ایالات متحده روسیه را به اتهام نقش محوری در حملات بزرگ باج افزار تحریم می کند

دولت ایالات متحده یک تبعه روس را به اتهام نقش داشتن در حملات باج افزار علیه نیروهای اجرای قانون و زیرساخت های حیاتی ایالات متحده متهم کرده است.

مقامات ایالات متحده میخائیل ماتویف را که به صورت آنلاین با نام‌های «وازاواکا» و «بوریسلسین» نیز شناخته می‌شود، متهم می‌کنند که «شخصیت محوری» در توسعه و استقرار انواع باج‌افزار Hive، LockBit و Babuk است.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، در سال 2021، Matveev مسئولیت یک حمله باج افزاری علیه اداره پلیس متروپولیتن در واشنگتن دی سی را بر عهده گرفت. در این حمله سایبری، باند باج‌افزار Babuk، که گفته می‌شود Matveev از اوایل سال 2020 عضو آن بود، به سیستم‌های اداره پلیس برای سرقت اطلاعات شخصی افسران پلیس، همراه با اطلاعات حساس درباره باندها، مظنونان جنایت و شاهدان نفوذ کرد.

به گفته دادستان، Matveev و همکارانش همچنین در ژوئن 2020 باج افزار LockBit را علیه یک آژانس مجری قانون در شهرستان پاسائیک نیوجرسی مستقر کردند و باج افزار Hive را علیه یک سازمان مراقبت های بهداشتی غیرانتفاعی رفتاری مستقر در مه 2020 مستقر کردند.

گفته می شود این سه باج افزار باج افزار هزاران قربانی را در ایالات متحده هدف قرار داده اند. به گفته وزارت دادگستری، باند باج افزار LockBit بیش از 1400 حمله انجام داده است، بیش از 100 میلیون دلار باج خواسته و بیش از 75 میلیون دلار باج دریافت کرده است. بابوک بیش از 65 حمله انجام داده و 13 میلیون دلار به عنوان باج دریافت کرده است، در حالی که Hive بیش از 1500 قربانی را در سراسر جهان هدف قرار داده و 120 میلیون دلار باج دریافت کرده است.

همچنین اعتقاد بر این است که Matveev با باج افزار باج افزار Conti تحت حمایت روسیه ارتباط دارد. گفته می شود که تبعه روسیه دارد مسئولیت را بر عهده گرفت برای حمله باج افزار به دولت کاستاریکا، که شاهد آن بود که هکرهای Conti 20 میلیون دلار برای پرداخت باج طلب کردند – همراه با سرنگونی دولت کاستاریکا.

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده که روز سه شنبه تحریم هایی را علیه این شهروند روسی اعلام کرد، ماتویف همچنین با سایر نفوذهای باج افزاری علیه بسیاری از مشاغل آمریکایی، از جمله یک شرکت هواپیمایی آمریکایی، مرتبط بوده است. وزارت خزانه داری اضافه کرد که ماتویف در مورد فعالیت های غیرقانونی خود، ارائه بینش در مورد جرایم سایبری خود در مصاحبه های رسانه ای و افشای کدهای سوء استفاده برای مجرمان آنلاین، صحبت کرده است. این تحریم‌ها معاملات تجاری یا افراد آمریکایی با ماتویف را غیرقانونی می‌کند، تاکتیکی که اغلب برای منصرف کردن آمریکایی‌ها از پرداخت باج‌خواهی استفاده می‌شود.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده حملات باج افزار علیه مردم و نهادهای ما را تحمل نخواهد کرد. بازیگران باج‌افزاری مانند Matveev در قبال جنایات خود پاسخگو خواهند بود و ما به استفاده از تمام اختیارات و ابزارهای موجود برای دفاع در برابر تهدیدات سایبری ادامه خواهیم داد.

ماتویف متهم به توطئه برای انتقال درخواست های باج، توطئه برای آسیب رساندن به رایانه های محافظت شده و آسیب رساندن عمدی به رایانه های محافظت شده است. اگر مجرم شناخته شود، با بیش از 20 سال زندان مواجه خواهد شد. این وزارتخانه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت وی شود، تا سقف 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.