شرکت VC مجهز به هوش مصنوعی Vela با 25 میلیون دلار تحت مدیریت از مخفی کاری خارج شد

شش سال پیش، Yiğit Ihlamur، مدیر ارشد سابق برنامه در گوگل، مشاهده کرد که هوش مصنوعی در برخی زمینه‌ها از توانایی‌های انسانی پیشی می‌گیرد – حداقل بر اساس برآورد او. او که به این چشم‌انداز مجهز شده بود، به بخش‌های مختلف نگاه کرد تا بتواند مشکلی را حل کند که بتواند تا پایان عمر روی آن کار کند.

ایهلامور در یک مصاحبه ایمیلی با TechCrunch گفت: «در سطح انتزاعی، من شیفته ایده شتاب دادن به نوآوری شدم، زیرا نوآوری محصولات، خدمات و تجربیات جدیدی ایجاد می کند که قبلا غیرقابل تصور بودند. “من رساندن سرمایه به نوآوری را به عنوان یک مسئله ریاضی تلقی کردم و شروع به کدنویسی و هک کردن کردم.”

ایهلامور تصمیم گرفت بر روی فضای VC تمرکز کند که به نظر او از نظر استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی عقب مانده است. او با کمک چندین هم‌بنیان‌گذار، Vela Partners را راه‌اندازی کرد، یک شرکت VC که او آن را به عنوان «محصول مبتنی بر هوش مصنوعی» و «محصول محور» توصیف می‌کند.

Vela یک VC در مراحل اولیه با 25 میلیون دلار تحت مدیریت و 32 شرکت نمونه کار، از جمله استارتاپ خودپرداز Grabango و شرکت رباتیک Bear Robotics است. مانند همه VCها، Vela – تا حدی با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی – حوزه‌های سرمایه‌گذاری جدید را در تلاش برای شناسایی روندها، ایجاد فرصت‌های مناسب و مقابله با تهدیدات برای سرمایه‌گذاری‌های موجود خود تعیین می‌کند.

Vela برای آموزش الگوریتم‌های پیش‌بینی خود، از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای داده استفاده می‌کند و همچنین از مجموعه داده‌های پولی مانند Crunchbase استفاده می‌کند.

Vela اطلاعات بازار و بینش ایده های نوآورانه را ارائه می دهد. از این رو تصمیم گیرندگان فنی می توانند تصمیم بگیرند که کدام ابزار را بخرند یا بسازند تا کسب و کار اصلی خود را توسعه دهند. «مدل ها باید آموزنده و توضیح دهنده باشند. در نهایت رویکرد ما هوش مصنوعی را با اکتشافات خبره پیوند می‌دهد.»

البته، الگوریتم‌ها ناگزیر، سوگیری‌ها را در داده‌هایی که در آن آموزش داده شده‌اند، تقویت می‌کنند – و این می‌تواند عواقب عمده‌ای در حوزه VC داشته باشد. در آزمایشی در نوامبر 2020، بازبینی کسب و کار هاروارد (HBR) دریافت که یک الگوریتم توصیه سرمایه‌گذاری به جای کارآفرینان رنگین پوست، کارآفرینان سفیدپوست را انتخاب می‌کند و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی با بنیان‌گذاران مرد را ترجیح می‌دهد. کارشناسان مسائل مشابهی را با ابزار موزائیک CB Insights کشف کردند که از پراکسی‌هایی برای نژاد، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، جنسیت و ناتوانی برای تعیین احتمال موفقیت افراد استفاده می‌کند.

ایهلامور تا حدودی از سؤالات پیرامون سوگیری طفره رفت و اذعان داشت که این موضوع با قلمرو همراه است – اما لزوماً راه حلی ارائه نمی دهد.

او گفت: “یک مدل می تواند سوگیری های دیگر VC ها یا سوگیری های گذشته را بیاموزد.” “اول، باید دلیل اصلی رخ دادن این رفتارها در بازار سرمایه گذاری را درک کرد. دوم، هر مشکلی منحصر به فرد است و یک رویکرد کلی نمی تواند برای همه چیز کارساز باشد.»

جدا از مسائل تعصب، Vela مبتنی بر منطقه خلیج اولین کسی نیست که ابزارهای الگوریتمی را برای اطلاع رسانی تصمیمات سرمایه گذاری خود توسعه می دهد. شرکت‌های VC، از جمله SignalFire، EQT Ventures و Nauta Capital، از پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای معرفی برترین‌های احتمالی استفاده می‌کنند.

به گفته Ihlamur، وجه تمایز Vela، ترمینال «بازی‌مانند» آن است که برای کمک به کارآفرینان، شرکای محدود و سایر VCها در استفاده از خدمات آن ساخته شده است. کارآفرینان می‌توانند گرایش‌ها در اکوسیستم‌های توسعه‌دهنده مانند خدمات وب آمازون و گیت‌هاب را تجزیه و تحلیل کنند، در حالی که VC‌های لیست سفید می‌توانند (با هر شانسی) استارت‌آپ‌های امیدوارکننده مرحله اولیه را شناسایی کنند و شرکای محدود می‌توانند در مورد اینکه چرا Vela در یک استارت‌آپ خاص سرمایه‌گذاری کرده است، سؤال کنند.

مخزن GitHub Vela، که شامل مدل‌های الگوریتمی آن است، عمومی است – هم برای بازرسی و هم برای استفاده مجدد.

ایهلامور گفت: «در حالی که برخی از VC ها ممکن است منابع مبتنی بر هوش مصنوعی را آزمایش کنند، ما هیچ VC را ندیده ایم که رویکردی مبتنی بر محصول داشته باشد. هر کسی می تواند به وب سایت Vela رفته و از محصول ما استفاده کند. ما در حال ایجاد روابط با کارآفرینان و شرکای محدود به روشی برنامه‌ای هستیم – هدف نهایی ما این است که هوش مصنوعی و اتوماسیون تمام جنبه‌های کسب‌وکار ما را لمس کرده و مدیریت کند.»

این رویکردی است که تاکنون برای Vela به خوبی جواب داده است. این شرکت ادعا می کند که در سطح “سرقت به سر به سر” کار می کند و اندازه چک های 500000 دلاری تا 1.5 میلیون دلاری را هدایت می کند.

در کوتاه مدت، Vela قصد دارد عمدتاً روی هوش مصنوعی، داده ها و استارتاپ های متمرکز بر توسعه دهندگان سرمایه گذاری کند. ایهلامور به طور خاص برای هوش مصنوعی مولد ابراز اشتیاق کرد، بازاری که تا سال 2028 می تواند 51.8 میلیارد دلار ارزش داشته باشد – بسته به اینکه به کدام منابع اعتقاد دارید.

ایهلامور گفت: «این بیماری همه‌گیر تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار ما داشت، همانطور که در مورد بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر دیگر نیز وجود داشت. «انتشار ChatGPT OpenAI برای ما به‌عنوان یک شرکت VC مبتنی بر هوش مصنوعی، دم‌بادهای بیشتری را به همراه داشت… با توجه به رکود گسترده‌تر در فناوری، ما نگران نیستیم زیرا به‌عنوان یک شرکت در حد تعادل هستیم و سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری داریم. علیرغم کاهش سرعت، به لطف پیشرفت سریع در هوش مصنوعی، فرصت‌های قابل توجهی برای استفاده جزئی وجود دارد.