هنگامی که خالق DBeaver سرژ رایدر در سال 2013 شروع به ساخت یک ابزار مدیریت پایگاه داده منبع باز کرد، احتمالاً نمی دانست که 10 سال بعد، بیش از 8 میلیون کاربر دارد. محصول منبع باز آنقدر محبوب شد که او شرکتی را برای پشتیبانی از آن در سال 2017 راه اندازی کرد و شروع به ساخت یک محصول تجاری برای کاربران با الزامات سازمانی کرد.
آن محصول تجاری امروز بیش از 5000 مشتری پرداخت کننده دارد و شرکت تصمیم گرفت که زمان مناسبی برای سرمایه گذاری اولیه 6 میلیون دلاری برای ایجاد محبوبیت رو به رشد محصول باشد.
این چه محصولی است که افراد زیادی از آن استفاده می کنند؟ مدیر عامل تاتیانا کروپنی می گوید که این یک ابزار اداری است که به هر کسی اجازه می دهد به داده ها از منابع مختلف دسترسی داشته باشد.
DBeaver یک رابط رابط کاربری گرافیکی ارائه میکند که به همه منابع داده و ذخیرهسازی متصل میشود، افزونههای ویژه را برای پایگاههای داده بزرگ فعال میکند، و شامل ویژگیهای تکمیلی مانند نمایشگر داده، ویرایشگر، تولیدکننده دادههای ساختگی، مرور ابرداده و سازندگان پرس و جوی بصری است که به کاربران امکان میدهد به صورت پویا به گفته این شرکت، در حالی که در یک محیط کار می کنید، به تمام پایگاه های داده آنها دسترسی داشته باشید.
کروپنی میگوید این قابلیت مدیریت دادهها را نه تنها در اختیار فنیترین مهندسان داده، بلکه افرادی در سایر مشاغل تجاری قرار میدهد که معمولاً ممکن است به ابزارهایی مانند این دسترسی نداشته باشند.
بنابراین DBeaver ابزار مدیریت پایگاه داده جهانی است، و ما هر کاری را که مردم باید با دادهها انجام دهند انجام میدهیم… اکثر کاربران ما افراد فنی بسیار عمیقی مانند مدیران یا توسعهدهندگان پایگاهداده هستند، اما در عین حال، ما تحلیلگران داده، انواع مختلف داریم. مدیران، تحلیلگران مالی و متخصصان یادگیری ماشین. بنابراین در واقع هر کسی که نیاز به کار با داده ها دارد، می تواند از DBeaver استفاده کند.» او به TechCrunch گفت.
در چند سال اول، رایدر فقط یک وبسایت راهاندازی کرد و مردم این ابزار منبع باز را کشف کردند، اما وقتی در سال 2016 آن را در GitHub قرار داد، واقعاً شروع به کار کرد و به سرعت به جامعهای با بیش از 300000 کاربر تبدیل شد. زمانی که کروپنی و رایدر شرکت را در سال 2017 راه اندازی کردند، مدیریت نیازهای جامعه ای به این بزرگی و دارای شغل تمام وقت دشوار می شد و در آن زمان بود که آنها شرکت را به طور رسمی راه اندازی کردند. هنگامی که آنها نسخه تجاری را منتشر کردند، اولین مجوز خود را روز بعد فروختند، زیرا افراد جامعه می خواستند از آنها حمایت مالی کنند.
تفاوت اصلی بین تجاری و منبع باز این است که چگونه محصول تمایل به استفاده دارد. برای یک توسعهدهنده فردی که به یک پایگاه داده متصل میشود، احتمالاً محصول منبع باز کافی است، اما اگر برای یک سازمان بزرگتر با زیرساخت در فضای ابری و با الزامات امنیتی کار میکنید، نسخه تجاری احتمالاً برای نیازهای شما مناسبتر است. مشتریان پولی شامل IBM، Samsung و Moody’s (و برخی از نامهای بزرگ دیگر که او نمیتوانست بهطور عمومی به اشتراک بگذارد) هستند.
امروز، این شرکت 40 کارمند دارد و در نظر دارد که لاغر باقی بماند. بخشی از مزیت داشتن یک جامعه درگیر از توسعه دهندگان درگیر با محصول منبع باز این است که می توانند به افزودن ویژگی هایی به محصول مانند ترجمه آن به زبان های مختلف کمک کنند. او میگوید ایجاد یک شرکت متنوع یکی از ارزشهای اصلی است و آنها در حال حاضر یک تیم متنوع در تمام جنبههای سازمان دارند.
بذر 6 میلیون دلاری امروز توسط Headline با مشارکت PTV رهبری شد.