بیش از 50 ISP، سازمان غیردولتی و گروه های پخش کننده از “سوگیری Big Telco” که پیشنهاد هزینه شبکه اتحادیه اروپا را ضدرقابتی می کند، انتقاد کردند.

ائتلافی متشکل از بیش از 50 گروه اروپایی حقوق مصرف‌کننده و دیجیتال، ISP‌های کوچکتر و پخش‌کننده‌ها نام خود را در بیانیه‌ای مشترک امضا کرده‌اند که از سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد تا پیشنهاد بحث‌برانگیز هزینه شبکه‌ای را که توسط شرکت‌های مخابراتی بزرگ در منطقه لابی می‌شود، رد کنند.

آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که هر حرکتی به سمت قانون‌گذاری برای سازوکاری که پرداخت‌های مستقیم به شرکت‌های مخابراتی را قیف می‌کند، پیامدهای منفی «فوری و گسترده» برای کسب‌وکارهای اروپایی و منافع مصرف‌کننده خواهد داشت – با این استدلال که با آسیب رساندن به تنوع و کیفیت محصولات، به هزینه‌ها و انتخاب مصرف‌کننده ضربه می‌زند. و خدمات آنلاین موجود، و همچنین آسیب رساندن به رقابت.

آنها هشدار می دهند: “خطرات اعمال هزینه های شبکه بسیار زیاد است، اما در نهایت بزرگترین تهدید برای حقوق مصرف کننده، هزینه ها و آزادی انتخاب خواهد بود.” «کاربران اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه بازیگران اصلی بحث هستند، نه ارائه‌دهندگان محتوا. مصرف‌کنندگان به محتوا دسترسی دارند (و در نتیجه ترافیک اینترنتی و جذب اینترنت را هدایت می‌کنند)، بنابراین این هزینه عملاً هزینه‌ای بر رفتار و انتخاب مصرف‌کننده خواهد بود.»

امضاکنندگان بیانیه طیف وسیعی از گروه‌های جامعه مدنی مانند Access Now، BEUC، EDRi و EFF را در کنار ISPهایی مانند Level7، Link Broadband، Total Wireless، به‌علاوه گروه‌های پخش کننده و ناشران مانند ائتلاف مالکان حقوق ورزشی، انجمن تصاویر متحرک اجرا می‌کنند. و ویکی‌مدیا اروپا، به نام چند مورد.

در همین حال، شرکت‌های مخابراتی بزرگ اروپایی از قانون‌گذاران منطقه‌ای می‌خواهند که به آنها اجازه دهند از پلت‌فرم‌های Big Tech که خدمات محبوب آن‌ها مسئول تولید بیشترین ترافیک در شبکه‌های ثابت و تلفن همراهشان است، هزینه شبکه را دریافت کنند – با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان قبلاً پرداخت کرده‌اند. آنها را برای اتصال) به عنوان وادار کردن غول های فناوری مانند متا و نتفلیکس برای کمک به آنچه که آنها “سهم منصفانه” می نامند در تأمین هزینه های زیرساخت شبکه مشارکت کنند.

در حالی که امثال متا مخالفت کرده اند که چنین هزینه ای در واقع خودسرانه و ناعادلانه خواهد بود.

موضوع این است که کمیسیون اروپا، که مسئول تهیه پیش نویس پیشنهادهای قانونی اتحادیه اروپا است، به طرز مشکوکی نسبت به لابی های Big Telco ابراز همدردی کرده است.

در ماه فوریه، کمیسر بازار داخلی تیری برتون در یک کارخانه بزرگ صنعت، MWC در بارسلونا، جایی که Big Telco سالانه گرد هم می‌آید تا طعم بعدی اتصال را تبلیغ کند، روی صحنه ظاهر شد تا شخصاً «انقلاب اتصال» «وب 4.0» را بشارت دهد که او پیشنهاد کرد. سرعت لوله های حامل را کاهش دهید.

به طور همزمان، برتون «مدل سنتی ادغام عمودی» را زیر سوال برد – به نمایندگان کنفرانس گفت: «ما باید یک مدل تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم مورد نیاز پیدا کنیم که به عناصر اساسی قوانین اروپایی ما احترام بگذارد و آن را حفظ کند» و نشانه‌ای از وجود مشاوره اکتشافی در مورد تامین مالی شبکه های آینده که کمیسیون چند روز قبل راه اندازی کرده بود. (BTW: آخرین مهلت مشارکت در این مشاوره اکنون تنها چند هفته دیگر، در 19 مه است.)

در حالی که کمیسیون معتقد است هیچ تصمیمی در مورد چگونگی توسعه مکانیسم‌های تامین مالی برای اتصال به اینترنت برای اطمینان از ارتقای زیرساخت‌ها اتخاذ نشده است تا اطمینان حاصل شود که ارتقاء زیرساخت موج بعدی خدمات دیجیتال مخل را امکان‌پذیر می‌کند – و گفت که می‌خواهد نگاهی جامع داشته باشد تا بهترین راه را بررسی کند – امضاکنندگان بیانیه نگران است که این روند به نفع شرکت مخابرات بزرگ باشد.

ما از تصمیم کمیسیون اروپا برای راه‌اندازی یک رایزنی اکتشافی در مورد این موضوع استقبال می‌کنیم و بسیاری از ما قصد داریم مشارکت‌های خود را ارائه کنیم. همانطور که گفته شد، ما می ترسیم که این روند منجر به نتایج گمراه کننده در مورد نیاز و پیامدهای هزینه شبکه شود. به نظر می رسد که این ترس با سایر ذینفعان مشترک است: نمایندگان برجسته پارلمان اروپا قبلاً این رایزنی را به دلیل مفروضات و ساختار آن، که به همه ذینفعان اجازه نمی دهد به طور مساوی مشارکت کنند (یعنی جامعه مدنی، مصرف کنندگان، دانشگاه در مقایسه با یکدیگر) علناً “مغرضانه” خوانده اند. به ECN ها و CAP ها).

ائتلاف همچنین استدلال می کند که هیچ مدرکی مبنی بر نیاز به چنین هزینه شبکه فوق العاده ای وجود ندارد و ادعا می کند:مفهوم مشارکت از ارائه‌دهندگان بزرگ اینترنت سرچشمه می‌گیرد که راه‌حل مطلوبی را برای مشکلی پیشنهاد می‌کنند که شناسایی، توجیه یا روشن نشده است. این “راه حل” به هر بخش دیگر از تجارت و کالاهای مصرفی اروپایی آسیب می رساند و تبعیض قائل می شود که تنها به نفع ارائه دهندگان بزرگ مخابراتی است.”

آنها همچنین نگرانی های ضد انحصاری را مطرح می کنند و پیشنهاد می کنند الفپرداخت‌های اضافی که مستقیماً به شرکت‌های مخابراتی انجام می‌شود، تنها «شکاف سودآوری» را که از قبل بین اپراتورهای مخابراتی سنتی در مقابل اپراتورهای جایگزین کوچکتر و MVNO وجود دارد، افزایش می‌دهد. و در مقابل سایر ارائه دهندگان خدمات محتوا که به شبکه های مخابراتی متکی هستند تا “رقابت و انتخاب حیاتی برای مصرف کنندگان” را فراهم کنند، همانطور که بیانیه آنها بیان می کند.

به نظر می رسد دورنمای کمیسیون اقداماتی برای تثبیت تسلط Big Telco بر اتصال با اقدامات اخیر کمیسیون برای تنظیم عضله بازار Big Tech، تحت قانون بازارهای دیجیتال آتی – در تضاد است – به انتقاد از جانبداری طرفدار مخابرات در رده های بالای قوه مجریه اتحادیه اروپا

شش نماینده پارلمان (از جمله پنج نماینده پارلمان اروپا) نیز امروز بیانیه جداگانه ای را امضا کرده اند که از نگرانی های ائتلاف در مورد “رویکرد کمیسیون در مورد هزینه های شبکه” حمایت می کند. قانون‌گذاران همچنین هشدار می‌دهند که این پیشنهاد تأثیرات بی‌سابقه‌ای بر بی‌طرفی شبکه، سلامت رقابت و محتوا و همچنین به خطر می‌اندازد. رفاه مصرف کننده، انتخاب و هزینه ها».

در حالی که توماس لونینگر، از سازمان غیردولتی حقوق دیجیتال epicenter.works (یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه ائتلاف)، برتون را هدف مستقیم قرار می دهد و در بیانیه حمایتی دیگری می نویسد: «هیچ وقت در دهه گذشته کمیسیون اروپا تا این حد در تسخیر منافع خاص ظاهر نشده است. و چنین بی احترامی نسبت به اصول دقت خود نشان داد. به نظر می رسد تیری برتون، مدیر عامل سابق فرانس تلکام و کمیسر فعلی، مصمم است که انتخاب مصرف کننده، رقابت و اینترنت باز را قربانی سود صنعت مخابرات کند.

بنابراین، او، اوه!

ما برای پاسخ به ادعاهای سوگیری و نگرانی های گسترده تر مطرح شده در مورد پیشنهاد هزینه شبکه با کمیسیون تماس گرفته ایم.

امضاکنندگان بیش از 50 بیانیه مشترک ادامه می دهند: «اگر توصیه پیشنهادی کمیسیون در مورد ارتقای نظارتی اتصال گیگابیت را که در کنار مشاوره اکتشافی منتشر شده است، در نظر بگیریم، خطر رقابت حتی آشکارتر است. اپراتورهای جایگزین اروپایی قبلاً هشدار داده‌اند که پیش‌نویس توصیه‌نامه به دلیل تمرکز آن بر افزایش سودآوری اپراتورهای مخابراتی انحصاری سابق، «اثرات زیان‌باری بر رقابت، بر بازار داخلی اتحادیه اروپا و منافع مصرف‌کنندگان» خواهد داشت. تعهدات کنترل قیمت سبک تر). بنابراین، این الگو واضح است – همانطور که خطر افزایش نامتناسب قدرت متصدیان مخابراتی، چه از طریق مقررات زدایی یا از طریق مشارکت مستقیم، واضح است.

با توجه به همه این موارد، ما از سیاستگذاران اروپایی و کشورهای عضو می خواهیم که در برابر تحمیل تعهدات پرداخت مستقیم به نفع بزرگترین اپراتورهای مخابراتی بایستند. سیستم فعلی پایدار است و بر اساس موفقیت مشترک اپراتورهای مخابراتی، توزیع محتوا و انتخاب مصرف کننده بنا شده است. “ما همچنین از کمیسیون اتحادیه اروپا و هیئت نظارت نظارتی می‌خواهیم که اصول مقررات بهتر را در کل فرآیند به درستی اعمال کنند. هر نوع سیاست گذاری باید همیشه مبتنی بر شواهد باشد، همه ذینفعان مربوطه (از جمله شهروندان و مشاغل) را درگیر کند و از یک ارزیابی تاثیر جامع و کامل پیروی کند. هیچ میانبری در این مورد نباید و نمی تواند وجود داشته باشد.»