Everseen بیش از 70 میلیون دلار برای فناوری هوش مصنوعی جمع آوری می کند تا سرقت احتمالی خرده فروشی را شناسایی کند

در سال 2007، آلن اوهرلیهی، که قبلاً با تأسیسات بزرگ SAP و همچنین خرده‌فروشی کار می‌کرد، تصمیم گرفت راهی پیدا کند تا به خرده‌فروشان کمک کند تا «انقباض» را به حداقل برسانند، یا جایی که یک فروشگاه اقلام کمتری نسبت به موجودی ثبت شده‌اش در انبار دارد. او روی دید کامپیوتری به عنوان راه‌حل این مشکل تصمیم گرفت و شرکتی به نام Everseen را برای تجاری‌سازی این فناوری تأسیس کرد.

Everseen – که از بینایی کامپیوتری برای جلوگیری از سرقت در گیشه‌های خودپرداز استفاده می‌کند – امروز اعلام کرد که 65 میلیون یورو (حدود 71.32 میلیون دلار) در دور سری A به رهبری Crosspoint Capital Partners، سرمایه‌گذار قبلی، جمع‌آوری کرده است. استارت آپ سرمایه‌های جدید کل جمع‌آوری شده Everseen مستقر در ایرلند را به نزدیک به 90 میلیون دلار می‌رساند، که O’Herlihy می‌گوید با یک نقشه راه «هدف‌مند»، کسب‌وکار استارت‌آپ را افزایش می‌دهد.

O’Herlihy گفت: “ما در حال تجربه تقاضای قابل توجهی برای فناوری خود از سوی خرده فروشانی هستیم که با تاثیر دوگانه کاهش هزینه های مشتری و افزایش زیان های عملیاتی، از جمله انقباض دست و پنجه نرم می کنند.” صنعت خرده‌فروشی همچنین با چالش‌هایی مانند کمبود نیروی کار و تورم هزینه نیروی کار مواجه است که فناوری ما را در پرداختن به این مسائل ارزشمندتر می‌کند.»

انقباض به طور خاص می‌تواند ضربه‌ای جدی به سود خرده‌فروشان، به نظر O’Herlihy باشد. طبق اعلام فدراسیون ملی خرده‌فروشی، در سال 2017، فروشگاه‌ها حدود 1.33 درصد از درآمد خود را به دلیل کوچک شدن از دست دادند که در مجموع 47 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

Everseen از ترکیبی از دوربین‌های نصب‌شده در سقف و نرم‌افزار بینایی رایانه‌ای برای کاهش سرقت در محل فروش در فروشگاه‌های آجر و ملات استفاده می‌کند. به گفته O’Herlihy، الگوریتم‌های Eversen می‌توانند اشیاء مورد علاقه (مانند SKU) را شناسایی و ردیابی کنند، نحوه تعامل آنها را تجزیه و تحلیل کنند و «عملکردهای مورد علاقه» را که توسط خریداران و همکاران فروش انجام می‌شوند، تشخیص دهند.

فراتر از سرقت، Everseen ادعا می‌کند که می‌تواند «می‌داند» چه زمانی اقلام موجود در قفسه تقریباً تمام شده‌اند و «فرآیندهایی را که نیاز به توجه فوری برای کمک به کارکنان برای حل مسائل، بهبود روندها و کاهش واریانس‌ها دارند، مشخص می‌کند». این پلتفرم که هر روز ویدئوی صدها میلیون محصول و ده‌ها میلیون تعامل با مشتری را پردازش می‌کند، می‌تواند با ابزارهای موجود یک خرده‌فروش مانند سیستم مدیریت سفارش برای ارائه بینش و تجزیه و تحلیل در زمان واقعی ارتباط برقرار کند.

O’Herlihy توضیح داد: «همه این عناصر به عنوان ورودی عمل می‌کنند و به راه‌حل ما اجازه می‌دهند تا مشتری را به تصحیح خود وادار کند یا به یکی از همکاران فروشگاه دستور دهد تا مشتری مورد نظر را درگیر کند و به او کمک کند.» “هدف ما متوقف کردن و بازیابی ضرر، فعال کردن خرده‌فروش برای مداخله، ترویج تعاملات عالی با مشتری و ایجاد فرآیندهای سیال و در عین حال بهبود تجربه کلی مشتری و تاثیر مثبت بر قیمت نهایی است.”

Everseen همیشه در این ماموریت موفق نبوده است. کارگران والمارت که زمانی یکی از مشتریان اصلی Eversen بود، در سال 2020 به Wired گفتند که این سیستم اغلب رفتار غیرطبیعی را به‌عنوان دزدی شناسایی می‌کند و در جلوگیری از نمونه‌های واقعی سرقت شکست می‌خورد.

در پاسخ به این اتهامات، والمارت گفت که “بهبودهای قابل توجهی” در سیستم Eversen خود انجام داده است که منجر به هشدارهای کمتری در کل شده است. اما رابطه بین این دو شرکت خیلی زود بدتر شد. Everseen از والمارت شکایت کرد و مدعی شد که خرده‌فروش از فناوری شرکت ایرلندی سوءاستفاده کرده و سپس محصول خود را مشابه Everseen ساخته است. (Everseen و Walmart در دسامبر 2021 مستقر شدند.)

تا کنون دیده شده

نظارت فنی Everseen برای ناهنجاری ها.

سنجش دقت هر سیستمی بدون دسترسی به باطن آن دشوار است. اما تاریخ به ما آموخته است که فناوری بینایی کامپیوتر – به‌ویژه فناوری‌هایی که برای مقاصد ضد سرقت از فروشگاه طراحی شده‌اند – مستعد سوگیری و سایر نقص‌ها هستند.

الگوریتمی را در نظر بگیرید که برای شناسایی فعالیت «مشکوک» از یک خریدار آموزش دیده است. اگر مجموعه داده‌های مورد استفاده برای آموزش آن نامتعادل بود – مثلاً حاوی مقدار قابل توجهی از فیلم‌های دزدی خریداران سیاه‌پوست بود – احتمالاً خریدارانی را که بیش از حد نشان می‌دادند بیشتر از دیگران علامت‌گذاری می‌کرد.

علاوه بر این، برخی از راه‌حل‌های ضد سرقت مجهز به هوش مصنوعی به صراحت برای تشخیص راه رفتن مسیر دزدی از فروشگاه – الگوهای حرکات اندام – در میان سایر ویژگی‌های فیزیکی طراحی شده‌اند. این یک رویکرد بالقوه مشکل ساز است، با توجه به اینکه خریداران معلول، در میان دیگران، ممکن است راه رفتن هایی داشته باشند که برای الگوریتم آموزش دیده بر روی ویدیوی خریداران توانا مشکوک به نظر می رسد.

اما برای لحظه‌ای فرض کنیم که Everseen تا حد زیادی عاری از تعصب است، هنوز هم فیل در اتاق با هر سیستم ردیابی مبتنی بر دوربین وجود دارد: حریم خصوصی. در یک تبادل ایمیل، گرگ کلارک از Crosspoint به استفاده از فناوری Everseen برای به دست آوردن احتمالاً قصد و رفتار خرید برای «بازار به جمعیت‌های خاص» اشاره کرد، که مطمئناً یک چشم‌انداز حساس است.

از O’Herlihy درباره نحوه برخورد با داده‌های مشتری، از جمله هر فیلمی که از خریداران و همکاران فروشگاه ضبط می‌کند، پرسیدم. او گفت که Everseen سیاست‌های حفظ داده‌ها را به مشتریان خود موکول می‌کند و – به دلیل ارزشش – «کاملاً مطابق با GDPR» است.

اینکه آیا خریداران – یا همکاران، به طور ضمنی به Everseen اعتماد دارند، سوال دیگری است. اما به نظر نمی رسد که مسائل اخلاقی بالقوه خاردار مشتریان را از ثبت نام در خدمات استارت آپ منصرف کند.

O’Herlihy ادعا می کند که Eversen بیش از نیمی از 15 خرده فروش برتر جهان را در میان مشتریان خود به حساب می آورد که در بیش از 6000 فروشگاه خرده فروشی و در بیش از 80000 خط تسویه حساب مستقر شده است.

اوهرلیهی گفت: «سرعت پذیرش این فناوری تحول‌آفرین در طول همه‌گیری افزایش یافت، زیرا خرده‌فروشان به دنبال راه‌های متفاوتی برای فروش بودند و خریداران به دنبال راه‌های متفاوتی برای خرید بودند. “از نظر هزینه‌های فناوری، ما شاهد تخصیص مجدد بودجه‌ها بوده‌ایم، زیرا چالش‌های خرده‌فروشان در حال تحول است و مقابله با کاهش به عنوان اولویت اصلی در صنعت در نظر گرفته می‌شود… Everseen کاملاً با روندهای فعلی همسو است.

در یک مفهوم کلی، درست است که خرده‌فروشان از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند – یا حداقل به آن علاقه نشان می‌دهند. یک نظرسنجی اخیر KPMG نشان داد که 90٪ از رهبران کسب و کار خرده فروشی معتقدند که کارکنان آنها برای پذیرش هوش مصنوعی آماده هستند و مهارت دارند، در حالی که 53٪ موافق هستند که این بیماری همه گیر سرعت پذیرش شرکت آنها را افزایش داده است.

در آینده، Everseen – بدون شک تحت فشار رقبایی مانند AI Guardsman و VaakEye – قصد دارد فناوری خود را به بخش هایی غیر از خرده فروشی، مانند زنجیره تامین و تولید، گسترش دهد. این استارتاپ در حال حاضر حدود 1000 کارمند در دفاتر مرکزی خود در کورک و همچنین مراکزی در ایالات متحده، بارسلونا، هند و استرالیا و جاهای دیگر دارد.

O’Herlihy گفت: “شروع با خرده فروشی به Everseen اجازه داد تا هم پایه و هم کتابخانه ای از موارد استفاده از هوش مصنوعی بینایی کامپیوتر را ایجاد کند که مربوط به سایر صنایع مجاور است.” راه‌حل‌های بینایی کامپیوتر در حال حاضر بسیار کم‌کم شده و هدفشان حل مشکلات خاص است. ما شاهد افزایش تقاضا برای پلتفرم خود هستیم زیرا مشتریان به دنبال حل مشکلات دیگر در سراسر فروشگاه های خرده فروشی هستند.”