تیمی از کارمندان سابق گوگل امروز یک پلتفرم خلاقیت دیجیتال جدید به نام Rooms.xyz را برای آزمایش بتا راه اندازی می کنند. این استارتآپ با حمایت 10 میلیون دلاری سرمایه اولیه به رهبری a16z، ابزاری مبتنی بر مرورگر برای طراحی فضاهای سهبعدی – یا اتاقها – با استفاده از کشیدن و رها کردن، اشیاء یا کد قابل ویرایش ارائه میکند و به کاربران امکان میدهد از طریق بازی خلاقانه خود را بیان کنند. همانطور که اتاق ها، بازی های اساسی یا سایر فعالیت های تعاملی موجود در این فضاهای کوچک و آنلاین را طراحی می کنند.
این ایده چیزی بین یک ابزار ایجاد ساده مانند Minecraft و یک پلتفرم پیشرفتهتر برای ساختن جهان مانند Roblox است. یا همانطور که شرکت آن را توصیف می کند، مانند “معادل دیجیتالی لگو” است.
جیسون تاف، یکی از بنیانگذاران، توضیح میدهد که ایده اتاقها از ترکیبی از عوامل الهام گرفته شده است – یعنی ایجاد مدل سهبعدی امروز بسیار دشوار بود.
قبل از رومز، تاف ده سال را در گوگل، خاموش و روشن، در بازاریابی محصول و مدیریت محصول، از جمله در YouTube، Area 120 و VR/AR گذراند. قبل از آن، او چند سال را در Vine به عنوان مدیر محصول گذراند، از جمله پس از خریداری آن توسط توییتر. و اخیراً، تاف در Meta کار میکرد، جایی که او با آزمایشهای محصول جدید، مانند سازنده زینتی E.gg و برنامه ساخت موسیقی Collab، در میان چیزهای دیگر، دست به کار شد.
پس از ترک آخرین موقعیت خود، تاف تصمیم گرفت مدتی مرخصی بگیرد، که تصمیم گرفت با تلاش برای یادگیری نحوه ساخت مدل های سه بعدی – چیزی که همیشه فکر می کرد سرگرم کننده به نظر می رسید، آن را پر کند. با این حال، همانطور که مشخص شد، این فرآیند در واقع نسبتاً پیچیده بود و شامل استفاده از نرمافزار پیچیده بود. تقریباً در همان زمان، پسر شش ساله تاف به تازگی شروع به بازی با Minecraft کرده بود، جایی که طراحی با مدلهای سه بعدی آسان بود، اما باید یک بلوک در یک زمان انجام میشد.
این امر باعث شد تا ایده چیزی در حد میانه برای طراحی سه بعدی وجود داشته باشد، جایی که فرآیند تقریباً به همان سادگی در Minecraft انجام می شود، اما واحد ساختمان یک بلوک واحد نبود. در عوض، در اتاقها، میتوانید یک شی کاملاً شکلگرفته را جستجو کنید، ویرایش کنید و سپس به فضای خود اضافه کنید – مانند در، مبل، میز، تخت، ماشین، دکور، حیوان خانگی یا هر چیز دیگری که میتوانید. رویا دیدن
رابط به شما اجازه می دهد تا ویژگی ها و عملکرد یک شی را تغییر دهید، مانند رنگ، اندازه، موقعیت، یا سبک یا آنچه که با کلیک روی آن اتفاق می افتد.
این پروژه همچنین از پروژههای دیگری الهام گرفته که تاف در بخش AR/VR گوگل روی آن کار کرده است، مانند سرویس ساخت اپلیکیشن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده Poly (که در سال 2020 به یکی دیگر از دلایل Google تبدیل شد) و ابزار مدلسازی سه بعدی VR، Block. یکی از بنیانگذاران Rooms برونو اولیویرا نیز روی این پروژه ها در گوگل کار می کرد، که اولین بار این دو با هم آشنا شدند. در همین حال، نیک کروگ، یکی از بنیانگذاران سوم و مهندس iOS، علاوه بر گوگل، از Smule (جایی که مدیر طراحی محصول بود) و اوبر است، جایی که او در YouTube موبایل و YouTube Music کار می کرد.
تاف توضیح میدهد: «اصولاً من تصمیم گرفتم تا شرکتی معادل دیجیتالی LEGO را بسازد. او میگوید: «فکر این بود که لگو یکی از معدود چیزهایی است که بچهها آن را دوست دارند، بزرگسالان دوست دارند و بزرگسالان میخواهند بچههایشان با آن بازی کنند. اما لگو به دلیل ماهیت فیزیکی و پلاستیکی چاپی خود محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال، تاف خاطرنشان کرد: ممکن است گران باشد و می توانید قطعات را از دست بدهید.
اتاقها مانند جعبه لگوس برای بازیهای باز طراحی شده است که در آن افراد از اشیاء برای بیان خود استفاده میکنند – چه ساختن یک نسخه کوچک از یک اتاق واقعی، یک اتاق رویایی، یا با ایجاد نوعی تعامل تعاملی. فضا، مانند یک بازی ساده یا یک آلت موسیقی که میتوانید روی آن کلیک کنید و یا چیز دیگری.
این استارتآپ جامعه خود را با 1000 شیء سه بعدی Voxel که از سازندگان سفارش داده بود، پرورش داد، که میتوان آنها را در فضای شخصی خود اضافه و سفارشی کرد. هر اتاق نیز بهطور پیشفرض عمومی است و میتوان آن را «ریمیکس» کرد – یعنی به عنوان یک الگو یا نقطه پرش برای طراحی اتاق خود استفاده کرد.
یک جنبه آموزشی نیز برای نرم افزار وجود دارد، زیرا فقط لازم نیست از طریق رابط کاربری با اشیاء تعامل داشته باشید – همچنین می توانید برای نمایش کد کلیک کنید. Rooms از Lua استفاده می کند، همان زبانی که برای کدنویسی در Roblox استفاده می شود. این میتواند به معرفی کاربران جوانتر با مفاهیم کدنویسی قبل از رفتن به ابزارهای ویرایش پیشرفتهتر Roblox کمک کند.
در حالی که اتاقها خود تعاملی هستند و میتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند، پس از تکمیل طراحی، کار بیشتری نمیتوان با آنها انجام داد، علاوه بر این که URL آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها را به نمایش بگذارند. “حالت دوربین” به شما امکان می دهد یک عکس یا یک عکس عروسکی صاف بگیرید، اما نتیجه نهایی با یک کلیک قابل انتشار در شبکه های اجتماعی نیست. همچنین کاربران نمی توانند آواتارهایی ایجاد کنند که می توانند حرکت کنند یا با دیگران تعامل داشته باشند یا در چت شرکت کنند.
تاف توضیح میدهد: «این یک تصمیم عمدی بود – تا حدی، فقط برای حفظ امنیت تا حد امکان. او میگوید: «به محض اینکه چت را معرفی میکنید… مردم میتوانند کارهای وحشتناکی انجام دهند.» علاوه بر این، او اضافه میکند که در حال حاضر تمرکز بیش از حد روی شخصیتهای مجازی و آرایش آواتارها وجود دارد و تیم میخواست چیز متفاوتی را دنبال کند.
تاف اذعان میکند: «با تمام چیزی که میدانم، این میتواند اشتباه بزرگی باشد که ما هیچیک از آنها را نداریم – و ممکن است منطقی باشد که نوعی تجربه اجتماعی را در این مسیر معرفی کنیم.» “اما در حال حاضر، همه چیز مانند یک وب سایت یا بازی است که شما بازی می کنید. همه چیز فردی است.»
در نهایت، Rooms میتواند با فروش اشیاء برای خرید، اشتراکها یا مجوز نرمافزار خود برای آموزش درآمد کسب کند، اما همه اینها در این مرحله تعیینکننده هستند. تاف میگوید: همانطور که استارتآپ برای آزمایش بتا باز میشود، هدف این است که ببینیم پذیرندگان اولیه چگونه از محصول استفاده میکنند و در نهایت چه چیزی را میسازند یا درخواست میکنند.
با این حال، یکی از مناطقی که آنها در حال بررسی هستند، استفاده از ChatGPT است. در حال حاضر، آنها یک شی از یک فالگیر (Zoltar!) ایجاد کرده اند که می توانید سوالاتی را برای آن مطرح کنید که سپس توسط چت ربات OpenAI پاسخ داده می شود، همانطور که Zoltar صحبت می کند. کاربران میتوانند آن کد را کپی کرده و برای اشیاء مجهز به هوش مصنوعی خود استفاده کنند و دستور داخل کد را ویرایش کنند تا نحوه پاسخدهی شی خود را تغییر دهند.
همچنین یک ابزار هوش مصنوعی در حال توسعه است که به کاربران اجازه میدهد تا به نرمافزار دستور دهند تا برای شی مورد نظر خود کد بنویسد و چگونه باید رفتار کند.
به عنوان مثال، میتوانید به آن بگویید که با کلیک کردن، شیء شما را بچرخاند و هوش مصنوعی کد مورد نیاز شما را ایجاد میکند. با این حال، این قابلیت هنوز عمومی نیست.
این استارتآپ – Things Inc. – در سال 2021 تأسیس شد و 8 میلیون دلار سرمایه از Andreessen Horowitz (a16z) و 2 میلیون دلار از سرمایهگذاران مختلف فرشته، از جمله اسکات بلسکی، مدیر دفتر محصول Adobe و مایک کریگر، بنیانگذار اینستاگرام، جمعآوری کرد. پس از سوزاندن خیلی سریع سرمایه در ابتدا، تیم تیم 10 نفره خود را به سه موسس کاهش داد تا بتواند باند فرودگاه را به اندازه کافی حفظ کند. تاف میگوید: اکنون Rooms.xyz حدود چهار سال دیگر فرصت دارد.
این می تواند به این شرکت که از طریق Unity ساخته شده است، فرصت بیشتری برای راه اندازی بر روی پلتفرم های دیگر بدهد. در حال حاضر، یک برنامه iOS در حال توسعه است که می تواند به عنوان همراهی برای کاوش اتاق های ساخته شده توسط دیگران عمل کند. اما این تیم همچنین در نظر دارد در آینده این خلاقیت ها را به پلتفرم های AR/VR از اپل و متا نیز گسترش دهد.
ما میگفتیم، بیایید این نسخه بتا را اکنون منتشر کنیم، زیرا زمانی که اپل با آن عرضه شود [AR/VR device]تاف میگوید، ما خواهیم دید که چه کار میکند و سپس میتوانیم نحوه ادغام آن را بیابیم. او می افزاید: «همه اینها به گونه ای ساخته شده بود که می توانست به راحتی روی هدست قرار بگیرد.
Rooms.xyz برای آزمایش بتا باز است و استفاده از آن رایگان است.