ByteDance مادر TikTok در حال انتشار فصل جدیدی است

پس از تبلیغ تهاجمی پلتفرم رسانه اجتماعی سبک زندگی جدید Lemon8 در ایالات متحده، به نظر می رسد ByteDance در حال تولید برنامه محتوای دیگری برای بزرگترین بازار خارج از کشور خود است.

بر اساس پرونده ارسال شده در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO)، شرکت Lemon، یکی از شرکت های تابعه ByteDance، یک درخواست علامت تجاری برای طیف وسیعی از محصولات و خدمات انتشار کتاب ارائه کرده است. این علامت تجاری که “8TH NOTE PRESS” نامیده می شود، نگاه اجمالی جالبی به جاه طلبی های آشکار انتشارات الکترونیکی ByteDance ارائه می دهد.

ثبت علامت تجاری پیش از این توسط Business Insider گزارش شده بود.

لیست محصولات و خدمات ثبت شده با 8TH NOTE PRESS شامل یک برنامه ای برای خواندن، دانلود و بحث درباره کتاب های الکترونیکی داستانی در یک جامعه آنلاین؛ خدمات کتابفروشی خرده فروشی؛ سفارش کتاب در فرمت های صوتی، چاپی و دیجیتال؛ انتشار کتاب های الکترونیکی، کتاب های صوتی و کتاب های فیزیکی؛ و همچنین ارائه کتاب های داستانی و غیرداستانی غیرداستانی و غیرقابل دانلود.

شرکت‌ها همیشه علامت‌های تجاری را به‌منظور گسترش به عمودی‌های جدید در آینده ثبت می‌کنند، اما جدول زمانی مشخص نمی‌کنند یا ثبت‌کنندگان را به هیچ تعهدی نگه نمی‌دارند، بنابراین حرکت به علامت تجاری 8TH NOTE PRESS لزوماً به این معنی نیست که ByteDance موادی را مصرف می‌کند. هنوز وارد دنیای نشر شده است.

اما انتشار و توزیع کتاب با توجه به موفقیت TikTok در جذب دوستداران کتاب برای اشتراک‌گذاری تحت هشتگ #BookTok در پلتفرم ویدیوی کوتاه، گام‌های بعدی منطقی برای ByteDance به نظر می‌رسد. به گزارش فایننشال تایمز، اگرچه ByteDance در کل سال گذشته رکورد سودی را ثبت کرد، اما خود TikTok متحمل زیان های گسترده ای شد. ByteDance احتمالاً مشتاق است راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از صدها میلیون کاربر خود در خارج از کشور بیابد.

به گفته یک فرد مطلع، تلاش علامت تجاری “به TikTok مربوط نمی شود” اما ByteDance “همیشه در حال بررسی فرصت های جدید است”. با توجه به اینکه ماهیت بیت‌اندازه ویدیوهای کوتاه با خواندن‌های طولانی که نیاز به بازه توجه طولانی‌تری دارند، انتظار می‌رود.

TechCrunch برای نظر دادن با ByteDance تماس گرفته است.

تعجب آور نخواهد بود که ببینیم ByteDance یک برنامه کتاب مستقل راه اندازی کرده است که در آن کاربران می توانند، همانطور که ثبت علامت تجاری نشان می دهد، کتاب بخوانند، دانلود کنند، بخرند و درباره آن صحبت کنند.

اگرچه TikTok ممکن است مستقیماً کتاب‌ها را توزیع نکند، اما مطمئناً می‌تواند به سوق دادن کاربران به سمت برنامه کتاب بالقوه کمک کند – همانطور که برای Lemon8 با استخدام تأثیرگذاران برای ترویج پلت فرم رسانه اجتماعی متمرکز بر سبک زندگی انجام داد.

کوهی از داده‌های کاربر و بینش‌هایی که TikTok جمع‌آوری کرده است می‌تواند برای فهمیدن اینکه مردم دوست دارند چه چیزی بخوانند استفاده شود، و از همان نوع الگوریتم‌های توصیه محتوا که ویدیوهایی را در TikTok پیشنهاد می‌کنند می‌توان برای معرفی کتاب‌های جدید برای خواندن در یک برنامه جداگانه استفاده کرد.

اگر ByteDance وارد انتشارات الکترونیکی شود، سؤال این است که چگونه قصد دارد با غول صنعت، آمازون، در زمینه انتشار و توزیع کتاب رقابت کند. و جایی که در آن چیزی که در غیر این صورت یک بازار کاملاً تکه تکه شده در دم دراز شکل گرفته است.

اطلاعات کمی در مورد انتشار آنلاین وجود دارد و آمازون هرگز اطلاعات زیادی در مورد درآمدهای عملیات فاش نکرده است و در مواردی که این کار را می کند، در مورد این معیارها مبهم است. همانطور که گروه تحقیقاتی Wordsrated اشاره می‌کند، ردیابی همه کتاب‌هایی که خود منتشر شده‌اند از طریق Kindle نیز کاری غیرقابل حل است، زیرا همه آنها دارای شناسه بین‌المللی یا شماره ISBN نیستند.

با این حال، موقعیت آمازون به عنوان یک ناشر، توزیع کننده و پخش کننده سخت افزار محبوب (از طریق Kindle)، احتمالاً به آن جایگاه بزرگی در آن بازار می دهد. بندیکت ایوانز، کارشناس صنعت، در پایان سال 2019 تخمین زد که آمازون «50 درصد یا بیشتر از بازار کتاب چاپی ایالات متحده و حداقل سه چهارم فروش کتاب الکترونیکی ناشران را در اختیار دارد».

برتری ByteDance در کتاب ها به وضوح در امپراتوری گسترده رسانه های اجتماعی آن نهفته است که در آن نویسندگان و طرفداران می توانند مستقیماً با هم ارتباط برقرار کنند و خوانندگان می توانند افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

این نقش، به طور موثر، هنوز برای گرفتن است. نزدیکترین چیزی که آمازون به ایجاد یک جامعه آنلاین برای خوانندگان خود رسیده است، خرید سایت خواندن اجتماعی GoodReads در یک دهه پیش است.

ادغام GoodReads با سایر ویژگی های آمازون در بهترین حالت محدود بوده است، به طوری که خوانندگان Kindle متصل به WiFi گهگاه نکات برجسته GoodReads را می بینند و GoodReads Kindle را به گزینه خرید پیش فرض تبدیل می کند. اما به گفته این شرکت، سایت ۱۶ ساله نقد کتاب با ۱۲۵ میلیون «عضو» و ۳.۵ میلیارد کتاب فهرست‌بندی شده همچنان قوی است.

ByteDance با کتاب های الکترونیکی غریبه نیست. در سال 2020، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تقریباً 11 درصد از کتابخوان چینی کتاب‌خوان الکترونیکی چینی Yuewen را به دست خواهد آورد (معامله انجام شد). همچنین یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های رمان وب چین، Tomato Novel را اجرا می‌کند و به خوانندگان این امکان را می‌دهد که به صورت رایگان اما با تبلیغات بخوانند یا از آنها بخواهد برای تجربه‌ای بدون آگهی، هزینه اشتراک ماهانه بپردازند. در سال 2021، یک برنامه داستانی تحت وب انگلیسی به نام Mytopia را اجرا کرد که ژانرهای عاشقانه، ترسناک و فانتزی را در بر می گرفت. این جایزه برای جذب نویسندگان رمان اعطا کرد، بی شباهت به دادن مشوق های نقدی آن به سازندگان TikTok.

قبل از اینکه Mytopia فرصتی برای رشد معنی‌دار پیدا کند، برای راه‌اندازی تبلیغات شهوانی در فیس‌بوک و اینستاگرام دچار مشکل شد. 8TH NOTE PRESS باید این بار بهتر بداند.