دیروز، یک استارتاپ سخت افزاری جدید به نام Telly را بررسی کردیم که نیم میلیون تلویزیون هوشمند جدید خود را به صورت رایگان هدیه می دهد. نکته مهم این است که تلویزیون هوشمند 55 اینچی مجهز به نمایشگر دومی است که در زیر آن قرار می گیرد و هنگام تماشای برنامه های مورد علاقه خود، تبلیغات را نمایش می دهد.
معاوضه برای تلویزیون رایگان این است که اجازه دهید این استارتاپ کاملاً جدید حجم زیادی از داده ها را درباره شما جمع آوری کند زیرا تبلیغات پولی که از شما به دست می آید هزینه های خود تلویزیون را پوشش می دهد.
طبق خط مشی حفظ حریم خصوصی خود، این استارت آپ داده هایی را در مورد آنچه مشاهده می کنید، جایی که در آن قرار دارید، آنچه را که تماشا می کنید، و همچنین آنچه می توان از آن اطلاعات درباره شما استنباط کرد جمع آوری می کند.
اما حاشیهنویسیهای باقیمانده در خطمشی رازداری آن که به اشتباه منتشر شدهاند، نگرانیهایی را در مورد شیوههای دادههای آن ایجاد میکند. همانطور که ابتدا توسط شوشانا وودینسکی روزنامه نگار:
ما بخشی از خط مشی رازداری Telly را کلمه به کلمه، به همراه اشتباهات تایپی، همانطور که در آن زمان منتشر شده بود، چسباندیم – و قسمت مشکوک در پررنگ برای تاکید:
همانطور که در شرایط استفاده ذکر شده است، ما آگاهانه داده های شخصی کودکان زیر 13 سال را جمع آوری یا درخواست نمی کنیم. اگر کودک زیر 13 سال هستید، لطفاً سعی نکنید برای استفاده از خدمات ثبت نام کنید یا اطلاعات شخصی را برای ما ارسال نکنید. استفاده از خدمات ممکن است حضور فیزیکی کودک زیر 13 سال را ثبت کند، اما هیچ اطلاعات شخصی درباره کودک جمع آوری نمی شود. اگر یاد بگیریم که داده های شخصی کودک زیر 13 سال را جمع آوری کرده ایم، آن اطلاعات را در اسرع وقت حذف خواهیم کرد. (من نمی دانم این درست است. آیا باید بگوییم که اطلاعات را حذف می کنیم یا راه دیگری وجود دارد)؟ اگر فکر می کنید که کودک زیر 13 سال ممکن است داده های شخصی را در اختیار ما قرار داده باشد، لطفاً با ما تماس بگیرید…”
مدت کوتاهی پس از تماس با Telly برای اظهار نظر، شرکت این بخش را از سیاست حفظ حریم خصوصی خود حذف کرد.
دالاس لارنس، افسر ارشد استراتژی Telly در ایمیلی گفت که پیش نویس قدیمی خط مشی حفظ حریم خصوصی به اشتباه آپلود شده است.
«سؤالات مطرح شده در سند بین تیم توسعهدهنده ما و مشاور حقوقی حفظ حریم خصوصی ما کمی خارج از چارچوب به نظر میرسد. لارنس گفت: موضوع مطرح شده یک سوال فنی دو قسمتی مربوط به زمان بندی و اینکه آیا حتی ممکن است ما این نوع داده ها را در اختیار داشته باشیم یا خیر بود. “تیم در مورد اینکه چقدر زمان برای حذف داده هایی که ممکن است به طور سهوی در مورد کودکان زیر 13 سال بگیریم مشخص نبود. اصطلاح “به سرعت ممکن” که در زبان پیش نویس گنجانده شده بود مبهم و نامشخص به نظر می رسید و نیاز داشت. [sic] توضیح بیشتر از منظر فنی.”
لارنس گفت که توسعه دهندگان آن باور ندارند که امکان ثبت اطلاعات شخصی کودکان زیر 13 سال وجود دارد، و افزود که خردسالان مجاز به ثبت نام در Telly نیستند.
این تنها پرچم قرمز در خود سیاست نیست. طبق این سیاست، برخی از دادههایی که جمعآوری میکند حساس هستند، مانند موقعیت جغرافیایی دقیق. این تلویزیون همچنین نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، سن و تاریخ تولد، کد پستی، جنسیت و قومیت، و “زندگی جنسی یا گرایش جنسی” را جمع آوری می کند.
این استارتآپ میگوید که «شناسههای فرهنگی یا اجتماعی» شما را نیز جمعآوری میکند، مانند اینکه چه تیم ورزشی ممکن است دوست داشته باشید («یک طرفدار گرین بی پکرز»)، از چه فعالیتهای فیزیکی لذت میبرید (مانند «اسکیتبورد بودن»)، و همچنین چیزهایی مانند اگر شما “یک فعال محیط زیست” هستید، سیاست بیان می کند.
اگرچه ممکن است تعجب آور نباشد که یک محصول رایگان و با پشتیبانی از تبلیغات در حال جمعآوری حجم وسیعی از اطلاعات در مورد کاربران خود است، اما در ابتدا جمعآوری این دادهها خطراتی دارد.
شبکههای تبلیغاتی حجمهایی از اطلاعات را از منابع مختلف – وبسایتها، برنامههای تلفن، و سختافزارهای پشتیبانیشده از آگهی – جمعآوری میکنند تا نمایههایی درباره کاربران ایجاد کنند که میتوانند برای تبلیغات هدفمند استفاده شوند. شبکههای تبلیغاتی هرچه بیشتر جمعآوری کنند، بیشتر میتوانند درباره شما استنباط کنند، و بیشتر فکر میکنند که میتوانند بهطور دقیق تبلیغاتی را به شما ارائه دهند که احتمالاً روی آنها کلیک کنید و برای آنها درآمد کسب کنید.
پس از جمعآوری دادهها، دادههای تبلیغات توسط کارگزاران داده به اشتراک گذاشته شده و فروخته میشوند، و سپس آنها آنها را برای هر چیزی از جلوگیری از تقلب گرفته تا امکان نظارت، به سایر شرکتها و مشاغل میفروشند. کارگزاران داده همچنین دادههای تبلیغات را به سازمانهای مجری قانون میفروشند که میتوانند به جای دریافت حکم، دادهها را خریداری کنند. FTC اخیراً کارگزار داده کوچاوا را به فروش داده های موقعیت جغرافیایی بر روی “صدها میلیون” دستگاه تلفن همراه متهم کرد که می تواند برای ردیابی حرکت افراد به مکان های حساس مانند کلینیک های سقط جنین و مکان های عبادت استفاده شود.
تلویزیون های هوشمند جمع آوری کننده های داده بدنام هستند. سالها پیش، تلویزیونهای Vizio در حال جاسوسی از عادات تماشای مشتری دستگیر شدند و بعداً دستور دادند راهی برای انصراف از ردیابی به مشتریان ارائه دهند. دیگر سازندگان تلویزیونهای هوشمند تفاوت چندانی با هم ندارند: سامسونگ اطلاعاتی را در مورد آنچه کاربران در تلویزیونهای هوشمند خود تماشا میکنند جمعآوری میکند، دادههایی که متعاقباً در یک نقض داده در سال گذشته به سرقت رفتند.
به خصوص در مورد سخت افزار، چیزی به نام رایگان وجود ندارد. اگر نمی خواهید تلویزیون شما به دنیا بگوید که چه چیزی را تماشا می کنید و چرا، شاید Telly برای شما مناسب نباشد.