ناسا تیم تحت رهبری Blue Origin را برای ساخت دومین سیستم فرود انسان روی ماه انتخاب می کند و به SpaceX می پیوندد.

ناسا یک تیم به رهبری Blue Origin را برای توسعه دومین سیستم فرود ماه برای برنامه Artemis انتخاب کرده است، زیرا این آژانس به دنبال رقابت با SpaceX و پشتیبانی از اکتشاف طولانی مدت در ماه است.

تیم برنده شامل لاکهید مارتین، دریپر، بوئینگ، نجومی و زنبور عسل آرابوتیک

این جایزه شامل یک فرود نمایشی بدون خدمه و یک فرود نمایشی خدمه است. ناسا قصد دارد از این وسیله نقلیه و استارشیپ برای انتقال فضانوردان بین سطح ماه و ایستگاه فضایی در حال توسعه ای که آن را “دروازه” می نامد استفاده کند تا بتواند حضور دائمی انسان در ماه را امکان پذیر کند.

تحت این جایزه، تیم تحت رهبری Blue Origin سیستم فرود ماموریت Artemis V را توسعه خواهد داد، که در حال حاضر قرار است زودتر از سپتامبر 2029 پرتاب شود. دو ماموریت SpaceX برای Artemis III و Artemis IV برنامه ریزی شده است.

ناسا SpaceX را برای توسعه یک سیستم فرود انسان استارشیپ در آوریل 2021 با قیمتی در حدود 2.9 میلیارد دلار انتخاب کرد. در آن زمان قابل توجه بود که آژانس تنها یک فروشنده را برای این کار انتخاب کرد – در واقع آنقدر قابل توجه بود که رقبای Blue Origin و Dynetics اعتراضاتی را به یک ناظر بزرگ دولتی در مورد این تصمیم ارائه کردند. این اعتراضات رد شد.

با این حال، فشار بر آژانس برای انتخاب فروشنده دوم از منابع دیگر – کنگره قابل توجه – انجام شد و ناسا در ماه مارس گذشته اعلام کرد که رقابتی را برای سیستم فرود دوم باز خواهد کرد. به همین دلیل، اسپیس ایکس واجد شرایط رقابت برای این قرارداد نبود. با این حال، آن و این تیم واجد شرایط رقابت برای ماموریت‌های خدمه آتی به ماه فراتر از Artemis V خواهند بود.

برنامه آرتمیس ناسا فوق العاده جاه طلبانه است. این آژانس می‌خواهد سرعتی در حدود یک ماموریت در ماه داشته باشد و فضانوردان هر بار تا سی روز در ماه بمانند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، طی یک کنفرانس خبری گفت: یک فرودگر دوم و یک فرودگر دیگر و متفاوت به ما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم که ما سخت‌افزار لازم برای یک سری مأموریت‌ها برای انجام توسعه علم و فناوری در سطح ماه را داریم.

در حال توسعه…