اسپین آف ابری علی بابا ممکن است معیار خوبی برای ارزش گذاری سایر بازیگران اصلی باشد

غول فناوری چینی علی بابا در حال متزلزل ساختن ساختار شرکتی خود در مجموعه‌ای از اقدامات است که به بخش‌های بزرگی از کسب‌وکارش اجازه می‌دهد تا سرمایه جذب کند و حتی به صورت بالقوه عمومی شود.

این ممکن است ایده بدی نباشد، وقتی در نظر بگیرید که درآمد شرکت در سه ماهه اول 2023 حدود 2 درصد افزایش یافته است و سودآوری آن روند نزولی دارد (درآمد عملیاتی 9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.


صرافی استارتاپ ها، بازارها و پول را بررسی می کند.

آن را هر روز صبح در TechCrunch+ بخوانید یا هر شنبه خبرنامه The Exchange را دریافت کنید.


شرکت‌های بزرگی مانند علی بابا اغلب راه‌های زیادی برای خوشحال کردن سهامداران در شرایطی که به سختی رشد می‌کنند، ندارند. اما یک راه مطمئن این است که کسب و کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و هر بخش را جداگانه ارزش گذاری کنید. بنابراین، اگر شرکتی تحت حمایت بخش با رشد آهسته‌تر با حاشیه‌های کم، کسب‌وکاری سریع در حال رشد با حاشیه‌های خوب داشته باشد، می‌تواند با اجازه دادن به بازار تصمیم‌گیری کند که قطعات فریبنده‌تر شرکت چقدر ارزش دارند، ارزش خود را باز کند.

طرح علی بابا برای ساختارشکنی خود دارای چند مرحله است. ابتدا، این شرکت در اواخر ماه مارس، عملیات خود را به شش شعبه اصلی تقسیم کرد، که همه آنها، به غیر از تجارت الکترونیک Taobao و Tmall، این شانس را خواهند داشت که مسیرهای مالی خود را ترسیم کنند. این شرکت در حال توسعه تجارت ابری خود است، در حالی که واحد تدارکات، Cainiao، و تلاش مواد غذایی آن، Freshippo، در مسیر عرضه اولیه هستند.

از این میان، اسپین‌آف ابری ارزش کمی صرف زمان را دارد، بنابراین ما می‌خواهیم نتایج Q1 آن را بررسی کنیم، عملکرد آن را با دیگر شرکت‌های ابری عمومی مقایسه کنیم، و حدس‌هایی را درباره ارزش آن به تنهایی انجام دهیم. .

برای کار!

ابری با احتمال نقره‌ای شدن

کسب و کار ابری علی بابا، شامل محصولات ابری عمومی (Alibaba Cloud) و پلتفرم چت شرکتی (DingTalk) آن، درآمدی معادل 2.71 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2023 داشته است که 9٪ از کل درآمد علی بابا را تشکیل می دهد. آن خیلی زیاد است!