گروه خودروسازی هیوندای و جنرال موتورز روز سهشنبه به طور جداگانه اعلام کردند که قصد دارند با مشارکت شرکتهای تولید باتری در کره جنوبی، کارخانههای باتری خودروهای الکتریکی در ایالات متحده بسازند.
هیوندای یک سرمایه گذاری مشترک 5 میلیارد دلاری برای تولید سلول باتری در ایالات متحده با SK On راه اندازی خواهد کرد، شرکتی که همچنین با فورد برای راه اندازی کارخانه باتری کار می کند. جنرال موتورز با سامسونگ SDI همکاری خواهد کرد تا به طور مشترک 3 میلیارد دلار در کارخانه باتری خودروهای برقی سرمایه گذاری کند.
این همکاریها در حالی صورت میگیرد که رقابت باتری خودروهای برقی در ایالات متحده بالا گرفته است و خودروسازان داخلی و خارجی برای ایجاد زنجیره تامین باتری در سطح ملی به رقابت میپردازند تا واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی دولت بایدن برای خودروهای برقی الکتریکی شوند. قوانین جدید تامین باتری در ماه آوریل اجرایی شد که اعتبار مالیاتی 7500 دلاری را به خودروهایی با مواد باتری که در ایالات متحده یا شرکای قرارداد تجاری تهیه و پردازش شده اند محدود می کند.
این اطلاعیه ها همچنین در حالی منتشر می شود که یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی برای دیدار با رئیس جمهور جو بایدن به واشنگتن سفر کرده است. خودروسازان کره جنوبی قوانین جدید دولت را که خودروهای ساخت خارج از آمریکا را از دریافت اعتبار منع می کند، عقب نشینی کرده اند.
شراکت هیوندای با SK On به دنبال امضای یادداشت تفاهم در نوامبر 2022 صورت می گیرد. به گفته هیوندای، هر دو شرکت 50 درصد از سهام این سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری را در اختیار خواهند داشت.
Hyundai-SK JV یک کارخانه سلول باتری در شهرستان بارتو، جورجیا، که نزدیک به تاسیسات تولید هیوندای در ایالات متحده در آلاباما و جورجیا است، ایجاد خواهد کرد. هیوندای می گوید این کارخانه در نیمه دوم سال 2025 تولید سلول های باتری را با ظرفیت تولید سالانه 35 گیگاوات ساعت آغاز خواهد کرد که باید از تولید 300000 خودروی برقی پشتیبانی کند.
هیوندای موبیس، بازوی قطعات و خدمات این خودروساز، بستههای باتری با سلولهای کارخانه را جمعآوری کرده و برای استفاده در مدلهای آینده هیوندای، کیا و جنسیس EV در اختیار خودروساز قرار خواهد داد. SK On قبلا با هیوندای برای ساخت باتری برای مدل هایی مانند هیوندای Ioniq 5، کیا EV6 و جنسیس GV60 کار کرده است.
انتظار می رود کارخانه GM-Samsung در سال 2026 تولید خود را آغاز کند و بیش از 30 گیگاوات ساعت ظرفیت داشته باشد. این باید ظرفیت کل باتری جنرال موتورز در ایالات متحده را به حدود 160 گیگاوات ساعت برساند. این خودروساز در حال ساخت چهار کارخانه باتری دیگر در ایالات متحده است. هنوز مشخص نیست که این کارخانه جدید در کجا ساخته خواهد شد.
جنرال موتورز گفت که خطوط تولید در کارخانه جدیدش «سلولهای منشوری و استوانهای غنی از نیکل» خواهند ساخت. سلول های منشوری و استوانه ای دو نوع از سه نوع سلول باتری EV هستند. پلت فرم باتری Ultium جنرال موتورز در حال حاضر از سبک سوم – کیسه – برای اکثر وسایل نقلیه خود استفاده می کند.