اگر استارتآپ OpenAI اخیراً از برند خود محافظت کند، قابل درک است. ThreatGPT، MedicalGPT، DateGPT و DirtyGPT نمونهای از بسیاری از لباسها برای درخواست علائم تجاری با اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده در ماههای اخیر هستند.
همه از محبوبیت خیره کننده ChatGPT، چت بات که در ماه نوامبر توسط OpenAI عرضه شد و خود بر اساس مدل یادگیری عمیق این شرکت ساخته شده است، که آخرین نسخه آن، GPT-4، ماه گذشته منتشر شد، استفاده می کنند.
جای تعجب نیست که پس از درخواست در اواخر دسامبر برای یک علامت تجاری برای “GPT” که مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است، OpenAI ماه گذشته از USPTO درخواست کرد تا روند را تسریع کند و با استناد به “تخلفات بی شمار و برنامه های تقلبی” شروع به شروع به کار کرد. به وجود آمدن
متأسفانه برای OpenAI، دادخواست آن هفته گذشته رد شد. به گفته این آژانس، وکلای OpenAI از پرداخت هزینه مربوطه و همچنین ارائه “شواهد مستند مناسب برای توجیه اقدام ویژه” غفلت کردند.
جفرسون شر، شریک گروه مالکیت معنوی Carr & Ferrell و رئیس گروه تمرین علامت تجاری این شرکت، میگوید با توجه به بقیه صفهایی که OpenAI در آن قرار دارد، این بدان معناست که تصمیمگیری ممکن است تا پنج ماه دیگر طول بکشد. شر توضیح می دهد که حتی در آن زمان نیز، نتیجه قطعی نیست.
مطمئناً، او می گوید، OpenAI دلایل زیادی برای انتظار دارد که بتواند حق ثبت اختراع را تضمین کند. به عنوان مثال، از او پرسیدیم که آیا OpenAI ممکن است با مقاومت روبرو شود، با توجه به اینکه “T” در GPT مخفف “Transformer” است، که نام یک معماری شبکه عصبی است که محققان در Google برای اولین بار در سال 2017 از آن رونمایی کردند و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. . «آیا GPT میتواند یک برند باشد، حتی اگر منشأ بسیار توصیفی داشته باشد؟» شر می پرسد. او میگوید که میتواند به IBM، مخفف International Business Machines، به عنوان تنها یک نمونه از یک نام تجاری با منشأ توصیفی اشاره کند، حتی اگر توصیف ضعیف باشد. این “هیچ تضمینی نیست [OpenAI] می تواند در نهایت مالکیت داشته باشد [GPT]شر می افزاید، اما چنین سوابقی کمک می کند.
شر میگوید، همچنین این واقعیت مفید است که OpenAI سالها از «GPT» استفاده میکند و مدل اصلی ترانسفورماتور پیشآموزشدهی ژنراتور یا GPT-1 خود را در اکتبر 2018 منتشر کرده است.
با این حال، دوباره شر خاطرنشان کرد که این یک “موقعیت خنده دار” است، زیرا “معمولاً، زمانی که ادعا را بر اساس استفاده می کنید، به تدریج برند خود را در بازار ایجاد می کنید” در حالی که OpenAI در درجه اول برای محققان هوش مصنوعی تا گذشته شناخته شده بود. سال، زمانی که یک مدل یادگیری عمیق مسحورکننده که تصاویر دیجیتال تولید میکند (DALL-E 2) و به دنبال آن ChatGPT منتشر شد، شرکت را به نوعی حس یک شبه تبدیل کرد.
حتی اگر یک بازرس USPTO با برنامه OpenAI مشکلی نداشته باشد، پس از آن به دوره به اصطلاح مخالفت منتقل می شود، جایی که سایر فعالان بازار می توانند استدلال کنند که چرا آژانس باید علامت تجاری “GPT” را انکار کند.
شر آن را اینگونه توصیف میکند: در مورد OpenAI، باید ثابت کند که «GPT» اختصاصی است و عموم مردم آن را بهجای اینکه مخفف آن را به طور گستردهتری به هوش مصنوعی مولد مرتبط بدانند، آن را چنین میدانند.
USPTO چگونه می تواند در مورد ادراک عمومی حکم کند؟ شر میگوید: «یک سناریو این است که شما یک نمونه تصادفی از آمریکاییها را انتخاب کنید و از آنها بخواهید به این سؤال پاسخ دهند، اما این یک پروژه شش رقمی است که دولت قرار نیست هزینهای برای آن بپردازد، بنابراین هر رقیب OpenAI باید پا بگذارد. صورت حساب برای چیزی شبیه به آن
ابزار دیگری برای ایجاد ارتباط درک عمومی با نحوه استفاده از “GPT” در عموم، از برنامه های گفتگوی آخر شب تا نوشتن عمومی. Scher میگوید: «اگر مردم آن را بهعنوان اختصاصی تلقی نمیکنند، آزمایش علامت تجاری تصمیم میگیرد که آیا آن قابل محافظت است یا خیر».
جای تعجب نیست که این امر مستلزم یک فرآیند طولانی است که مطمئناً آخرین چیزی است که OpenAI می خواهد.
این سوال پیش می آید که چرا شرکت برای محافظت از “GPT” زودتر حرکت نکرد. در اینجا، Scher حدس میزند که این شرکت “احتمالاً از موفقیت خود غافلگیر شده است”. (در واقع، به نظر می رسد که تلاش می کند در چین جلوتر باشد، جایی که هنوز ChatGPT را راه اندازی نکرده است و ممکن است اجازه انجام این کار را نداشته باشد، اما ظاهراً سعی کرده یک علامت تجاری مرتبط را ثبت کند.)
شر می گوید در هر صورت، نظر او این است که «ما از خطی عبور کرده ایم که GPT سه حرف تصادفی نیست. اگر یک [startup] از من میپرسید که آیا قبول کردن آن بیخطر است، من میگویم بیخطر نیست.»
شر می گوید که OpenAI ممکن است از جنبه ای در قانون علامت تجاری که شهرت یک علامت ثبت شده یک عامل غالب است بهره مند شود. در حالی که برای ایمن کردن یک علامت تجاری نیازی به معروف بودن نیست، زمانی که یک لباس معروف شد، حتی خارج از حوزه آن محافظت می شود. به عنوان مثال، رولکس یک علامت تجاری بسیار معروف است که نمی توان از آن در هر چیز دیگری استفاده کرد. اگر OpenAI بتواند ثابت کند که “GPT” یک علامت تجاری معروف است، شرکت نیز میتواند از استفاده گسترده از این نام اختصاری جلوگیری کند (حتی اگر تعقیب متخلفان گران تمام شود).
در این فرآیند طولانی میتواند برای شرکت مثبت باشد. هرچه زمان بیشتری بگذرد و OpenAI کاربران بیشتری جذب کند و شرکت پوشش بیشتری دریافت کند، احتمال سناریوی آخر بیشتر می شود.
آیا OpenAI در یک خانواده متوسط، توسط یک فرد معمولی شناخته شده است؟ شر می گوید: «مطمئناً، آنها ممکن است به آن نزدیک شوند.»