ماشین های بدون راننده هستند اغلب بهعنوان وسیلهای امن و راحت برای سفر به بازار عرضه میشود که به مشتریان امکان میدهد فیلم تماشا کنند، در TikTok حرکت کنند یا چرت بزنند – همه اینها بدون نگرانی در مورد کنترل کردن. چه در یک وسیله نقلیه شخصی (که به همه یادآوری می شود، در حال حاضر هیچ خودروی مستقل شخصی برای فروش وجود ندارد) یا خدمات حمل و نقل مانند کروز یا Waymo، فروش بزرگ این است که شما مجبور نیستید رانندگی کنید.
Halo رویکرد متفاوتی دارد. استارتآپ اشتراکگذاری خودرو در لاسوگاس در حال تلاش برای استقلال ناوگان خودرو است. مشکل این است که مشتریان به ویژگی های خودران دسترسی نخواهند داشت. در عوض، این فناوری تنها به عنوان یک سرویس نوکر برای افرادی که به دنبال اجاره کوتاه مدت هستند استفاده می شود.
Halo مانند Car2go، ZipCar، Gig Share و سایر خدمات اشتراکگذاری خودرو با مزایای اضافی تحویل وسیله نقلیه به مقصد مشتری از طریق یک سیستم عملیات از راه دور است که به انسان اجازه میدهد وسیله نقلیه را در خیابانهای شهر از یک مکان دوردست هدایت کند.
خب بالاخره در حال حاضر، اکثر وسایل نقلیه در ناوگان توسط رانندگان انسانی به مشتریان تحویل داده می شود. اما این شرکت در حال آزمایش سیستم کنترل از راه دور خود با زیرمجموعه کوچکی از وسایل نقلیه در وگاس است و امیدوار است بتواند این آزمایش را در ژوئن یا جولای سال جاری به مشتریان خود گسترش دهد. (این شرکت قبلاً برنامه ریزی کرده بود که اپراتور ایمنی انسان را از پشت فرمان حذف کند و فقط تا پایان سال 2022 از سیستم راننده از راه دور خود استفاده کند.)
برای رسیدگی به استقرارهای بدون انسان (نوعی) Halo سیستم رانندگی از راه دور خود را ساخته است. فردی که به دفتر باز می گردد، وسیله نقلیه ای را در دکلی شبیه به آنچه که گیمرهای پیشرفته iRig از آن استفاده می کنند، هدایت می کند، اما با یک ماشین واقعی در انتهای دیگر که حداکثر سرعت آن 25 مایل در ساعت است.
حرکت به سمت سودآوری
وسایل نقلیه خودران هسته اصلی بسیاری از تلاش های ناموفق بوده اند. یکی از بزرگترین فاجعهها زمانی بود که اوبر سرمایهگذاری هنگفتی روی این فناوری کرد و سرانجام بخش مستقل خود را به Aurora فروخت. اوبرهای خودمختار قرار بود مسیر سودآوری شرکت باشند. در عوض، بسیار دشوار و پرهزینه بود.
آناند نانداکومار، بنیانگذار Halo، هیچ توهمی ندارد که این فناوری در گوشه و کنار است.
نانداکومار به TechCrunch گفت: «آنچه که من دریافتم خودمختار (فناوری) بود، 15 سال دیگر طول میکشد تا از نظر تجاری به عنوان یک محصول واقعی و تجاری قابل دوام آماده شود.
تحویل خودروهای برقی به مشتریان کمتر به نشان دادن کارهایی است که شرکت میتواند انجام دهد و بیشتر در مورد سادهسازی کسبوکار در بلندمدت است. در حال حاضر، یک راننده روزانه حدود چهار تا پنج تحویل حضوری را انجام می دهد. هنگامی که این درایورها از راه دور خارج می شوند، این تعداد به 10 تحویل در روز می رسد.
ایده این است که Halo هنگام تحویل وسیله نقلیه ضرر خواهد کرد، اما پس از آن، زمانی که مشتری با ماشین 12 دلار در ساعت رانندگی می کند، این ضرر و زیان بیشتر را جبران می کند. این ارزانتر از ارائههای Uber یا Lyft است و زمان تحویل باید همتراز با آن خدمات سواری باشد.
Halo با توزیع وسایل نقلیه خود در اطراف یک منطقه شهری (با مشارکت مقامات محلی) قصد دارد خودرویی را در شش تا هفت دقیقه به مشتری تحویل دهد. پس از آن «ماشین چندین ساعت نزد مشتری نگهداری می شود. بنابراین، در زمانی که مشتری ماشین را نگه میدارد، مقدار سود خوبی ایجاد میکنیم.» در آن نقطه، وسیله نقلیه را می توان از راه دور به جایی که بعداً مورد نیاز است هدایت کرد یا در یک فضای پارکینگ مستقر کرد.
در آینده، برای نزدیکتر کردن Halo به خدمات حملونقل سواری، امیدوار است اجارههای یک طرفه را معرفی کند. در حال حاضر تمامی اجاره ها رفت و برگشت هستند. تحویل و تحویل در یک مکان انجام می شود. برداشتن وسیله نقلیه از یک نقطه و پیاده کردن آن در نقطه دیگر به این معنی است که مشتریان نیازی به یافتن پارکینگ ندارند. آنها از نظر تئوری می توانند فقط از ماشین پیاده شوند و اجازه دهند ماشین خودش برود.
نانداکومار گفت: «آنچه ما می گوییم این است که مردم بدشان نمی آید که ماشین های خود را رانندگی کنند.
دنیای جدید از نظر مالی سالم
Halo در حال تلاش برای رشد است و در عین حال از برخی از دامها اجتناب میکند – مانند هزینههای سرسامآور و محدودیتهای پارکینگ – که سایر شرکتهای حمل و نقل و اشتراک خودرو را آزار داده است.
نانداکومار خاطرنشان می کند که این شرکت از زمان آغاز به کار خود در چهار سال پیش، ناب کار کرده است. آنها خدمه کوچکی دارند و به جای گسترش سریع، Halo روی لیزر متمرکز شده است تا مطمئن شود آنچه می فروشند در لاس وگاس به خوبی کار می کند. وسایل نقلیه کنترل از راه دور با یک ناوگان کوچک در مرکز شهر وگاس مستقر خواهند شد.
نانداکومار معتقد است که Halo می تواند با ناوگانی به اندازه 1/10 اندازه نیاز یک شرکت اشتراک گذاری خودروی سنتی راه اندازی شود. همچنین در حال همکاری نزدیک با شهر برای ایمن کردن فضاهای پارکینگ است – یک جزئیات به ظاهر کوچک اما حیاتی که جاهطلبیهای شرکتهای اشتراکگذاری خودرو را در شهرهای دیگر تغییر داده است.
و انتظار نداشته باشید که Halo به یک سرویس سواری خودران تبدیل شود. درآمد این شرکت از مشتریانی است که خودرو را به تنهایی رانندگی می کنند. نانداکومار خاطرنشان می کند که طرح تجاری روباتاکسی سودآور نخواهد بود. درعوض، از فناوری خودران و رانندگی از راه دور می توان برای جابجایی وسایل نقلیه از راه دور در سطح شهر برای استقرار بهینه استفاده کرد.
سخت افزار و پس از فروش
سواری سریع در یکی از خودروهای برقی کیا نیرو که از راه دور کنترل میشوند، عمدتاً بدون حادثه است. نانداکومار که پشت فرمان نشسته و با راننده واقعی در لاسوگاس ارتباط برقرار میکند، تنها یک بار کنترل را در دست میگیرد تا در اطراف ستونی حرکت کند. با حداکثر سرعت 25 مایل در ساعت برای همه وسایل نقلیه کنترل از راه دور، این یک تجربه عمدتاً بسیار آهسته و بسیار خسته کننده است.
خود خودروی برقی مجهز به شش دوربین است که روی سقف نصب شده اند و دید 360 درجه از جهان را ارائه می دهند. جلوی خودرو از پنج دوربین برای دید 210 درجه از جهان استفاده می کند. اساساً، راننده از راه دور می تواند بیشتر از افراد داخل SUV دنیا را ببیند.
همه چیز از جمله آنتنهای سه شبکه تلفن همراه اصلی بسته شده است. ایده این است که افزونگی شبکه داشته باشیم. اگر یک اتصال تاریک شود، دو اتصال دیگر وجود دارد که میتوان دوباره روی آنها قرار گرفت. Halo همچنین با T-Mobile همکاری کرده است تا وسایل نقلیه با اولویت بیشتری به شبکه اپراتور دسترسی داشته باشند. این باید – در تئوری – به کارکرد وسایل نقلیه در لحظات استفاده زیاد از شبکه کمک کند.
Halo قصد دارد تا Chevy Bolt را به ناوگان اضافه کند. البته، باید عجله کرد زیرا جنرال موتورز تصمیم گرفته است تولید آن خودرو را در پایان سال پایان دهد.
در مورد وسایل نقلیه آینده، نانداکومار در مورد اضافه کردن پیکاپ های برقی صحبت می کند. او فکر کرد که اکثر مردم فقط برای چند ساعت به قابلیت حمل یک کامیون نیاز دارند. چرا به آنها پیشنهاد نمی کنید که به خانه آنها تحویل داده شود و بعد از سفر به Home Depot از آنجا دور شود؟
چیزی که واقعاً جالب است این است که تمام این سخت افزارهای اضافه شده به وسیله نقلیه را می توان حذف کرد. هیچ سیمی قطع نمی شود و هیچ حفاری در کار نیست. اساساً خودروهای برقی Halo را میتوان بدون سر و صدا به حالت اولیه خود بازگرداند و به Halo اجازه میدهد تا پس از اتمام کار خودروها را بفروشد.
راه دیگری که در آن Halo از نظر مالی در یک بازار بسیار پر نوسان مسئول است. همه این مشاغل مرتبط با خودرو یک قمار بوده است. رویکرد Halo به جای انتظار برای آنچه در افق است، از آنچه اکنون کار می کند استفاده می کند. بهعلاوه، اگر میخواهید روی اشتراک خودرو قمار کنید، ممکن است در وگاس هم اتفاق بیفتد.