‘Midjourney China’ راه اندازی شد – سپس اعلام آن ناپدید شد

پس از برافروختن وسواس جهانی در مورد هنر مولد، به نظر می رسد Midjourney ده ماهه در حال ورود به پادشاهی میانه، بزرگترین بازار اینترنتی جهان است.

در مقاله ای که اواخر روز دوشنبه در پلتفرم اجتماعی WeChat متعلق به Tencent منتشر شد، یک حساب شرکتی به نام “Midjourney China” اعلام کرد که شروع به پذیرش برنامه های کاربردی برای کاربران آزمایش بتا کرده است. اما این حساب به زودی اولین و تنها مقاله خود را در روز سه شنبه حذف کرد.

مشخص نیست که چرا این پست پس از استقبال گسترده در چین ناپدید شد. در پست اصلی آمده است که برنامه‌ها فقط برای چند ساعت هر دوشنبه و جمعه باز می‌شوند و کاربران به سرعت اولین سهمیه را در روز راه‌اندازی پر کردند. TechCrunch نتوانسته است محصول را آزمایش کند.

صاحب حساب وی چت یک شرکت مستقر در نانجینگ به نام Pengyuhui است که در اکتبر تاسیس شد و اطلاعات عمومی بسیار کمی در دسترس داشت. TechCrunch نتوانسته هویت شرکت را تأیید کند و برای اظهار نظر با Midjourney تماس گرفته است.

راه اندازی یک برنامه اینترنتی در چین با توجه به محیط نظارتی سختگیرانه این کشور کار کوچکی نیست. به این ترتیب، دیدن استارت آپ های خارجی که با شرکای محلی همکاری می کنند که به نمایندگی از آنها به ارائه خدمات آنها کمک می کنند، غیرمعمول نیست.

برنامه های زیادی وجود داشته اند که ادعا می کنند نسخه چینی Midjourney هستند، اما این یکی جدی ترین به نظر می رسد. کپی‌ها به راحتی قابل شناسایی هستند، زیرا آنها در مورد ساختن جامعه اذیت نمی‌شوند و مستقیماً از کاربران می‌خواهند که پرداخت کنند. “Midjourney China” در این پست گفت که هر 1 تا 2 روز یک بار تکرار جدید را معرفی می کند و یک تیم پشتیبانی 24×7 برای پاسخ به سوالات کاربران دارد.

انصافاً، “Midjourney China” یک استراتژی کاملاً سنجیده دارد. آن را انتخاب کرد که روی یک کانال QQ اجرا شود، نزدیکترین چیز کشور به سرور Discord. QQ، یک پیام رسان قدیمی در دوره رایانه شخصی که توسط Tencent ساخته شده است، در تسهیل ساخت جامعه در میان شور و شوق مولد هوش مصنوعی چین، در مرکز توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، یک پروژه شبکه عصبی منبع باز رو به رشد به نام RWKV، چندین هزار توسعه دهنده و کاربر را در QQ جمع آوری کرده است.

به گفته یک فرد مطلع، Tencent و “Midjourney China” در استفاده از QQ وارد همکاری رسمی نشده اند. در عوض، دومی به عنوان یک مشتری شخص ثالث ملحق شده و جذب کاربر خود را آغاز کرده است.

هوادار میانه سفر

کاربران اینترنت چینی که از فناوری آگاه هستند با Midjourney غریبه نیستند، اما تا کنون از طریق روش‌های غیررسمی و روش‌های دور زدن به تولیدکننده متن به تصویر دسترسی داشته‌اند.

برای دسترسی به Discord، جایی که ربات Midjourney در آن اجرا می شود، آنها به شبکه های خصوصی مجازی نیاز دارند تا فایروال بزرگی را که شبکه اجتماعی را ممنوع می کند دور بزنند. سپس برای پرداخت هزینه اشتراک Midjourney، کاربران بدون کارت اعتباری باید به دنبال نمایندگانی باشند که در ثبت نام و تکمیل بودجه کمک کنند. کارت های اعتباری در چین رایج نیستند، زیرا این کشور تا حد زیادی از پول نقد به پرداخت های موبایلی جهش کرده است.

عدم وجود ChatGPT، Stable Diffusion و امثال آن در چین باعث پیدایش تعداد زیادی جایگزین محلی شده است. جالب است که ببینیم آیا این شرکت مستقر در فرانسیسکو موفق به جذب کاربران از مولد هنر Baidu ERNIE-ViLG و استارتاپ Tiamat، اگر «Midjourney China» قانونی باشد.

«Midjourney China» در نگاه اول تفاوت چندانی با تولیدکننده هنر اصلی ندارد. کاربران برای تولید تصاویر در کانال QQ پیام‌هایی ارسال می‌کنند که می‌توانند با دستورالعمل‌های بیشتر مطابق با مقاله اولیه آن را اصلاح کنند. پس از 25 عکس رایگان، آنها باید از طریق یک طرح قیمتی که همتراز با نسخه مبتنی بر Discord است، پرداخت کنند.

یک بازار پیچیده

“Midjourney China” در زمانی ظاهر می شود که تعدادی از غول های اینترنتی غربی در حال عقب نشینی هستند. همین یک هفته پیش، لینکدین اعلام کرد که برنامه InCareer را می بندد، اپلیکیشنی که متناسب با محیط نظارتی چین ساخته شده بود اما احتمالاً تقاضای کافی نداشت. Midjourney با چالش مشابهی در انجام الزامات انطباق کشور و در عین حال رقابت رودررو با بازیکنان داخلی معتبرتر روبرو خواهد شد.

هر بازیگر خارجی که به بازار چین طمع دارد، باید خود را برای مقررات در حال تحول آن آماده کند. برای شروع، چین نیاز به تأیید نام واقعی برای کاربران هوش مصنوعی مولد دارد، مانند تقریباً تمام سرویس‌های اینترنتی دیگر که در حوزه قضایی آن فعالیت می‌کنند. «Midjourney China» ممکن است با اجرای QQ که در آن همه حساب‌های کاربری به طور پیش‌فرض به هویت واقعی فرد مرتبط هستند، به راحتی این معیار را برآورده کرده باشد.

الزامات پیچیده تری وجود دارد. چین اخیراً مجموعه ای از قوانین را به طور خاص برای استفاده از رسانه های مصنوعی معرفی کرده است. به عنوان مثال، ارائه دهندگان خدمات مسئول برچسب گذاری تصاویر جعلی هستند که می توانند عموم را گمراه کنند. از آنها خواسته می شود سوابق استفاده غیرقانونی از هوش مصنوعی را نگه دارند و حوادث را به مقامات گزارش دهند. شکی نیست که Midjourney در هر یک از مظاهر خود نیاز به سانسور کلمات کلیدی دارد که در چین از نظر سیاسی حساس تلقی می شوند – که این شرکت قبلاً تا حدی انجام می دهد.

سؤال این است که «Midjourney China» و QQ چگونه بار و هزینه‌های نظارت بر رفتار کاربر را در صورت و زمانی که برنامه به حجم بحرانی در کشور برسد، تقسیم می‌کنند.

این یک داستان در حال توسعه است – منتظر به روز رسانی ها باشید.