مفهوم SaaS بهعنوان یک مدل کسبوکار، با دور کردن کاربران از خرید مستقیم نرمافزار و به سمت پرداخت هزینه برای دسترسی به خدمات بر اساس اشتراکهای مبتنی بر زمان، معمولاً با قیمتگذاری ماهانه یا سالانه، بازی را در فناوری تغییر داد. امروز، یک استارتآپ خارج از لندن به نام M3ter که در حال ساخت ابزارهایی برای برداشتن گام بعدی در این تکامل – قیمتگذاری دقیقتر مبتنی بر استفاده – است، بودجهای را به پشتوانه تقاضای شدید اعلام میکند.
این شرکت 14 میلیون دلار جمع آوری کرده است – سری A که از آن برای دو برابر کردن در بازارهای جدید مانند ایالات متحده و ایجاد فناوری بیشتر برای کاربران خود استفاده خواهد کرد. Notion Capital با شرکت Insight Partners، Union Square Ventures و Kindred Capital – همه حامیان قبلی از دور اولیه 17.5 میلیون دلاری خود در سال گذشته – در این دور پیشتاز است. این شرکت ارزش گذاری خود را فاش نمی کند، اما مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران، گریفین پری به من می گوید که اکنون تخمین می زند که حدود 3-4 سال از باند فرود دارد.
M3ter کمی بیش از یک سال پیش از مخفی کاری خارج شد – اولین معرفی که همزمان با اعلام آن دور اولیه بود – و در آن زمان کسب و کار خود را 375٪ رشد داده است.
مشتریان این روزها معمولاً کسبوکارهای فناوری هستند که بر اساس تماسهای API ساخته شدهاند، که برای مدلهای قیمتگذاری مبتنی بر استفاده مناسب است، و شامل تجارت پرداخت Paddle، شرکت تأیید هویت Onfido و استارتآپ پیشگیری از کلاهبرداری Sift میشود.
و در واقع، مفهوم راهاندازی یک کسبوکار برای کمک به سایر شرکتهای فناوری برای پذیرش و انطباق با قیمتگذاری مبتنی بر استفاده از تجربیات خود بنیانگذاران نشأت میگیرد: پاری و یکی از بنیانگذاران جان گریفین قبلاً GameSparks را تأسیس کردند، یک موتور توسعه بازی که بر اساس استفاده ساخته شده است. قیمت گذاری بر اساس این استارتآپ در نهایت توسط AWS آمازون خریداری شد – که احتمالاً پدربزرگ محبوبیت قیمتگذاری مبتنی بر استفاده برای APIها از طریق پلت فرم خدمات ابری آن است.
یکی از جنبههای منحصربهفرد قیمتگذاری مبتنی بر استفاده، جزئیاتی است که به مشتریان میدهد: آنها فقط برای چیزی که استفاده میکنند پول میپردازند. در هسته خود، این چیزی است که ثابت کرده است به ویژه در زمانهای کنونی و ضعیفتر، زمانی که کسبوکارها نسبت به نحوه خرج کردن پول محتاطتر هستند، محبوبتر است، احتمالاً به قیمت تمرکز کمتر بر روی بودجهبندی ساده بر اساس نتایج قابل پیشبینی.
و در حالی که مطمئناً در بین همه مشاغل SaaS همه جا وجود ندارد، قطعاً محبوبیت آن افزایش یافته است.
تحقیقات OpenView نشان داد که 45٪ از فروشندگان SaaS در سال 2022 قیمت گذاری مبتنی بر استفاده را در مقایسه با 33٪ در سال قبل از آن اتخاذ کردند. پیشبینی برای سال 2023 55 درصد بود، اما همانطور که پری به من اشاره کرد، این رقم تا 61 درصد اصلاح شده است، در کنار رشد 10 تا 15 درصدی دیگر اگر به آن مشاغلی اضافه کنید که گفتهاند در نظر دارند.
(جای تعجب نیست که M3ter تنها شرکتی نیست که به دنبال سرمایه گذاری بر روی آن است. Metronome مبتنی بر SF، که توسط برخی از مهاجمان سنگین خارج از منطقه خلیج پشتیبانی می شود؛ و شرکت های قدیمی بیشتری مانند LogiSense از جمله کسانی هستند که پلتفرم های قیمت گذاری مبتنی بر استفاده را نیز ایجاد می کنند.)
پری گفت: “شرکت های نرم افزاری این روزها به قیمت گذاری به عنوان یک اهرم استراتژیک نگاه می کنند.” “به عنوان یک مشتری، شما نمی خواهید پول را روی میز بگذارید و همچنین می خواهید روی رشد کارآمدتر تمرکز کنید.” کارآمد بودن در این معنا، اساساً به معنای صرف کمترین پول ممکن برای رسیدن به آنجا است.
در گذشته، او ادامه داد، این موضوع در مورد قابل پیش بینی بودن و دانستن هر ماه از پرداخت مبلغ مشخصی برای یک خدمت بود، “اما اوضاع به سمت دیگری تغییر کرده است.”
پری اذعان میکند که تغییر فرهنگی قابل توجهی در بین کسبوکارهای SaaS وجود دارد، بهویژه آنهایی که ممکن است قبلاً کسبوکار خود را بر اساس مدلهای مبتنی بر زمان ساخته باشند – دردسرهای رو به رشدی که احتمالاً تفاوت چندانی با آنهایی که شرکتهای نرمافزاری هنگام خروج از فروش با آنها مواجه شدند، ندارد. نرم افزار قفسه به محصولات فروخته شده در اشتراک.
اما از سوی دیگر، معرفی صورتحساب مبتنی بر استفاده همچنین به معنای باز کردن دری برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد آنچه مشتریان استفاده میکنند و نحوه استفاده آنها از آن است، که به نوبه خود میتواند نه تنها آنچه را که به آنها ارائه میدهید، بلکه آنچه ارائه دهنده SaaS به عنوان یک تجارت در حال ساخت و سرمایه گذاری است.
برای این منظور، M3ter قرار است از بخشی از بودجه برای ادامه ساخت ابزارهای پیچیدهتر خود استفاده کند. آنها شامل یک محصول علم داده هستند که به آن Cost Allocator میگویند.
بر اساس بازخوردی که M3ter از کاربران خود دریافت کرده است، به مشتریان این امکان را می دهد که عملکرد حاشیه ناخالص را بر اساس هر کاربر دریابند، که پری به من توضیح داد که به آنها کمک می کند تا نحوه تنظیم قیمت را بر اساس آن بفهمند. (ایده در اینجا این است که میتوانید برای کسانی که بیشتر از یک سرویس استفاده میکنند، جوایز یا قیمتهای پایینتری ایجاد کنید، یا برای کسانی که از مصرفکنندگان انرژی استفاده نمیکنند، هزینه بیشتری به ازای هر استفاده دریافت کنید.)
Pricing Experimenter و Usage Forecaster نیز محصولات در دست توسعه هستند. به ترتیب، اولین مورد به مشتریان M3ter اجازه میدهد مدلهای قیمتگذاری را در زمان واقعی با شبیهسازیهای مبتنی بر دادههایی که جمعآوری کرده است، آزمایش کنند. و دومی مدلسازی مشابهی را برای تعیین اینکه یک شرکت ممکن است تحت سناریوهای مختلف تکامل کسب و کار بسازد، اعمال خواهد کرد. همه اینها همچنین میتواند برای کمک به کسبوکارها در قیمتگذاری سطوح استفاده شود، اما همچنین رویکردهای ظریفتری را با کاربران مختلف ارائه میکند، از جمله ادامه دادن برخی از آنها بستههای سنتی SaaS در صورتی که گزینه بهتری باشد.
رویکرد استارتاپ به توسعه محصول، با همکاری با مشتریان خود برای ساختن آنچه میخواهند، با این واقعیت همخوانی دارد که در نهایت، M3ter خود نیز یک تجارت مبتنی بر استفاده است و تلاش میکند تا به آنچه مشتریانش هستند پاسخگو باشد. در حال انجام.
برخی از محصولاتی که مشتریانش با استفاده از پلتفرم آن می سازند عبارتند از راه اندازی پایگاه داده ClickHouse که قیمت گذاری مبتنی بر استفاده را برای ارائه ابر خود ارائه می دهد. و پلتفرم مدیریت اشتراک Chargebee که قابلیتهای اندازهگیری رویداد، قیمتگذاری مبتنی بر استفاده و قابلیتهای صورتحساب را ارائه میدهد.
همانطور که در بالا ذکر کردم، این روزها مشتریان آن معمولاً کسبوکارهای فناوری هستند که بر اساس تماسهای API ساخته شدهاند، اما فرصت روشنی برای استفاده از آن در انواع محصولات دیگر وجود دارد، از مصرف سرگرمی گرفته تا هر چیزی که یک فرد ممکن است به صورت آنلاین یا در یک برنامه درگیر شود. .
Jos White از Notion Capital در بیانیهای گفت: «از آنجایی که قیمتگذاری به یک اولویت استراتژیک برای کسبوکارهای نرمافزاری بیشتر تبدیل میشود، رویکرد یکاندازه برای همه بهطور فزایندهای منسوخ به نظر میرسد. فناوری m3ter این انتقال را به سمت قیمتگذاری هوشمندانهتر و مبتنی بر استفاده بیشتر تقویت میکند. هماکنون، بنیانگذاران شرکت، پایههای محکمی را با یک تیم و محصول استثنایی، و همچنین تعامل و همسویی عمیق با مشتریان و شرکای اولیهشان بنا نهادهاند.»