یکی از بنیانگذاران Arbitrum تصمیم DAO را در مورد نمایشنامه رای دهندگان به عنوان “وثیقه ای بر عدم تمرکز” می بیند.

کمی بیش از یک ماه از درام بنیاد آربیتروم می گذرد، جایی که این بنیاد بدون تایید جامعه، وجوهی را از Arbitrum DAO منتقل کرد که باعث سر و صدا شد. اما اگر از استیون گلدفدر، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران آزمایشگاه‌های آف‌چین بپرسید، این اشتباه تنها یکی از مراحل اولیه سفر به سمت تمرکززدایی بود.

در اواخر ماه مارس، ماموریت تمرکززدایی آربیتروم به مانعی رسید: بنیاد آن پیشنهاد داده بود 750 میلیون توکن ARB به ارزش حدود 1 میلیارد دلار در آن زمان به کیف پول خود منتقل کند، اما قبل از اینکه DAO بتواند رأی گیری در مورد این پیشنهاد را به پایان برساند، بنیاد، یک موجودیت متمرکز، اکثر توکن ها را برای خود ارسال کرد. زمانی که جامعه به این اقدام رای منفی داد، نتیجه معکوس داد.

قابل پیش بینی بود که این امر به نفع جامعه نبود. در پاسخ، بنیاد آربیتروم پیشنهاد کرد که نظارت دارندگان توکن ARB بر بودجه و همچنین اختیارات رای آنها گسترش یابد. در آن زمان، این بنیاد گفت که 700 میلیون توکن ARB را که به کیف پول بودجه اداری آن منتقل شده بود، منتقل نخواهد کرد تا زمانی که جامعه «بودجه قابل قبولی» را تصویب کند. همچنین گفت که اقدامات جدیدی را برای «در دسترس‌تر کردن» اداره DAO پیشنهاد خواهد کرد.

پس از آن چند دور رای گیری انجام شد که در آن جامعه پیشنهاداتی را در مورد آنچه که برای توکن های ARB به کیف پول بنیاد منتقل می شود و اصلاحاتی در حاکمیت، اساسنامه و آیین نامه DAO تصویب کرد.

به نظر می رسد گرد و غبار اکنون فروکش کرده است، اما این رویدادها نشان می دهد که مدل رای گیری حاکمیتی DAO (در حال حاضر) کار می کند و ممکن است به شفافیت بیشتر و کنترل جامعه منجر شود.

برای گلدفدر، روند وقایع اگرچه آسیب‌زا بود، اما در نهایت به یک اتفاق خوب منجر شد. گلدفدر گفت: «مایه تاسف بود که این اتفاق افتاد. “نیت درست وجود داشت و من امیدوار بودم که بنیاد و جامعه DAO این مشکل را حل کنند.”

شرکت گلدفدر به توسعه Arbitrum، یک پلتفرم مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای اتریوم کمک کرد. او همچنین یک شریک راه اندازی و عضو انجمن است، اما او مراقب بود که از طرف DAO یا بنیاد صحبت نمی کند.

“اگر کسی در مورد اینکه چه کسی آنجا را کنترل می کند تردید یا سوالی داشت، این وضعیت برای بنیاد و Offchain روشن شد. [Labs] که DAO تحت کنترل است زیرا اولین پیشنهاد حکمرانی شکست خورد. برای کسی سخت است که آن را دور بزند،” گلدفدر گفت.