Chari ، یک استارتاپ مراکشی که دیجیتالی سازی فروشگاه های پاپ و مادر را انجام می دهد ، 5 میلیون دلار با 70 میلیون دلار ارزش گذاری می کند – TechCrunch

اگر بخشی وجود داشته باشد که بیشترین افزایش را در تعداد استارتاپ ها و سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور از ابتدای سال گذشته داشته باشد ، باید دیجیتالی شدن فروشگاه های مادر و پاپ باشد.به

امروز ، یک فعالیت جدید ما را به مراکش می برد ، جایی که شرکت Chari تحت حمایت YC است فقط مبلغ 5 میلیون دلار به ارزش 70 میلیون دلار جمع آوری کرد.

چاری که سال گذشته توسط سوفیا آلج و اسماعیل بلخایات تأسیس شد ، در دسته تابستانی Y Combinator اخیر شرکت کرد که دو ماه پیش به پایان رسید.

شتابدهنده مرحله ایالات متحده در این مرحله همراه با Plug and Play ، Village Capital/MetLife Foundation ، Orange Ventures ، مدیران Airbnb ، SPE Capital ، Pincus Private Equity ، خانواده Chandaria ، مایکل لاهیانی و شرکت مدیریت یک آمریکایی سرمایه گذاری کرد. دانشگاه آیوی لیگبه

اینترنت موشکی ، Global Founders Capital و P1 Ventures رهبری این دور را بر عهده داشتند ، که بزرگترین در نوع خود در حال حاضر در مراکش است.

چاری می خواهد فروشگاه های خرده فروشی غیررسمی در مراکش را دیجیتالی کرده و به آنها اعتبار بدهد. بلخایات ، مشاور استراتژی سابق در گروه مشاوره بوستون و Alj ، an مشاور استراتژی سابق مک کینزی ، اولین بار در سال گذشته نسبت به تغییرات چشم انداز تجارت الکترونیک آفریقا هشدار داد.به در سفری اجباری از کارفرمای سابقش ، الج وظیفه شد برای درک نحوه عملکرد FMCG در زیر صحرای آفریقا.

با برچسب گذاری بلخایات ، این زوج نقاط دردناک مغازه های کوچکی را که هنگام خرید محصولات خود در منطقه با آن روبرو بودند ، کشف کردند.به آنها هرگز در مراکش متوجه چنین چیزی نشدند قبل از اما پس از بازگشت به کشور آفریقای شمالی مشخص شد که مادران محلی و فروشگاه های پاپ به چنین خدماتی نیاز دارندبه

با شرکت هایی مانند TradeDepot ، MaxAB و Sokowatch که فروشگاه های خود را در سایر بازارهای آفریقا آنلاین می کنند ، این زوج یک پلت فرم مشابه را در مراکش راه اندازی کردند.به

Chari به عنوان یک برنامه تلفن همراه عمل می کند که به خرده فروشان اجازه می دهد تا محصولات خود را از شرکای چندملیتی FMCG و تولید کنندگان محلی سفارش دهند و در کمتر از 24 ساعت آنها را دریافت کنند.به

در ماه آگوست ، Chari رقابت جدیدی را تجربه کرد ، هنگامی که بازیکن منطقه MaxAB ، که پس از جمع آوری 55 میلیون دلار ، با خرید یک شرکت دیگر تحت حمایت YC ، WaystoCap ، با مبلغ نامعلوم وارد کشور شد.به

اما در یک حرکت یکسان اما ظاهراً بی ربط ، چاری به دست آورد Karny.ma ، یک برنامه کاربردی Khatabook ، در همان ماه. این بستر خدمات اعتباری و حسابداری را برای حدود 40،000 تاجر ارائه می دهد و در حال حاضر به عنوان استراتژی Chari برای ارائه تسهیلات پرداخت عمل می کند.به

به گفته مدیر عامل بلخیات ، این خرید باعث شده است که چاری بتواند با MaxAB در کشور روبرو شود زیرا تجار بیشتری را در اختیار شرکت قرار می دهد.به او می افزاید که “ارتباط عالی” این شرکت با تأمین کنندگان ، چاری را در صنعت هنوز نوپا پیشی می دهد.

“ما در برخی از معاملات دیجیتال انحصاری داریم. به عنوان مثال ، P&G با Chari کار می کند به طور انحصاریبه بنابراین در صورتی که هر بازیکن دیگری بخواهد محصولات P&G را بفروشد ، یا باید از Chari عبور کند یا باید کالا را از سوپرمارکت خریداری کند. “

چاری با این شرکت های FMCG قرارداد توزیع دارد و از هر فروش به صاحبان مغازه ها (10 تا 30 درصد) درصد می گیرد. سپس شرکت تحت حمایت YC از شرایط پرداخت مناسبی استفاده می کند: نیازی به پرداخت به تامین کنندگان در 40 روز نیست بلکه پرداخت های فوری را از مغازه های محلی دریافت می کند.به این سیستم با متوسط ​​15 روز موجودی ، به Chari اجازه می دهد جریان نقدی مثبت باشد.

“هرچه بیشتر رشد کنیم ، بودجه بیشتری نیز داریم. دلیل اصلی افزایش این پول این است به طور عمده قرار گرفتن در رادار سرمایه گذاران و رشد در خارج از مراکش. “به

چاری

اعتبار تصویر: چاری

بر خلاف MaxAB ، Chari مالک دارایی نیست. بلکه آنها را اجاره می دهد مدیرعامل در پاسخ به این س ifال که آیا چاری بعداً از مدل سنگین موجودی استفاده می کند ، بعید است. او گفت که انبارهای زیادی برای اجاره در مراکش وجود دارد و انجام این کار به شرکت اجازه می دهد تا سریعتر مقیاس بندی کند.

این روند در تونس ، دومین بازار آن پس از مراکش است. و در بخش تدارکات ، در مجموع 100 نفر به عنوان عوامل تحویل در هر دو منطقه کار می کنند.

بلخایات گفت ، استارتاپ مراکشی در حال حاضر ماهانه حدود 2.5 میلیون دلار معامله می کند. 15000 تاجر ثبت نام کرده است و ماهانه 20 درصد رشد می کند ، اما فقط نیمی از آنها به طور منظم از این پلت فرم استفاده می کنند. وقتی کارنی در نظر گرفته شود، تعداد کل تجار استفاده کننده از محصولات Chari به بیش از 50،000 نفر می رسد.

آنچه در پیش روی چاری است پس از این دور بذر ، حرکت به آفریقای فرانکفونی است. کامرون ، ساحل عاج ، موریتانی و سنگال در صدر این فهرست قرار دارند. همچنین ، این شرکت از بودجه برای دریافت مجوز برای ارائه خدمات مالی دیگر مانند حواله ، پرداخت قبض ، شارژ تلفن همراه و خرید در حال حاضر ، پرداخت بعداً در تونس و مراکش استفاده خواهد کرد.به

نکته ظریف و چشمگیر این اعلامیه این است که چاری تصمیم گرفت ارزش گذاری خود را فاش کند که استارتاپ های خصوصی آفریقایی به ندرت انجام می دهندبه و برای یک شرکت نوپا از یک کشور آفریقایی شمالی که مصر نیست ، چنین ارزش بالایی را ارائه می دهد ، به راحتی می توان فهمید که چرا سرمایه گذاران از چشم اندازهای آن در مورد خرده فروشی تجارت الکترونیکی B2B در منطقه MENA هیجان زده هستند. آیا به سرمایه گذاری بیشتر در مراکش و منطقه مغرب تبدیل می شود؟ COO Alj امیدوار است چنین باشد.

COO Alj گفت: “ما خوشحالیم که می توانیم راه را برای اکوسیستم نوپای مراکشی پیش ببریم.” ما امیدواریم که این دور اول یکی از اولین سری از بودجه قابل توجه باند در استارتاپ های مراکش باشد. “