اپل هنوز مشکل تنوع دارد

هر چه شما بالاتر باشید از نردبان شرکت اپل بالا بروید، سفیدتر می شود. این بر اساس داده های تحلیل شده توسط Communications Workers of America (CWA)، اتحادیه ای است که به کارگران خرده فروشی در فروشگاه های اپل کمک می کند تا سازماندهی کنند.

در حالی که برخی از کارگران خرده‌فروشی اپل برای به رسمیت شناختن اتحادیه و یک صندلی در میز مذاکره مبارزه می‌کنند، CWA از داده‌های خود اپل استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه این شرکت در تلاش‌های تنوع، سهام و مشارکت (DEI) کوتاهی می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم تلاش‌های اپل برای پرورش نیروی کار متفاوت‌تر از نظر نژادی، پست‌های مدیریتی همچنان رنگ سفید دارند. اگرچه اپل موفق شد افراد رنگین پوست بیشتری را استخدام کند، اما داده ها نشان می دهد که این شرکت به طور نامتناسبی کارگران سفید پوست خود را ارتقا داده است.

افراد رنگین پوست در اپل به احتمال زیاد در مشاغل سطح پایین کار می کنند. طبق داده‌های خود اپل که بین سال‌های 2014 و 2021 جمع‌آوری شده است، تعداد کارگران سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار به ترتیب 70.1 درصد و 93.1 درصد افزایش یافته است. اما برای کارگران سیاه پوست، 85.6٪ از این مشاغل در فروش کمتر یا نقش های پشتیبانی مدیریت بوده اند. برای افراد هیپسانیک، این 60.8٪ است.

در همین حال، تعداد افراد سفیدپوست در نقش‌های فروش 24.9 درصد کاهش یافت و تعداد افراد سفیدپوست در رده‌های شغلی «مقامات و مدیران اول/میان» و «حرفه‌ای» 187.2 درصد در بازه زمانی هفت ساله افزایش یافت.

گزارش CWA همچنین نشان داد که اپل نتوانسته افزایش سالانه در نمایندگی سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌ها در پیشرفته‌ترین طبقه‌بندی مشاغل را ثبت کند.[senior] مسئولان و مدیران.» طبق آخرین گزارش اطلاعات کارفرمایی اپل (EEO-1)، 126 کارمند در بالاترین رده شغلی وجود دارد. از این گروه از پردرآمدترین کارکنان، 77.7 درصد سفیدپوست هستند. تنها هشت نفر از 126 مدیر ارشد را زنان رنگین پوست تشکیل می دهند.

اپل می گوید که از این گزارش های دستوری دولت برای اندازه گیری پیشرفت خود استفاده نمی کند.

این یافته‌ها برای سیدنی لو که تقریباً دوازده سال در شعبه‌های خرده‌فروشی اپل در شهر نیویورک کار می‌کرد و در رتبه‌های مدیریت فروشگاه‌ها بالا می‌رفت، تعجب‌آور نبود. زمانی که اپل را ترک کرد، حقوق خود را در لینکدین به عنوان یک ژست شفافیت پرداخت منتشر کرد. به دنبال او، بیش از 700 کارمند خرده فروشی اپل حقوق خود را به طور ناشناس به اشتراک گذاشتند، از جمله جنسیت و نژاد.

لو به TechCrunch گفت: “همیشه دو طرف اپل وجود دارد: اپل به عنوان یک نهاد شرکتی و اپل به عنوان یک نهاد خرده فروشی.” “من از منظر تصمیم گیری فکر می کنم، برخی از این موارد [DEI] تصمیمات در انتقال از شرکت به خرده فروشی و خرده فروشی به کارمندان گم می شوند.

برخی از کارکنان اپل فکر می‌کنند که توضیح احتمالی برای عدم تنوع در رهبری این است که مشخص نیست چگونه می‌توان ترفیع گرفت، یا اینکه چه معیارهایی در هنگام در نظر گرفتن افزایش حقوق بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. یکی از کارمندان فعلی خرده‌فروشی به CWA گفت که مسیر پیشرفت شغلی «خودسرانه» به نظر می‌رسد، و گفت که «مثل بازی کردن وردل» است، به جز زمانی که کلمه را حدس بزنید، راه‌حل تغییر می‌کند.

یکی دیگر از کارمندان خرده‌فروشی به CWA گفت: «اپل دوست دارد از این دستورالعمل‌های برخی از شکل‌های تصادفی معیارها پیروی کند که ما حتی درباره آن‌ها نمی‌دانیم… آنها براساس معیارهای ماهانه، معیارهای هفتگی شما پیش نمی‌روند».

یکی از رهبران جنبش کارگری #AppleToo، مهندس نرم افزار سابق اپل، شر اسکارلت، گرایش های مشابهی را در میان کارمندان شرکت اپل پیدا کرد. در یک نظرسنجی داخلی که اسکارلت در سال 2021 با نزدیک به 3000 پاسخ دهنده انجام داد، دریافت که مردان سفیدپوست فرصت بسیار بیشتری برای پیشرفت در شرکت دارند.

بسیار قابل توجه است، نه تنها اینکه زنان و افراد رنگین پوست تمایل دارند در این موقعیت های پایین تر قرار بگیرند، بلکه به جای اینکه در زمینه سخت افزار، هوش مصنوعی، ML یا مهندسی نرم افزار باشند، به احتمال زیاد در خدمات یا خرده فروشی حضور دارند. اسکارلت به TechCrunch گفت.

اسکارلت همچنین در این نظرسنجی داخلی متوجه شد که حتی زمانی که مردان و زنان در مشاغل مشابه برای مدت زمان مشابهی کار می کردند، مردان معمولاً حقوق بیشتری نسبت به همکاران زن خود داشتند.

اسکارلت گفت: «مردان سفیدپوست بیشتر از بقیه کسب می کنند، زیرا در حال پیشرفت هستند.

اپل سابقه تعطیلی نظرسنجی های کارمندان در مورد حقوق و دستمزد را دارد. اگرچه لو پس از ترک شرکت شروع به جمع‌آوری داده‌های خود کرد، اما اسکارلت متوجه شد که اپل در حین انجام تحقیقات داخلی خود به طور فزاینده‌ای نسبت به او خصومت می‌کند. او پس از دریافت توافقنامه و پس گرفتن شکایتی که به هیئت ملی روابط کار (NLRB) ارائه کرده بود، شرکت را ترک کرد.

تقریباً در همان زمانی که اسکارلت اپل را ترک کرد، Janneke Parrish، یکی دیگر از سازمان دهندگان #AppleToo، به دلیل “عدم رعایت” اخراج شد. مدیر سابق برنامه Apple Maps به خاطر حذف فایل‌های شخصی از تلفن و رایانه‌اش قبل از اینکه آنها را برای تحقیق به اپل تحویل دهد، رها شد. او به نیویورک تایمز گفت که احساس می کند برای سازماندهی خود تلافی می کند.

همین روند در سطح خرده فروشی نیز صادق است. CWA ادعا کرد که اپل علیه پنج سازمان دهنده اتحادیه در کانزاس سیتی که به دلیل مسائل مربوط به حضور اخراج شده بودند، تلافی کرد. کارگران گفتند که احساس می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا اخراج‌هایی از این نوع از نظر تاریخی در فروشگاه غیرمعمول بوده است.

مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا مشکلات اساسی را در اپل به منصه ظهور رساند و باعث ایجاد گفتگو بین کارمندان درباره سازماندهی اتحادیه‌ها شد.

لو به TechCrunch گفت: «من فکر می‌کنم آنچه واقعاً چالش‌برانگیز بود، دیدن موفقیت شرکت در چنین دوران سختی بود و ما دستمزد اضافی دریافت نمی‌کردیم. «فقط از ما خواسته شد که به انجام کارهای بیشتر ادامه دهیم، مثل اینکه کار شما به عناصر مختلف سلامت و ایمنی گسترش می‌یابد. من اساساً به عنوان یک مدیر یک پرستار بودم.»

برای اولین بار در تاریخ این شرکت در ایالات متحده، علیرغم تلاش‌های اپل برای منصرف کردن کارکنانش، دو شعبه خرده‌فروشی در تاوسون، مریلند و اوکلاهاما سیتی در سال 2022 به اتحادیه رای دادند. قبل از رای گیری اتحادیه در تاوسون، دیردر اوبراین، معاون مردم و خرده فروشی این شرکت تریلیون دلاری، ویدئویی را برای 58000 کارمند خرده فروشی ارسال کرد و به آنها در مورد معایب اتحادیه سازی هشدار داد.

اپل همان شرکت حقوقی ضد اتحادیه به نام لیتلر مندلسون را حفظ می کند که نماینده شرکت هایی مانند آمازون و استارباکس است. NLRB شایستگی شکایت هایی را یافت که هر سه این شرکت ها قوانین کار را که از حق سازماندهی کارکنان محافظت می کند، نقض کرده اند. به طور خاص در اپل، NLRB متوجه شد که این شرکت به طور غیرقانونی در سازماندهی نیروی کار در فروشگاه های نیویورک و آتلانتا دخالت می کند.

همزمان با انتشار گزارش امروز خود، CWA از اپل می خواهد که همکاری با لیتلر مندلسون را متوقف کند و سیاست بی طرفی اتحادیه را اتخاذ کند. مایکروسافت اخیراً سیاست مشابهی را اتخاذ کرده است که بیان می‌کند که در حق سازماندهی کارمندان تداخلی نخواهد داشت. این سیاست به 300 کارگر در ZeniMax، یک بخش بازی در مایکروسافت کمک کرد تا برای اتحادیه خود به طور داوطلبانه به رسمیت شناخته شوند.

هنگامی که قبل از انتشار به دست آمد، سخنگوی اپل در زمان مطبوعات اظهار نظری نکرد.