ما آدم خوبی هستیم 47 صفحه در مجموعه Pitch Deck Teardown ما وجود دارد، و یکی از بازخوردهایی که اغلب دریافت کرده ایم این است که منتقد بودن آسان است: ما انجام داده اند؟
خب، ما کسانی نیستیم که در اینجا در TechCrunch+ از یک چالش دور شویم. بنابراین برای تخریب این هفته، ما چیز متفاوتی را امتحان خواهیم کرد.
حدود شش ماه پیش، ما از طریق یک شرکت به نام سوپلیفول (Supliful) از زمین مسابقه عبور کردیم. ما از زمین مسابقه به دلیل خوب بودنش جشن گرفتیم، اما شاید به خاطر پر بودن از اشتباهات املایی و سایر حماقتها کمی آن را مسخره کرده باشیم. با این حال، در قلب خود، عرشه خوب بود.
بنابراین برای شکست این هفته، من با تیم در Trulytell (با کمک طراح آنها، جیک مولر) رفاقت کردم تا عرشه Supliful را بهبود بخشم تا زمانی که به میدان کامل تبدیل شود.
بسیار خوب، ما آن را 100٪ کامل دریافت نکردیم. هنوز مشکلاتی وجود دارد، و در این پست، آنها را از هم جدا می کنیم تا یاد بگیریم چه چیزی را می توان بهبود بخشید و چگونه این کار را انجام داد.
ما به دنبال زمینهای منحصر به فرد بیشتری برای تخریب هستیم، بنابراین اگر میخواهید طرح خود را ارسال کنید، در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.
در این عرشه اسلاید می شود
- کاور اسلاید
- سرسره کششی
- اسلاید خلاصه
- اسلاید مشکل
- چیزی که یک اسلاید با نام تجاری CPG را ایجاد می کند
- اسلاید راه حل
- اسلاید محصول
- اسلاید مطالعه موردی
- اسلاید مدل کسب و کار
- اسلاید بازار
- کسب و کارهای گزاره ای اسلاید می کنند
- اسلاید رقیب
- اسلاید گواهینامه
- اسلاید تیم
- اسلاید بپرسید
- اسلاید برنامه عملیاتی
- بسته شدن اسلاید
پنج اسلاید اول
این هفته قرار است کارها را متفاوت انجام دهیم: من قصد دارم تک تک اسلایدها را با جزئیات تجزیه کنم و توضیح دهم که چرا آنها کار می کنند و چه چیزی در مورد آنها کار می کند. من همچنین قصد دارم توضیح دهم که چه چیزی می تواند بهبود یابد یا سرمایه گذاران در کجا ممکن است سوالات سختی را مطرح کنند.
بنابراین ما پنج اسلاید اول را در اینجا پوشش می دهیم و 15 اسلاید باقی مانده را پشت دیوار می چسبانیم. بله، شما باید کاملاً در TechCrunch+ مشترک شوید: آیا من اشاره که ما نزدیک به 50 نمونه عرشه زمین، کامل با تفسیر، و 30 تا 40 مقاله اضافی داریم که هر جنبه قابل تصوری از طرح و عرشه زمین را تجزیه می کند؟
اگر مؤسسی هستید که پول جمعآوری میکند، این بیشترین درآمدی است که به دست میآورید. ادامه دهید، مشترک شوید. منطقی به نظر می رسد.
با این کار، بیایید این کار را انجام دهیم!
اسلاید 1: اسلاید جلد
اسلاید افتتاحیه کارهای سنگینی را انجام می دهد تا به سرمایه گذاران کمک کند تا تشخیص دهند که آیا استارتاپ شما در پایان نامه است یا خیر. این یکی مجموعه ای از قطعات اصلی کسب و کار را نشان می دهد:
- خلاصهای از موضوع کسبوکار را نشان میدهد («پیشرفتهترین پلتفرم برای کمک به سازندگان برای راهاندازی و اجرای مارکهای CPG»).
- این نشان می دهد که آنها چقدر (1 میلیون دلار) جمع آوری می کنند.
- اهداف جمع آوری کمک مالی (“رشد به 13 میلیون دلار ARR در 2.4 میلیون دلار GMV ماهانه”) را نشان می دهد.
- این عکس نشان میدهد که این شرکت واقعاً چه میکند: «طراحی شما در اینجا» به همراه یک تأثیرگذار.
- در بین خطوط، متوجه میشوید که این یک شرکت B2B2C است، با این فرض که تأثیرگذاران و تولیدکنندگان محتوا کسبوکار هستند.
آنچه در مورد این اسلاید کار می کند: این به وضوح سرعت را برای آنچه در آینده است تعیین می کند. این اطلاعات زیادی را در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهد تا در صورتی که اندازه، صنعت یا ایده کلی کسبوکار برایشان جذاب نباشد، سریع به یک «نه» برسند.
چه چیزی می تواند بهبود یابد: این شرکت در ریگا، لتونی، که در شمال شرقی اروپا است، مستقر است. این ممکن است آن را برای بسیاری از سرمایه گذارانی که مکان را به عنوان بخشی از پایان نامه سرمایه گذاری خود دارند، “رد صلاحیت” کند. ما تصمیم گرفتیم که آن را در این اسلاید قرار ندهیم و مطمئن شدیم که از اسلاید 2 (کشش) برای نشان دادن آنچه شرکت در حال حاضر انجام می دهد استفاده کنیم. شاید کمی یواشکی باشد، اما ما متوجه شدیم که نمیخواهیم بیجا به سرمایهگذاران تعصب کنیم – بیایید آنها را در مورد شرکت و پتانسیل آن هیجان زده کنیم!
ما همچنین میتوانستیم مشخص کنیم که این یک شرکت B2B2C است، اما با توجه به اطلاعات اینجا متوجه شدیم که یک سرمایهگذار زیرک میتواند آن را بفهمد.
امیدواریم گرافیک این اسلاید بخش مهمی از داستان را بیان کند، اما ممکن است راههای بهتری برای نشان دادن مدل اصلی کسبوکار Supliful وجود داشته باشد.
در نهایت، مدتی را صرف بررسی این موضوع کردم که آیا باید مشخص کنیم که CPG (کالاهای بسته بندی شده مصرفی) چیست. اما من متوجه شدم که اگر سرمایهگذار نیاز به جستجوی CPG در گوگل داشته باشد، راهی برای سرمایهگذاری در این فضا وجود ندارد، بنابراین آن را به عنوان TLA کمی مبهم باقی گذاشتم.
اسلاید 2: سرسره کششی
وقتی شرکتی دارید که چند چالش با جمعآوری سرمایه دارد اما کشش امیدوارکنندهای دارد، چه میکنید؟
برداشت من همیشه این است: اگر درآمد دارید، به این معنی است که ثابت کرده اید می توانید سخت ترین بخش ساخت یک استارتاپ را انجام دهید. تقریباً مهم نیست که چه چیز دیگری در کسب و کار اشتباه است، اگر در حال فروش هستید، به دنبال چیزی هستید. وقتی کشش را پیدا کردید، این سوال پیش میآید که جذب مشتریان جدید چقدر هزینه دارد، ارزش آن مشتریان چیست و بازار چقدر بزرگ است.
باز کردن با یک سرسره کششی باید توضیح دهید که کشش نشان دهنده چیست. این اسلاید بسیار ساده به نظر می رسد، اما یک پیام را بیان می کند مقدار زیادی داده ها: رشد شدید، برخی ارقام تجمعی و برخی نشانه های دوست داشتنی از یک شرکت در مسیر رشد شیب دار.
آنچه در مورد این اسلاید کار می کند: کاهش درآمد وجود داشت، اما معلوم شد که شرکت دلیل بزرگی برای آن داشت: مجبور شد یک تاجر را به دلیل ناصادق بودن از سایت بیرون کند. افت درآمد بد است، اما برجسته کردن آن با پیکان و توضیح راه طولانی به سمت بهبود نگرانی ها می رود. درآمد در ماه قبل نیز کاهش یافته است که به آن پرداخته نشده است، اما نمودار رشد انفجاری را در شش ماه پس از آن نشان می دهد.
علاوه بر این، من دوست دارم که چگونه این نمودار درآمد را نشان می دهد و نه ارزش ناخالص کالا (GMV). «پمپ کردن» اعداد با نقل قول GMV در اینجا آسان بود، اما بنیانگذاران (و سرمایه گذاران پیشرفته) می دانند که این معیار معنای کمی دارد.
چه چیزی می تواند بهبود یابد: می توان استدلال کرد که برخی از این معیارها معیارهای غرور هستند. درآمد ناخالص تجمعی مشکلی است: بله مهم است، اما منحنی رشد به قدری شیب دار است که تصویری کج نشان می دهد که در واقع به نفع شرکت نیست.
رقم «33 درصد از سفارشها توسط مشتریان مشترک است» میتواند با برخی توضیحات مفید باشد، اما شما این فرصت را دارید که در مورد اینکه چگونه مشتریان مشترک به درآمدهای مکرر منجر میشوند، صحبت کنید.
اسلاید 3: اسلاید خلاصه
من عاشق شروع با یک اسلاید خلاصه در اوایل عرشه برای تنظیم سرعت هستم. در اینجا، ما کمان سه اسلاید مقدماتی خود را می بندیم. ارزش پیشنهادی را برای یک خالق خلاصه می کند (“15 دقیقه طول می کشد”)، به سرمایه گذاران یادآوری می کند که این شرکت کشش واقعی دارد (متوسط رشد 30 درصدی ماه به ماه)، شاخص های اولیه تناسب محصول با بازار را برجسته می کند، و خلاصه فضای محصول و بازار با گفتن این جمله که «داشتن محصولات برند یک فرصت بزرگ است».
آنچه در مورد این اسلاید کار می کند: راستش را بخواهید، من احتمالاً این اسلاید را از یک عرشه ارسالی حذف میکنم و فقط ماموریت و چهار نقطه گلوله را در یک ایمیل کپی و جایگذاری میکنم تا سرمایهگذار بالقوه را برای باز کردن عرشه دعوت کنم. اما من دوست دارم واضح و ساده نشان دهم که چرا کسی می خواهد به خواندن ادامه دهد و یک میلیون دلار خود را سرمایه گذاری کند.
چه چیزی می تواند بهبود یابد: یک اشتباه تایپی لعنتی در اسلاید وجود دارد! اسلاید جلد و اطلاعات مالی نشان می دهد که این شرکت یک میلیون دلار جمع آوری کرده است، اما این یکی می گوید 2 میلیون دلار.
همانطور که در حال کار بر روی برنامه عملیاتی (اسلاید دوم) بودیم، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مالی به اندازه کافی خوب به نظر می رسد که فقط نیاز به جمع آوری 1 میلیون دلار داشتیم و آن را تغییر دادیم، اما فراموش کردیم که آن را در اینجا تغییر دهیم. آیا بازگشت به عقب و رفع آن و صادرات مجدد اسلاید آسان بود؟ بله، اما من میخواهم نشان دهم که اشتباهات اتفاق میافتند، حتی زمانی که افراد باهوش زیادی دارید که تلاش میکنند تا زمین بازی “عالی” را ایجاد کنند.
اسلاید 4: اسلاید مشکل
هر شرکتی نیاز به بیانیه مشکل دارد. در اینجا، Supliful توضیح میدهد که این بازار از قبل وجود دارد، اما برای سازندگان محتوا و تأثیرگذاران سطح پایین و متوسط در دسترس نیست.
ایجاد یک نام تجاری کالاهای بسته بندی شده مصرفی امکان پذیر است – می توانید برچسب سفید بزنید یا محصول خود را فرموله کنید – اما ارائه یک محصول جدید به بازار، سپس برندسازی، تولید و پرداختن به تدارکات حمل و نقل آن می تواند یک کابوس گران و وقت گیر باشد.
این مشکلی است که Supliful به آن می پردازد، و ترسی که از بین می برد به زیبایی در پایین اسلاید مشخص شده است: چه می شود اگر 25000 دلار و یک سال از عمرم را صرف ساختن چیزی کنم که ارزش وقت گذاشتن را نداشته باشد؟
آنچه در مورد این اسلاید کار می کند: فروش از طریق کاهش ترس بسیار خوب عمل می کند. من دوست دارم که بیان مسئله مختصر باشد (“زمان فشرده و پرهزینه”) و دلایل خاصی را به ما می دهد که چرا فرآیند دشوار است. ساده، تمیز و آسان برای درک.
چه چیزی می تواند بهبود یابد: بسیاری از سرمایه گذاران توسط شرکت هایی که سعی در بازاریابی برای “اینفلوئنسرها” دارند، گاز گرفته شده اند. این یک جمعیت بسیار بی شکل است که بازاریابی برای آن نسبتاً سخت است. نگرانی من در اینجا این است که آیا با خواندن این اسلاید، سرمایهگذار ممکن است بگوید “پس چی؟”
یکی دیگر از مشکلات مهمتر من، زاویه تأثیر بالقوه بر محیطزیست است: «آیا ما واقعاً به برندهای بیشتری برای فروش کالا نیاز داریم؟» اما فکر میکنم اگر این در خط مقدم ذهن یک سرمایهگذار باشد، هیچ مقدار پیشنهادی باعث نمیشود آنها نظرشان را تغییر دهند.
اسلاید 5: چه چیزی یک برند CPG عالی را می سازد
این اسلاید کمی منحنی است زیرا به ندرت باید توضیح دهید که بازار چیست تا شرکت خود را توضیح دهید.
با این حال، نکته اینجاست که Supliful یک مشکل واقعا خاص را در تقاطع دو صنعت حل می کند: مراقبت از تولید محصول، برندسازی و ساخت یک صنعت است و مراقبت از صورتحساب، تدارکات و بقیه پشته عملیات یک صنعت دیگر است. . شرکتهای سمت چپ، برندهای شناخته شده و موفقی در صنعت سابق هستند و شرکتهای سمت راست، شرکتهای موفق لجستیک هستند.
این یک اسلاید غیرمعمول برای داشتن روی زمین است، اما من آن را برای این “پیچ عرشه کامل” دوست دارم زیرا به وضوح نشان می دهد که شما به 15-16 اسلایدی که معمولاً توصیه می شود محدود نمی شوید. اگر برای بیان بخشی از داستان که مختص شرکت، صنعت یا بازار شما است به یک یا دو اسلاید نیاز دارید، آن را دنبال کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که درک عمیقی از دلیل استفاده از آن دارید.
در تمرین مربیگری زمین، اغلب باید از مشتریانم بپرسم: “در اینجا می خواهید چه چیزی را منتقل کنید؟” و “آیا راهی برای بیان این داستان در یکی از اسلایدهای “استاندارد” وجود دارد؟” اگر پاسخ روشنی برای سوال اول دارید و به سوال دوم با یک “نه” قاطع پاسخ می دهید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود با یک اسلاید کمتر استاندارد کمی خلاقیت به خرج دهید.
با این حال، یک هشدار: اگر متوجه شدید که چهار یا پنج اسلاید غیر استاندارد دارید، احتمالاً چیزی در روایت کلی اشتباه است یا بیش از حد به علف های هرز فرو رفته اید.
آنچه در مورد این اسلاید کار می کند: این اسلاید بذر برخی از فرصت های واقعاً عظیم را می کارد. برندهای 3PL (تدارکات شخص ثالث) در سمت راست، کسب و کارهای بسیار موفقی هستند، و برندهای سمت چپ، بر اساس پیروان عظیم آنها، رقبای جالبی در بازار هستند که باید به آنها توجه کرد. Supliful در تلاش است تا نشان دهد که این شرکت “درست” است که این مدل های تجاری را باز کند.
چه چیزی می تواند بهبود یابد: من گمان می کنم که این داستان بدون این اسلاید قابل روایت است، اما می خواستم آن را در آن نگه دارم تا بتوانم از آن به عنوان مثال استفاده کنم.
در ادامه این مقاله، دستگاه اشعه ایکس ضرب المثل خود را به آن می بریم بعد 15 اسلاید از این عرشه.