با حمایت دولت، Elkstone ایرلند اولین صندوق VC را با قیمت 108 میلیون دلار برای استارت آپ های در مراحل اولیه می بندد.

با این حال، یکی دیگر از صندوق‌های VC در مراحل اولیه این هفته در اروپا بسته شد، زیرا الکستون یک ظرف 100 میلیون یورویی (108 میلیون دلاری) را با هدف استارت‌آپ‌های ایرلندی نهایی کرد. این یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که Lifeline Ventures یک صندوق 150 میلیون یورویی (163 میلیون دلاری) را برای استارت‌آپ‌های نوپا در فنلاند بسته است، در حالی که چندین نفر دیگر در چند ماه گذشته در سراسر قاره فرود آمده‌اند.

Elkstone، یک شرکت مدیریت ثروت که در دهه گذشته به طور خصوصی در مرحله اولیه در یونیکورن های آینده مانند Flipdish و LetsGetChecked سرمایه گذاری کرده است، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر افتتاحیه خود را با حمایت صندوق سرمایه گذاری استراتژیک ایرلند (ISIF) و Enterprise Ireland راه اندازی کرده است. (EI).

صندوق جدید در مجموع حدود 250 شریک با مسئولیت محدود (LPs) را ادعا می کند، از جمله تعداد زیادی از افراد تجاری ناشناس از ایرلند.

یک سال در حال ساخت

الکستون برای اولین بار در ژانویه سال گذشته برنامه های خود را برای صندوق VC اعلام کرد که در ابتدا 75 میلیون یورو را هدف قرار داده بود. با این حال، طی سه ماه، فاش کرد که سقف را به 100 میلیون یورو افزایش داده است، با هدف حمایت از استارت‌آپ‌های اولیه و پیش از سری A با سرمایه‌گذاری در محدوده 1 تا 2 میلیون یورو.

اگرچه این صندوق به طور رسمی در حال حاضر بسته شده است، الکستون می گوید که در حال حاضر حدود 10٪ از پول نقد را در شش استارتاپ، از جمله Bluedrop Medical و Inclusio، مستقر کرده است، و چندین معامله دیگر “به زودی” بسته می شوند.

یکی از نیروهای محرک بزرگ در پشت صندوق جدید، اصلاح قانونی اخیر دولت ایرلند در طرح تشویقی سرمایه‌گذاری اشتغال (EIIS) بود، ابتکاری که استارت‌آپ‌های ایرلندی را قادر می‌سازد سرمایه‌گذاری‌هایی را تضمین کنند که برای سرمایه‌گذار مالیات کارآمدتر است. تغییراتی که الکستون به دنبال آن بود، بدین معناست که سرمایه گذاران اکنون از تخفیف مالیاتی تا 40 درصد بهره مند می شوند. تا آن زمان، الکستون می‌گوید که به دلیل نسبت ریسک/پاداش، صندوقی با این اندازه امکان‌پذیر نبود.

آلن مریمن، مدیر اجرایی الکستون گفت: «پایه سرمایه گذاران صندوق ما، شامل کارآفرینان و سرمایه های خصوصی در کنار EI و ISIF، یک مزیت کلیدی در کمک به ما برای ایجاد ارزش افزوده معنادار برای بنیانگذاران ایرلندی است، زیرا آنها به دنبال تحقق پتانسیل کسب و کار خود و مقیاس بین المللی هستند. در یک بیانیه. «در حالی که پس‌زمینه کلان بدون شک چالش‌برانگیز است، زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری است و ما نسبت به چشم‌انداز اختلال و نوآوری بسیار مثبت هستیم.»

درست است که بودجه VC عمدتاً در تمام مراحل طی چند سال گذشته کاهش یافته است، اما داده‌ها نشان می‌دهد که بودجه در مراحل اولیه، به ویژه در مرحله اولیه، انعطاف‌پذیرتر بوده است. علاوه بر صندوق جدید لایف ونچرز فنلاند که دیروز اعلام شد، از فوریه شاهد ورود تعدادی از صندوق های سرمایه گذاری VC در مراحل اولیه به صحنه اروپا بوده ایم. به عنوان مثال، آمادئوس کپیتال شرکای بریتانیا با شرکت اتریش Apex Ventures برای یک صندوق 80 میلیون یورویی (87 میلیون دلاری) با هدف استارت‌آپ‌های فناوری عمیق، شریک شد، در حالی که در فرانسه Emblem و Ovni Capital هر کدام 50 میلیون یورو (54 میلیون دلار) بودجه جدید را اعلام کردند. در همین حال، در لندن، Playfair Capital یک صندوق پیش فروش 70 میلیون دلاری را بست.

به طور خاص در مورد ایرلند، صندوق جدید الکستون یکی از بزرگترین – اگر نگوییم بزرگترین – را نشان می دهد. جزیره زمرد. برای مقایسه، دوبلین فرانت لاین ونچرز در سال 2021 یک صندوق اولیه 70 میلیون یورویی برای استارت آپ های B2B اروپایی راه اندازی کرد.

حضور ISIF در هیئت مدیره به عنوان LP یک موهبت بزرگ برای الکستون است، و این در زمانی اتفاق می‌افتد که ایرلند به وضوح روحیه سرمایه‌گذاری خود را دوچندان می‌کند – همین هفته گذشته برنامه‌های خود را برای ایجاد یک سال صندوق سرمایه‌گذاری مستقل فاش کرد.

نیک اشمور، مدیر ISIF، افزود: «این صندوق دسترسی ما را به سرمایه‌های مخاطره‌آمیز در مراحل اولیه گسترش می‌دهد و به کسب‌وکارهای ایرلندی یک گزینه ارزشمند جدید برای جذب سرمایه مورد نیاز برای رشد می‌دهد.»