همه ما می توانیم قبول کنیم که کارگزاران داده وحشتناک و بد هستند و در این عصر آنها از اطلاعات شخصی ما مانند قبل استفاده کرده اند. انصراف به اندازه کافی سخت است – به همین دلیل است که Optery برای کمک به آن وجود دارد – اما همانطور که اقتصاد داده به تکامل خود ادامه میدهد، ممکن است بخواهیم یک پلت فرم مدیریت فعالتر را در رأس آن قرار دهیم – این همان چیزی است که Optery امیدوار است بسازد.
من با یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Optery، لارنس جنتیلو، هنگامی که در سپتامبر گذشته در نمایشگاه Disrupt در نمایشگاه ما شرکت می کرد، ملاقات کردم. ارائههای کوتاه همیشه تیزر بودند، و در مورد Optery، من میخواستم بیشتر بدانم که چگونه توپ را از کنار کمککنندگان انصراف فعلی مانند DeleteMe و PrivacyBee عبور میدهند. سپس فراموش کردم (Disrupt خیلی زیاد است) و خوشبختانه درست زمانی که می خواستند 2.6 میلیون دلار به سرمایه اولیه خود اضافه کنند به من یادآوری کردند.
اگر آشنا نیستید، اینها خدماتی هستند که به دهها – در واقع صدها – کارگزار داده دسترسی دارند، شرکتهایی که هر دادهای را که در مورد شما پیدا میکنند ذخیره میکنند و به هر کسی که میخواهد میفروشند. حذف خود و دادههایتان از آنها اغلب تمرینی برای ناامیدی است (اگر میخواهید امتحان کنید، لیست Yael بهترین است)، بنابراین این شرکتها انصراف را به عنوان یک سرویس، معمولاً به شکل فریمیوم، ارائه میدهند.
Optery در آنجا فرقی نمی کند: شما به صورت رایگان ثبت نام می کنید، و یک یا دو ساعت بعد گزارشی دریافت می کنید که به شما می گوید به کارگزارانی که داده های شما را در آنها پیدا کرده است. این گزارش شامل پیوندهای عمیق و دستورالعمل های نحوه انصراف و همچنین اسکرین شات است. از خود اطلاعات، بنابراین شما می دانید که آنها چه چیزی دارند. من آن را آزمایش کردم و تقریباً 50 مورد بیشتر از آنچه قبلاً با DeleteMe پاک کرده بودم پیدا کرد.
سپس میتوانید یک هزینه ماهانه یا سالانه بپردازید تا Optery بهطور خودکار شما را انصراف دهد و سپس مراقب باشید و هر زمان که دادههایتان ظاهر شد، اطلاعات خود را حذف کنید. به نظر می رسید که برای من بسیار خوب کار می کند و تجربه خوب بود – PCMag یک بررسی و مقایسه کامل دارد اگر کنجکاو هستید که چگونه پشته می شود.
وقتی با جنتیلو آشنا شدم، او توضیح داد که رقابت تسلیحاتی بین مصرفکنندگان و کارگزاران داده به نفع دومی بوده است. تعداد بسیار زیادی وجود دارد – صدها نفر، که مرتباً بیشتر ظاهر می شوند – و قوانین انصراف آنها از نظر روش و کارایی بسیار متفاوت است.
“بیوجدانها از هر فرصتی استفاده میکنند تا شما را دوباره به آن اضافه کنند. اگر در ایالتی زندگی نمیکنید که قانون حفظ حریم خصوصی دارد، به معنای واقعی کلمه حق انصراف ندارید، که در این عصر بسیار غمانگیز و دیوانهکننده است.” او گفت. زمانی که یک سال و نیم پیش راه اندازی کردیم، 150 سایت را پوشش دادیم. اکنون ما حدود 240 سایت را پوشش می دهیم. اگر شما آن را لغو می کردید، صدها سایت را از دست داده اید. بنابراین اگر میخواهید خاموش بمانید، مدل نگهداری مداوم واقعاً ضروری است.»
در حالی که همه نمی خواهند یا به این نیاز ندارند، مهم است که مصرف کنندگان یک یا دو گزینه قدرتمند را در اختیار داشته باشند. جنتیلو خاطرنشان کرد که درست قبل از صحبت با من، با یک سازمان غیرانتفاعی که با قربانیان خشونت خانگی کار می کند تماس گرفته است: «در این موارد، آن قربانیان در ترس زندگی می کنند و سعی می کنند هر گونه شواهدی مبنی بر اینکه به کجا نقل مکان کرده اند را پاک کنند. برای آنها، این یک موضوع ایمنی است.»
این شرکت رویکرد اول فناوری را در پیش گرفته است و یک موتور جستجوی داخلی و خزنده ثبت شده ایجاد کرده است که از سیستم های ضد ربات کارگزاران داده فرار می کند و اطلاعاتی را پیدا می کند که آنها سعی می کنند از گوگل و سایر موتورهای بزرگ دور نگه دارند. این به آنها امکان می دهد موارد بیشتری را پیدا کنند و همچنین عکس های قبل و بعد را برای اثبات ارائه دهند.
اما جنتیلو گفت که این فقط اولین گام است که او معتقد است می تواند یک دسته جدید اساسی از خدمات باشد.
او گفت: “آنچه ما می سازیم فراتر از حذف آدرس و شماره تلفن شما از اینترنت است – این یک پلت فرم مدیریت حقوق داده است.” «با افزایش هوش مصنوعی و اشتهای پرخاشگر آن برای داده، و شرکتهایی که از هر دادهای که در دستشان است استفاده میکنند… در آینده اینطور نیست. مصرف کنندگان به پلتفرمی نیاز دارند که بتوانند دیکته کنند که چه داده هایی می توانند توسط این شرکت ها استفاده شوند و چه داده هایی نمی توانند استفاده کنند. آنها باید بتوانند به شرکت ها بگویند، “اطلاعاتی که شما در مورد من دارید، و اینکه من مالکیت آنها را دارم، می خواهم به شما بگویم که با آن چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری نمی توانید انجام دهید.” ”
برای حرکت به سمت این پلتفرم آینده، Optery فقط 2.7 میلیون دلار سرمایه اولیه جدید جذب کرد و کل سرمایه گذاری خود را به 6 میلیون دلار رساند. جنتیلو گفت: «این به ما قدرت ایجاد تیم و این پلت فرم مدیریت داده را می دهد. دور توسط Bayhouse Capital با مشارکت Global Founders Capital، Goodwater Capital، Pioneer Fund، Soma Capital، TRAC، Y Combinator و دیگران هدایت شد.