اتحادیه اروپا متا را به دلیل نقض حریم خصوصی 1.3 میلیارد دلار جریمه کرد

اتحادیه اروپا متا را به دلیل نقض قوانین انتقال داده با جریمه 1.3 میلیارد دلاری محکوم کرده است.

چی شد. به گفته کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند، فیس بوک داده های شهروندان اتحادیه اروپا را به ایالات متحده منتقل کرده است، که نقض مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) است. مقر اروپایی متا در دوبلین است.

معنای حکم برای متا چیست. بر اساس این حکم به متا پنج ماه فرصت داده شده است تا انتقالات آینده داده های شخصی به ایالات متحده را متوقف کند و شش ماه برای توقف پردازش و ذخیره غیرقانونی داده های کاربران اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا در ایالات متحده.

چرا ما اهمیت می دهیم. اگر این حکم اجرا شود، فیس بوک باید حجم عظیمی از داده ها را حذف کند و سیستم های فناوری اطلاعات خود را در سطح بسیار اساسی بازسازی کند. همچنین پیامدهای بسیار زیادی برای هر شرکتی که داده ها را بین دو منطقه منتقل می کند، خواهد داشت.

فقط فیسبوک این تصمیم فقط برای فیس‌بوک اعمال می‌شود و نه دیگر پلتفرم‌های متا (مانند اینستاگرام).

آنچه متا می گوید. نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا، و جنیفر نیوزتد، مدیر ارشد حقوقی آن، در بیانیه ای اعلام کردند که شرکت قصد دارد درخواست تجدید نظر کند:

  • این تصمیم ناقص، غیرقابل توجیه است و سابقه خطرناکی را برای شرکت های بی شمار دیگری ایجاد می کند که داده ها را بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده انتقال می دهند.

تعارض قوانین بهترین امید برای باقی ماندن در حکم، یک معاهده جدید انتقال داده بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

تا سال 2020، این انتقال ها توسط معاهده سپر حریم خصوصی بین دو دولت محافظت می شد. در آن سال، عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا با این حکم که به اندازه کافی از داده‌های شهروندان اتحادیه اروپا در برابر آژانس‌های جاسوسی آمریکا محافظت نمی‌کند، این معاهده را باطل کرد.

مذاکرات از زمان صدور حکم دادگاه عالی در جریان بوده است. سال گذشته، رئیس جمهور بایدن و اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، خطوط کلی یک توافق را اعلام کردند، اما جزئیات هنوز در حال بررسی است.

این تصمیم ممکن است فشار بر ایالات متحده را برای انجام آن افزایش دهد. با این حال، پیچیدگی مسائل، حرکت سریع را دشوار می کند.