اتحاد Shein-Reliance India می تواند الهام بخش استارت آپ های چینی باشد

شین در حال همکاری با Reliance برای ورود مجدد به هند است، استراتژی که در صورت اثبات عملی بودن، می‌تواند نمونه‌ای برای استارت‌آپ‌هایی باشد که در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با واکنش چین دست و پنجه نرم می‌کنند.

وال استریت ژورنال گزارش داد که غول مد سریع که در چین تأسیس شده و مقر آن در سنگاپور است، با Reliance Retail، زیرمجموعه خرده فروشی شرکت هندی Reliance، همکاری می کند. سخنگوی شین این همکاری را بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد.

در سال 2020، پس از تشدید تنش ها با چین در مرزهای هیمالیا، هند TikTok و Shein را به همراه 50 اپلیکیشن ممنوع کرد. TikTok همچنان در دسترس نیست، اگرچه شرکت مادر آن ByteDance هنوز برنامه پخش موسیقی به نام Resso را در کشور اجرا می کند.

این همکاری در زمانی انجام می شود که پلتفرم خرید آنلاین Reliance Retail، JioMart در حال اخراج گسترده است که می تواند بیش از 10000 کارمند را تحت تاثیر قرار دهد.

در قلب اتحاد Shein-Reliance، بومی سازی است. طبق گزارش WSJ، شین تحت این مشارکت، پارچه‌هایی را از شرکت‌های کوچک هندی تامین خواهد کرد. این شرکت همچنین برنامه هایی برای ایجاد یک مرکز تولید در هند برای صادرات به خاورمیانه دارد.

منابع به WSJ گفتند که این مشارکت از سوی دولت هند تایید شده است که شین را یک نهاد غیر چینی می داند.

قرار گرفتن در فیض های خوب اقتدار هند نقطه عطفی برای شین است. برای یک چیز، این نشان می دهد که هند معتقد است که ورود مجدد شین می تواند به نفع بازار محلی باشد. همانطور که یکی از سرمایه گذاران مرزی چینی به من گفت، “توانایی یک شرکت برای نشان دادن سهم خود در اقتصاد محلی، چه از طریق ایجاد شغل یا درآمد مالیاتی، می تواند به کاهش آسیب پذیری های ناشی از پیچیدگی های ژئوپلیتیکی کمک کند.”

گرفتن چراغ سبز از هند باید برای شین که نیروهایش را جمع‌آوری می‌کند تا برچسب چینی‌اش را کنار بگذارد، آرامش بخش بوده است. شین که بیش از یک دهه پیش در نانجینگ و گوانگژو به عنوان یک صادرکننده مد آنلاین تأسیس شد، نهاد هلدینگ خود را در اوایل سال 2022 به سنگاپور منتقل کرد، در حالی که موسس آن Sky Xu برای اقامت دائم در ایالت شهر درخواست می کرد.

شین تیم‌های عملیاتی را در سرتاسر جهان راه‌اندازی کرده است و همچنین تلاش کرده است زنجیره تامین خود را متنوع کند و یک پایگاه تولیدی در ترکیه باز کند.

گسستن روابط با چین و در عین حال نشان دادن تعهد تزلزل ناپذیر به بازار خارجی، کار بسیار دشواری است. و میزانی که این اقدامات باید انجام شود تا حد زیادی به پویایی در حال تحول روابط این کشور با چین بستگی دارد.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، شین در موانع جاده ای دست و پا می زند. در اواسط ماه آوریل، یکی از اعضای کنگره در گزارشی به شین و تمو متعلق به PDD اشاره کرد و این “پلتفورم های تجارت الکترونیک مد چینی” را به سوء استفاده از حفره های تعرفه های تجاری، نقض حقوق مالکیت معنوی و سایر مسائل متهم کرد.

TikTok، یکی از معدود پلت‌فرم‌های اینترنتی تأسیس‌شده در چین که توانسته آن را در خارج از کشور بزرگ کند، کار سخت‌تری برای باز کردن پیوندهای چینی خود دارد. علیرغم تعهدی که دولت ایالات متحده برای صرف حدود 1.5 میلیارد دلار برای ایجاد دیوار آتش بین کسب و کار آمریکایی و مالکیت چینی اش، طرحی به نام پروژه تگزاس، هزینه می کند، دولت ایالات متحده همچنان برای فروش غول ویدیوی کوتاه از مادرش فشار می آورد.