ارز دیجیتال بانک مرکزی چین جایگاه بیشتری در پلتفرم وی چت دارد

در چند سال گذشته، بانک مرکزی چین تلاش کرده است تا پذیرش یوآن دیجیتال یا e-CNY را که بخشی از پایه پولی این کشور، M0 را تشکیل می‌دهد، افزایش دهد. این بانک یک برنامه مشخص برای e-CNY دارد که در اوایل سال 2022 از 261 میلیون کاربر فردی عبور کرد، اما همچنین از بخش خصوصی کمک می‌گیرد تا پول دیجیتال رسمی خود را به پایگاه کاربران گسترده‌تری برساند.

بزرگترین پیام رسان چین، وی چت، چهارشنبه گفت که استفاده از پرداخت های الکترونیکی CNY را به تراکنش هایی که از طریق پلتفرم های ویدئویی کوتاه و اپلیکیشن های کوچک خود انجام می شود، گسترش داده است، که با هم بازرگانان از اینفلوئنسرهای کوچک تا برندهایی را که محصولات را در وی چت تبلیغ می کنند، پوشش می دهد.

برای کسانی که با WeChat آشنایی ندارند، پیام رسان متعلق به Tencent یک امپراتوری گسترده است که بسیار فراتر از آنچه WhatsApp یا Messenger می توانند انجام دهند. آن را با سیستم پرداخت خود، WeChat Pay ارائه می شود. از میلیون ها برنامه لایت شخص ثالث پشتیبانی می کند و آن را به رقیب اپ استور تبدیل می کند. دارای یک شبکه ویدئویی کوتاه است که با Douyin، نسخه چینی TikTok، برای زمان چشم رقابت می کند. و مجموعه ای از ویژگی های دیگر که به راحتی می توانند برنامه های مستقل باشند – اما آسیا عاشق برنامه های فوق العاده است.

طبق گفته Tencent، در سال 2022، برنامه های کوچک WeChat چندین تریلیون یوان (1 دلار = 6.9 یوان) ارزش تراکنش تولید کردند. واضح است که این دریای تراکنش های کوچک، اهداف بالقوه یوان دیجیتال هستند.

به روز رسانی امروز گسترش گزینه پرداخت های الکترونیکی CNY است که وی چت از اوایل سال گذشته از آن پشتیبانی می کند. بر اساس اعلام وی چت، فقط تاجرانی که e-CNY را می پذیرند، با ارز دیجیتال بانک مرکزی پرداخت خواهند کرد.

تصویر: وی چت

در حالی که بانک مرکزی شبکه ای از درگاه های پرداخت الکترونیکی CNY را در خرده فروشان آنلاین و آفلاین در سراسر چین راه اندازی کرده است، WeChat Pay و رقیب آن Alipay، روش پرداخت وابسته به علی بابا، هنوز هم بسیار رایج ترین روش های پرداخت دیجیتالی هستند.

رگولاتور بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که یوان دیجیتال برای رقابت با این دو غول پرداخت نیست. بلکه قرار است نقش مکمل را ایفا کند. همانطور که قبلا گزارش دادیم:

به عنوان مثال، می‌تواند از ناشناس بودن برای تراکنش‌های با ارزش کوچک درست مانند پول نقد فیزیکی پشتیبانی کند. در موارد دیگر، مقادیر زیادی از وجوه ارسال شده از یک دولت استانی به یک شهر می‌تواند در e-CNY برای جلوگیری از فساد با استفاده از قابلیت‌های قابل ردیابی ارز دیجیتال پرداخت شود.

ناشناس بودن یوان دیجیتال نسبی است و فقط برای طرف های معامله کننده درگیر اعمال می شود. مانند سایر اشکال خدمات اینترنتی در چین، کاربران یوان دیجیتال باید قبل از استفاده از کیف پول، هویت واقعی خود را تأیید کنند. برای استفاده از e-CNY در WeChat، آنها باید کیف پول بانک مرکزی تأیید شده با نام واقعی خود را به WeChat Pay پیوند دهند که هویت آنها را نیز تأیید می کند.

مثلاً یک کاربر ماهیتابه‌ای را می‌بیند که دوستش دارد از یک ویدیوی کوتاه ویچت که اتفاقاً آن را هم می‌فروشد – مثل اینکه TikTok چگونه در تلاش برای یکپارچه‌سازی تجارت است. در هنگام پرداخت، آنها به وی چت پی هدایت می شوند که به حساب های بانکی آنها مرتبط است و اکنون نیز کیف پول یوان دیجیتال.