ایلان ماسک، رئیس توییت، نمی‌تواند در مورد تسلا توییت کند بدون علامت

ایلان ماسک پیشنهاد دیگری برای پایان دادن به توافق سال 2018 با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را که مستلزم نظارت بر برخی از توییت های مربوط به تسلا است، از دست داد.

دومین دادگاه استیناف ایالات متحده در منهتن، استدلال ماسک مبنی بر اینکه فرمان رضایت صادر شده در سال 2018 “اقدامی قبلی” در سخنرانی وی است را رد کرد. ماسک که سهامدار عمده و مدیرعامل تسلا است، توییتر را در اکتبر 2022 خریداری کرد.

«اگر ماسک می‌خواست حق خود را برای توئیت بدون نظارت محدود داخلی در مورد برخی موضوعات مرتبط با تسلا حفظ کند، او «حق دادخواهی و دفاع در برابر تسلا را داشت. [SEC’s] اتهامات» یا برای مذاکره بر سر توافق دیگری – اما او تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد، هیئت سه قاضی دادگاه روز دوشنبه حکم داد.

مدیر توییتر – یک وکیل تسلا که قرار است برخی از توییت‌های مربوط به شرکت ماسک را بررسی کند – یکی از الزامات توافقنامه حل و فصل تقلب در اوراق بهادار SEC است که از توییت بدنام “تامین بودجه” ماسک ناشی می‌شود. SEC در شکایتی که در سپتامبر 2018 ارائه شد، ادعا کرد که ماسک زمانی که در 7 آگوست توییت کرد که برای تصاحب خصوصی شرکت به قیمت 420 دلار به ازای هر سهم “تامین مالی تامین شده است” دروغ گفته است.

بر اساس این توافق، ماسک با کناره گیری از ریاست تسلا و پرداخت 20 میلیون دلار جریمه موافقت کرد. تسلا همچنین با پرداخت 20 میلیون دلار جریمه جداگانه موافقت کرد. SEC اعلام کرد که اتهام و جریمه تسلا به دلیل عدم نیاز به کنترل‌های افشا و رویه‌های مربوط به توییت‌های ماسک است.

حل و فصل موضوع با توییت های ماسک به پایان نرسید. SEC بعداً با توییت ماسک که اطلاعات ناشناخته قبلی مبنی بر اینکه تسلا “حدود” 500000 خودرو در سال جاری تولید خواهد کرد، منتشر کرد. او ساعاتی بعد خود را اصلاح کرد تا روشن کند که منظورش این است که شرکت تا پایان سال با نرخ سالانه 500000 خودرو تولید خواهد کرد.

SEC به دنبال این بود که او را به دلیل نقض توافقنامه 2018 تحقیر کند. یک قاضی در آن اختلاف از تسلا، ماسک و SEC خواست تا اختلافات خود را حل کنند و به یک راه حل جدید برسند. توافقی در آوریل 2019 به دست آمد که به ماسک آزادی استفاده از توییتر – در محدودیت‌های خاص – را بدون ترس از تحقیر شدن به دلیل نقض حکم قبلی دادگاه داد.

ماسک می‌تواند هر طور که می‌خواهد توییت کند، مگر زمانی که درباره رویدادهای خاص یا نقاط عطف مالی باشد. در این موارد، ماسک طبق توافق نامه ای که در دادگاه فدرال منهتن ثبت شده است، باید از یک وکیل اوراق بهادار تأییدیه بگیرد.

در سال 2022، وکلای ماسک به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه کمیسیون SEC از آن برای “تحقیقات بی پایان و بی حد و حصر” در مورد سخنرانی ماسک سوء استفاده کرده است و در متمم اول قانون آزادی بیان او مداخله کرده است، پیشنهادی برای پایان دادن به فرمان رضایت در سال 2018 ارائه کردند.

لوئیس لیمان، قاضی منطقه ای ایالات متحده، این درخواست را رد کرد و توافق حل و فصل باقی ماند. وکلا به این حکم اعتراض کردند و موضوع را به دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم ایالات متحده ارسال کردند.