سازنده خودروهای الکتریکی چینی XPeng روز یکشنبه از معماری پلتفرم جدید خود برای ساخت خودروهایی رونمایی کرد که پایه و اساس مدل های تولیدی آینده را ایجاد می کند و هزینه توسعه و تولید را کاهش می دهد.
انتظار میرود معماری پلتفرم الکتریکی هوشمند (SEPA) 2.0 چرخه تحقیق و توسعه را برای مدلهای آینده تا 20 درصد کوتاه کند و همچنین هزینههای مربوط به سازگاری سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) و سیستمهای سرگرمی اطلاعاتی هوشمند را به ترتیب 70 و 85 درصد کاهش دهد. .
برایان گو، رئیس Xpeng، یکشنبه به خبرنگاران گفت، پلتفرم خودروی ماژولار و قابل تعویض از طیف وسیعی از انواع خودرو پشتیبانی میکند، مانند شاسی بلند کوپه G6 XPeng که روز سهشنبه در اتو شانگهای 2023 معرفی میشود.
G6 اولین خودروی ساخته شده بر روی پلت فرم SEPA 2.0 خواهد بود. گو گفت که حدود 80 درصد از اجزای معماری در هر مدل آینده با مدلهای آینده سازگار خواهد بود، که به XPeng کمک میکند تا بدون متحمل شدن هزینههای زیادی به خط تولید خود اضافه کند.
این رویداد هزینه محور در حالی برگزار می شود که رقبای XPeng جنگ قیمت را در چین به راه انداخته اند. تسلا در ماه اکتبر با کاهش قیمت مدلهای تولید شده در کارخانه بزرگ خود در شانگهای، جنگ قیمتی را آغاز کرد. در ژانویه، تسلا با تخفیف دیگری که باعث شد خودروهای ساخت محلی آن حدود 14 درصد ارزان تر از سال 2022 باشد، سوخت بیشتری روی آتش انداخت.
رقبا، از جمله XPeng، Nio، Volkswagen AG، گروه مرسدس بنز و فورد موتور همگی از این روند پیروی کردند، که ویرانگری را در بازار خودرو در حال حاضر در حال مبارزه در چین ایجاد کرده است.
ماه گذشته، انجمن خودروسازان چین خواستار پایان دادن به جنگ قیمت شد و گفت که این راه حلی بلندمدت برای تقاضای کم و موجودی زیاد نیست.
گو روز یکشنبه گفت: «تمرکز بر قابلیت ارائه محصولات جذاب با قیمت های مقرون به صرفه اهمیت بیشتری پیدا می کند.
شاسی بلند G9 که سپتامبر گذشته وارد بازار چین شد، از 309900 RMB (45000 دلار آمریکا) شروع می شود. سدان P5 XPeng از حدود 160000 RMB (25000 دلار آمریکا) شروع می شود.
XPeng هنوز قیمت G6 را به اشتراک نگذاشته است، بنابراین مشخص نیست که این خودروساز چه نوع قیمت هایی را با SEPA 2.0 هدف قرار داده است. مدیرعامل XPeng، He Xiaopeng، یکشنبه گفت که یک خودروساز اگر بخواهد بیش از یک دهه زنده بماند، باید به 3 میلیون دستگاه در سال و در سطح جهانی برسد.
XPeng در سه ماهه اول سال 18230 خودروی برقی تحویل داد که تقریباً 50 درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. این شرکت امیدوار است که سدان اسپرت جدید P7i، G6 جدید و یک خودروی چند منظوره 7 صندلی که هنوز رونمایی نشده است، به افزایش فروش در سال جاری کمک کند.
SEPA 2.0
معماری SEPA 2.0 XPeng شامل فناوری های ریخته گری آلومینیومی یکپارچه جلو و عقب است، روشی که تسلا از سال 2020 برای ساخت تکه های زیر بدنه خودرو از آن استفاده کرده است.
XPeng گفت این پلت فرم با چندین پلت فرم خودرو برای فاصله بین دو محور بین 1800 میلی متر تا 3200 میلی متر سازگار خواهد بود و می تواند طیف وسیعی از انواع خودرو، از هاچ بک و سدان گرفته تا MPV و وانت را پشتیبانی کند.
این معماری همچنین از فناوری «بدنه یکپارچه سلولی» استفاده میکند که بسته باتری را در بدنه خودرو ادغام میکند تا فضای کابین بیشتری را فراهم کند، ایمنی باتری را افزایش دهد و عملکرد رانندگی را با مرکز ثقل بهبودیافته بهبود بخشد.
این شرکت گفت که سیستم تولید هوشمند تا سال 2025 ساخته خواهد شد و افزود که تمامی امکانات تولیدی SEPA 2.0 را از طریق ارتقاء فناوری یکپارچه خواهند کرد.
شیائوپنگ گفت: “ما تصور می کنیم که این معماری هوشمند تکاملی، توسعه فناوری EV هوشمند را برای سه سال آینده هدایت کند.” با ارتقاء سریعتر نرمافزار، صرفهجویی خیرهکننده در هزینه و تجربه محصول بالا، پیشرفتهای سریع در فناوری را برای مشتریان ما بهصورت استاندارد در دسترس قرار میدهد.»
XPeng همچنین گفت که پلتفرم معماری جدید می تواند به ارائه خدمات سرگرمی اطلاعاتی آن، Xmart OS، برای هر صاحبی کمک کند. Xmart OS نرمافزار و سختافزار هوشمند XPeng با چند سنسور است و یکی از ویژگیهای کلیدی آن دستیار صوتی است. این خودروساز یکشنبه گفت که SEPA 2.0 چرخه تحقیق و توسعه نرم افزار صوتی را 50 درصد کوتاه می کند و هزینه خدمات دستیار صوتی را 50 درصد کاهش می دهد.
شیائوپنگ گفت: «در نهایت، SEPA2.0 از نظر معماری ما را در تلاش مداوم خود برای بازتعریف تجربه حرکتی با ارزش قانعکننده، راحتی فوقالعاده و سرگرمی اطلاعاتی غنی توانمند میکند.»