاصل شود که تصاویرشان از دستورالعمل‌های برند پیروی می‌کند.

هوش مصنوعی مورد بحث بر روی مجموعه داده‌های «مجاز» حاوی محتوایی که Bria از شرکای خود، از جمله عکاسان و هنرمندان فردی، و همچنین شرکت‌های رسانه‌ای و مخازن تصاویر سهام، که بخشی از درآمد استارت‌آپ را دریافت می‌کنند، مجوز می‌دهد، آموزش دیده است.

Bria تنها سرمایه گذاری نیست که مدل کسب و کار اشتراک درآمد را برای هوش مصنوعی مولد بررسی می کند. Shutterstock که اخیراً راه اندازی شده است Contributors Fund هزینه سازندگانی را که از کارشان برای آموزش مدل های هنری AI استفاده می شود، بازپرداخت می کند، در حالی که OpenAI بخشی از کتابخانه Shutterstock را برای آموزش DALL-E 2، ابزار تولید تصویر آن، مجوز داد. در همین حال، Adobe می‌گوید که در حال توسعه یک مدل جبرانی برای مشارکت‌کنندگان در Adobe Stock، کتابخانه محتوای سهام آن است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از استعدادهای خود کسب درآمد کنند و از هر درآمدی که فناوری هوش مصنوعی مولد آن، Firefly، به ارمغان می‌آورد، بهره ببرند.

اما آداتو به من می گوید که رویکرد بریا گسترده تر است. مال شرکت مدل سهم درآمد به صاحبان داده‌ها بر اساس تأثیر مشارکت‌هایشان پاداش می‌دهد و به هنرمندان اجازه می‌دهد قیمت‌ها را بر اساس هر آموزش هوش مصنوعی تعیین کنند.

آداتو توضیح می‌دهد: «هر بار که تصویری با استفاده از پلتفرم مولد Bria تولید می‌شود، ما تصاویری را در مجموعه آموزشی که بیشترین کمک را به [generated art]، و ما از فناوری خود برای تخصیص درآمد بین سازندگان استفاده می کنیم. این رویکرد به ما این امکان را می‌دهد که چندین منبع دارای مجوز را در مجموعه آموزشی خود داشته باشیم، از جمله هنرمندان، و از هرگونه مشکل مربوط به نقض حق نسخه‌برداری اجتناب کنیم.»

بریا

اعتبار تصویر: بریا

Bria همچنین به وضوح تمام تصاویر تولید شده روی پلتفرم خود را با واترمارک نشان می‌دهد و دسترسی رایگان – یا حداقل اینطور ادعا می‌کند – برای سازمان‌های غیرانتفاعی و دانشگاهیان که «برای دموکراتیزه کردن خلاقیت، جلوگیری از ساختگی‌های عمیق یا ترویج تنوع کار می‌کنند» فراهم می‌کند.

در ماه‌های آینده، Bria قصد دارد یک گام فراتر برود و یک مدل هنری مولد AI منبع باز با مکانیزم اسناد داخلی ارائه دهد. تلاش هایی در این زمینه انجام شده است، مانند آیا من آموزش دیده ام؟ و Stable Attribution، سایت‌هایی که بهترین تلاش را می‌کنند تا مشخص کنند کدام آثار هنری به یک تصویر بصری تولید شده توسط هوش مصنوعی کمک کرده‌اند. آداتو می‌گوید، اما مدل Bria به دیگر پلتفرم‌های مولد اجازه می‌دهد تا ترتیبات اشتراک درآمد مشابهی را با سازندگان ایجاد کنند.

قرار دادن آن سخت است هم با توجه به نوپا بودن صنعت مولد هوش مصنوعی، سهام زیادی در فناوری Bria وجود دارد. مشخص نیست، برای مثال، Bria چگونه تصاویر بصری را در مجموعه‌های آموزشی «ردیابی» می‌کند و از این داده‌ها برای تقسیم درآمد استفاده می‌کند. Bria چگونه شکایات سازندگانی را که ادعا می‌کنند به‌طور ناعادلانه دستمزد کمتری دریافت می‌کنند حل می‌کند؟ آیا اشکالات سیستم منجر به پرداخت بیش از حد برخی سازندگان می شود؟ زمان مشخص خواهد کرد.

Adato با وجود ناشناخته‌ها، اطمینانی را که از یک بنیان‌گذار انتظار دارید را در خود نشان می‌دهد، و استدلال می‌کند که پلتفرم Bria تضمین می‌کند که هر مشارکت‌کننده در مجموعه داده‌های آموزشی هوش مصنوعی سهم خود را بر اساس استفاده و «تاثیر واقعی» دریافت می‌کند.

ما معتقدیم که موثرترین راه حل است [the challenges around generative AI] آداتو گفت: در سطح مجموعه آموزشی با استفاده از یک مجموعه آموزشی با کیفیت بالا، درجه یک سازمانی، متعادل و ایمن است. زمانی که صحبت از پذیرش هوش مصنوعی مولد می شود، شرکت ها باید پیامدهای اخلاقی و قانونی را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که این فناوری به شیوه ای مسئولانه و ایمن استفاده می شود. با این حال، با همکاری با Bria، شرکت ها می توانند مطمئن باشند که به این نگرانی ها رسیدگی می شود.

این یک سوال باز است. و این تنها یکی نیست.

اگر سازنده بخواهد از پلتفرم Bria انصراف دهد، چه؟ آیا آنها می توانند؟ آداتو به من اطمینان می دهد که آنها می توانند. اما Bria از مکانیسم انصراف خود بر خلاف استانداردهای رایج مانند DeviantArt یا گروه حمایت از هنرمندان Spawning استفاده می کند، که وب سایتی را ارائه می دهد که در آن هنرمندان می توانند هنر خود را از یکی از محبوب ترین مجموعه داده های آموزش هنر مولد حذف کنند.

این بار بار تولیدکنندگان محتوا را افزایش می‌دهد، که اکنون باید نگران برداشتن گام‌هایی برای حذف هنر خود از پلتفرم هوش مصنوعی مولد دیگری باشند (مگر اینکه از ابزاری مانند Glaze استفاده کنند که هنرشان را آموزش‌ناپذیر می‌کند). آداتو آن را اینطور نمی بیند.

او گفت: «ما تمرکز بر جمع‌آوری داده‌های سازمانی ایمن و با کیفیت را در ساخت مجموعه‌های آموزشی خود برای جلوگیری از داده‌های مغرضانه یا سمی و نقض حق نسخه‌برداری، اولویت قرار داده‌ایم». به طور کلی، تعهد ما به آموزش اخلاقی و مسئولانه مدل‌های هوش مصنوعی، ما را از رقبای خود متمایز می‌کند.»

این رقبا شامل شرکت‌هایی مانند OpenAI، Midjourney و Stability AI و همچنین Jasper است که ابزار هنری مولد آن، Jasper Art، مشتریان سازمانی را نیز هدف قرار می‌دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که رقابت بزرگ – و سؤالات اخلاقی باز – سرمایه‌گذاران را ترسانده باشد – Bria تا به امروز 10 میلیون دلار سرمایه از Entrée Capital، IN Venture، Getty Images و گروهی از سرمایه‌گذاران فرشته اسرائیلی جذب کرده است.

بریا

اعتبار تصویر: بریا

آداتو گفت که Bria در حال حاضر به “تعدادی” از مشتریان، از جمله آژانس های بازاریابی، مخازن سهام بصری و شرکت های فناوری و بازاریابی خدمات می دهد. او افزود: “ما متعهد هستیم که به رشد پایگاه مشتریان خود ادامه دهیم و راه حل های نوآورانه ای برای نیازهای ارتباط بصری آنها ارائه دهیم.”

اگر Bria موفق شود، بخشی از من متعجب است که آیا این محصول جدید از شرکت‌های مولد هوش مصنوعی تولید می‌کند که دامنه محدودتری نسبت به بازیگران بزرگ امروزی دارند – و بنابراین کمتر در معرض چالش‌های قانونی هستند. با منابع مالی برای اینکه هوش مصنوعی مولد شروع به خنک شدن کند، تا حدی به دلیل سطح بالای رقابت و سؤالات در مورد مسئولیت، استارتاپ‌های هوش مصنوعی «محدود» بیشتر ممکن است شانسی برای کاهش سر و صدا داشته باشند – و از شکایت در این فرآیند اجتناب کنند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم.