فضای حمل و نقل بر اساس تقاضا در آفریقا از زمانی که شرکت سواری مستقر در سانفرانسیسکو تکامل یافته است. اوبر اولین بار در سال 2013 فعالیت خود را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرد و زمینه را برای حمله به سراسر قاره فراهم کرد و در عین حال کل صنعت تاکسی را به طور اساسی متحول کرد.
تقریباً یک دهه بعد، صنعت تاکسیرانی آفریقا اکنون تحت تسلط دهها پلتفرم محلی و بینالمللی مبتنی بر فناوری سواری مبتنی بر تقاضا است، که آخرین آنها غولهای جهانی Didi Chuxing از چین و روسیه inDriver هستند.
غول چینی دیدی که به دنبال پیشی گرفتن از رقبای خود است، در حال حاضر در حال گسترش در سراسر قاره است و رقابت را برای رهبران بازار اوبر و بولت مستقر در استونی افزایش داده است. شواهد نشان می دهد که این شرکت در حال آماده شدن برای ورود به نیجریه است، زیرا عملیات خود را در آفریقای جنوبی در ماه مارس و مصر در ماه گذشته آغاز کرده است. یک فرصت شغلی برای مدیر مرکز رانندگی در لاگوس ارسال کرد – همان نقشی که برای اولین بار در هنگام ورود به آفریقای جنوبی و مصر برای آن تبلیغ شد.
یک شاخص کلیدی از گسترش قریب الوقوع شرکت به نیجریه در چارچوب مسئولیت های مدیر مرکز راننده پنهان بود – “همکاری با عملیات و تیم دیدی برای حمایت از پرتاب موفقیت آمیز”.
دیدی به چندین درخواست TechCrunch برای اظهار نظر در مورد برنامه های توسعه خود در آفریقا پاسخ نداد.
دیدی یکی از بزرگترین خدمات حمل و نقل سواری در جهان است. با این حال، برخلاف رقبای جهانی اوبر و بولت، که سالها پیش آفریقا را بازاری کلیدی در تلاش برای تسلط جهانی میدانستند، این شرکت چینی تا کنون از این قاره دور بود.
Didi که در سال 2012 تأسیس شد، حدود 600 میلیون کاربر در 17 کشور آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و روسیه دارد. این شرکت همچنین سالانه بیش از 15 میلیون راننده فعال دارد.
علاوه بر راهاندازی دیگر پلتفرمهای تحرک، دیدی اکنون مالک سهام اقلیت در سایر پلتفرمهای جهانی است – Lyft و Uber ایالات متحده، Grab اندونزی، Careem مصر و Ola هند. همچنین 99 برزیل را به طور کامل تصاحب کرد.
همزمان با آغاز تهاجم دیدی به آفریقا، inDriver روسیه حضور خود را در همان بازارها تقویت می کند، جایی که اخیراً شروع به دریافت کمیسیون از رانندگان کرده است.
برخلاف سایر برنامههای تاکسیگیری که ساختار صورتحساب یکطرفه دارند، inDriver به سواران این امکان را میدهد تا در مورد هزینههای سفر با رانندگان مذاکره کنند و در میان کاربران تاکسی محبوبیت پیدا کند.
رانندگان تاکسی در نایروبی، پایتخت کنیا، با استفاده از inDriver، که خدمات خود را در آفریقا در سال 2018 ارائه کرد، طی چند روز گذشته اعلانهایی از این شرکت دریافت کردهاند که در آن 9.52 درصد کمیسیون برای هر سفر انجام شده تأیید شده است. کمیسیون از 13% دیدی کمتر است، اگرچه هر دو بسیار کمتر از 25% اوبر و 20% بولت هستند.
InDriver استنباط کرد که به دلیل افزایش تقاضای خدمات، هزینهها را در نظر میگیرد، اما مایل بود کمیسیون را کمتر از رقبای خود نگه دارد. این برنامه حدود سه سال پیش در بازارهای متعدد آفریقا از جمله آفریقای جنوبی، نیجریه، تانزانیا، مراکش و بوتسوانا با وعده یک سال اول بدون کمیسیون راه اندازی شد. این شرکت به تازگی در حال معرفی کمیسیون در برخی از این بازارها است، اگرچه این کسرها در حال حاضر در نیجریه و آفریقای جنوبی اعمال شده است.
در اطلاعیه ای که به رانندگان در کنیا ارسال شد، inDriver گفت که “این یک رویداد قابل توجه در بازار سواری مسافر در نایروبی است. بسیاری از افراد روزانه از آن استفاده می کنند و تعداد آنها در حال افزایش است. این کار گسترده مستلزم هزینه های قابل توجهی است. برای پوشش این هزینه ها پرداختی برای هر سفارش به مبلغ 9.52 درصد معرفی می کنیم. برای اینکه inDriver همچنان برای مسافران و رانندگان سودآور باشد، میزان پرداختها نسبت به سایر خدمات کمتر است، جایی که پرداختها میتواند بین 15 تا 30 درصد از هر سفارش باشد.
بهروزرسانی جدید در حالی ارائه میشود که این شرکت قصد دارد در بازارهای مختلف رشد کند و قبلاً در تجارت پیک متنوع شده است.
این شرکت تجارت تحویل خود را در آوریل سال گذشته و در اوج همه گیر شدن راه اندازی کرد تا از تقاضا برای خدمات تحویل بسته استفاده کند. خدمات پیک موجود در این برنامه شامل خودکار، پا و موتور است و در بیش از 16 کشور در دسترس است. این شرکت در حال حاضر خدمات باربری را در بازارهای مختلف در سراسر جهان معرفی می کند.
در سال 2013 توسط آرسن تامسکی، inDriver در حال حاضر در 34 کشور در دسترس است و اخیراً از مرز 100 میلیون دانلود عبور کرده است.
با پیوستن به Didi برای افزایش رقابت در آفریقا، پیشگامان بازار Uber و Bolt در حال گسترش دامنه خدمات خود در شهرهای سراسر قاره هستند.
در حال حاضر، اوبر Pool Chance را ارائه میکند، قابلیتی که به مسافرانی که در همان جهت حرکت میکنند، اجازه میدهد تا هزینه سفر را در کنیا به اشتراک بگذارند، و برنامههایی برای ارائه خدمات کمهزینه در غنا و نیجریه دارد. این شرکت می گوید که عرضه خدمات بودجه بخشی از برنامه آن برای جذب کاربران حساس به قیمت است.
در سرتاسر قاره، اوبر طی چند ماه گذشته به مناطق جدید گسترش یافته و محصولات جدیدی را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید در میان رقابت رو به رشد معرفی کرده است. در اوایل این ماه، این شرکت به دو شهر دیگر در نیجریه – ایبادان و پورت هارکورت – وارد شد و خدماتی را وارد این مناطق کرد که در حال حاضر در سه شهر دیگر در دسترس است.
در آفریقای جنوبی، اوبر اکنون در 40 شهر در دسترس است و به 80 درصد از جمعیت شهری خدمات رسانی می کند خدمات پریمیوم Uber Comfort، UberX و UberBlack و خدمات بودجه UberGo. اخیراً به 21 شهر جدید گسترش یافته و در آگوست گذشته یک ویژگی اضافه کرده است که امکان رزرو سفرها را از یک ماه قبل فراهم می کند.
این شرکت قصد دارد از طریق همکاری با مقامات ملی و محلی به سرمایه گذاری در شهرهای آفریقایی ادامه دهد.
ما می دانیم که در بین شیوه های حمل و نقل محلی در آفریقا با رقابت قابل توجهی روبرو هستیم. فرانس هیمسترا، مدیر کل اوبر جنوب صحرای آفریقا، به TechCrunch گفت: اینها با بسیاری از گزینه های قابل دوام، از جمله اشتراک سواری، اتومبیل های شخصی و حمل و نقل عمومی، پر جنب و جوش و رقابتی هستند.
“ما معتقدیم رقابت ما را بهتر میکند، که خدمات را برای سوارکاران و کسبکنندگان به طور یکسان بهبود میبخشد.»
اوبر از نظر سهم بازار ترکیبی در آفریقا همچنان پادشاه است. این شرکت ادعا می کند که حدود 150000 راننده در هشت بازار خود در سراسر قاره دارد، در حالی که بولت در رتبه دوم قرار دارد.
بولت تهاجمی عمل کرده است خدمات خود را در آفریقا گسترش می دهد. این شرکت در حال برنامه ریزی است چهار ماه پس از معرفی خدمات تحویل غذا با دوچرخه در ژوهانسبورگ و کیپ تاون، گزینه های تاکسی برقی را در آفریقای جنوبی راه اندازی کنید. بولت همچنین ماه گذشته خدمات تحویل غذا در نیجریه را راه اندازی کرد.
بولت نیز مانند اوبر فرصت های بی شماری را در این قاره می بیند.
ما می بینیم که برای چندین بازیکن در سراسر قاره جا وجود دارد. پدی پارتریج، مدیر منطقهای آفریقا و خاورمیانه بولت، گفت: زیرساختها و تجربهای که ما با کسبوکار سواری خود ایجاد کردهایم، بستر خوبی برای گسترش و تنوع بخشیدن به خدماتمان به ما میدهد.
برای بازیکنان جدیدی مانند دیدی، ورود به بازاری خواهد بود که با رانندگان و شرکای خواهان شرایط کاری بهتر سروکار دارد.
در نیجریه و کنیا، اوبر و بولت هر دو در اوایل سال جاری با یک سری اعتراضات مواجه شدند، زیرا رانندگان آنها از تصمیم شرکتهای سواری برای افزایش کمیسیون خود ابراز نارضایتی کردند، علیرغم اینکه کاربران را با افزایش قیمت سنگین میکردند. با این حال، هیچ تغییر قابل توجهی از هیچ یک از این دو شرکت در راستای خواسته رانندگان ایجاد نشده است.
عملیات دیدی در جاهای دیگر بدون نمایش نبوده است. قبل از اینکه در سال جاری در NYSE عمومی شود – نه سال پس از فعالیت به عنوان یک استارت آپ خصوصی و جمع آوری 25 میلیارد دلار از سرمایه گذاران – علی بابا، سافت بانک و شرکت تحت حمایت اپل با نظارت دولت و قانون گذاران چین مواجه شدند. متهم به استفاده از روش های ضدرقابتی و قیمت گذاری و سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران است.
شکست دیدی با چین تنها یکی از بسیاری از مشکلاتی است که امسال با آن روبرو شد. این شرکت در تلاش برای جبران مشکلات داخلی، به دنبال ورود به بازار بریتانیا بود، اما این اقدام با نگرانی پارلمان بریتانیا مبنی بر اینکه چین میتواند با استفاده از خدمات دیدی دادهها را از بریتانیاییها جمعآوری کند، مواجه شد. با این حال، به نظر می رسد ورود آن به بازارهای آفریقا روان بوده است – و می تواند توضیح دهد که چرا می خواهد فعالیت های خود را ساکت نگه دارد: برای جلوگیری از بررسی دقیق.