استارت آپ های هوش مصنوعی دنیای سرمایه گذاری را به آتش نمی کشند

عقل متعارف در اطراف سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی نشان می‌دهد که هوش مصنوعی باید در حال حاضر داغ شود و دلارها در استارت‌آپ‌هایی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، مانند آنچه در سال گذشته با شرکت‌های web3 و متاورس اتفاق افتاد، بالا برود. خوب حدس بزن چی؟ بر اساس گزارش جدیدی از CB Insights، خرد متعارف اشتباه است – کاملاً اشتباه است.

هوش مصنوعی دهه‌هاست که وجود داشته است، اما اخیراً با انتشار ChatGPT OpenAI در پایان سال گذشته شاهد افزایش مجدد علاقه به این بخش بودیم. مایکروسافت و گوگل به زودی با چت ربات‌های هوشمند و با زبان طبیعی خودشان را دنبال کردند.

از آن زمان، شرکت‌های زیرساخت ابری اعلامیه‌های مختلفی را در رابطه با تأمین منابعی که شرکت‌ها برای ساختن مدل‌های زبان بزرگ خود نیاز دارند، اعلام کرده‌اند. در همین حال، شرکت‌های سازمانی مانند Salesforce، Box، ServiceNow، Zoho و بسیاری دیگر محصولات هوش مصنوعی مولد را معرفی کرده‌اند.

با وجود همه این شرکت‌های بزرگ، به نظر می‌رسد که استارت‌آپ‌های مرتبط با هوش مصنوعی باید با دلارهای سرمایه‌گذاری دور از دسترس خارج شوند. به نظر می‌رسد که این فناوری همان فناوری است که همه می‌خواهند، فناوری‌ای که در حال حاضر در میانه‌ی یک مرحله‌ی تبلیغاتی بزرگ است.

پس سرمایه گذاری کجاست؟

طبق داده های سرمایه گذاری سه ماهه اول سال 2023 CB Insights، سرمایه گذاری هنوز وجود ندارد. در واقع این کاملاً بی‌حال است: استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در مجموع 5.4 میلیارد دلار در سه ماهه اول جمع‌آوری کردند که 66 درصد کمتر از سال قبل بود. تعداد معاملات نیز 37 درصد کاهش یافت و به 554 رسید. قرار نیست این اتفاق در یک بازار کف آلود رخ دهد.