یک مدل مالی از پایین به بالا بسازید تا به سرمایه گذاران بالقوه نشان دهید که جدی هستید

آماده شدن برای بالا بردن یک دور تأمین مالی یکی از مهمترین وظایفی است که هر مؤسس از آن عبور می کند. تدوین دک، تیزر و خلاصه اجرایی نیازمند درک کامل داستان یک استارتاپ و بازاری است که در آن فعالیت می کند. اما برای بسیاری از بنیانگذاران، چالش برانگیزترین مورد مورد نیاز اغلب بسیار مهم است: ساخت یک مدل مالی.

یک مدل مالی مناسب نه تنها به بنیان‌گذاران کمک می‌کند تا کسب و کار خود و میزان سرمایه‌ای را که باید جمع‌آوری کنند، درک کنند، بلکه معمولاً توسط یک سرمایه‌گذار مورد نیاز است که در طول بررسی‌های لازم مدل را بررسی می‌کند.

مدل شما نقشه راه مالی شماست. به عنوان یک مؤسس، این مسئولیت شماست که هرگز از «باند» خود غافل نشوید – چه مدت قبل از تمام شدن پول نقد – که با تقسیم پول نقد شما بر نرخ سوزاندن ماهانه شما محاسبه می شود. مدل شما باید منعکس کننده باندی باشد که به اندازه کافی طولانی باشد تا شما را به دور بعدی تامین مالی یا جریان نقدی سربه سر تحت مجموعه ای محافظه کارانه از مفروضات درآمدی برساند. دوازده تا هجده ماه آینده از منظر جریان نقدی چگونه است؟ به عنوان مثال، آیا کسب و کار به اندازه کافی باند پرواز دارد، حتی اگر فقط نیمی از درآمد مورد انتظار خود را بدست آورید – یا هیچ درآمدی نداشته باشید؟

هدف نهایی مدل شما این است: به طور منسجمی به سرمایه گذار بالقوه نشان دهید که چگونه کسب و کار شما از منظر درآمد و هزینه رشد خواهد کرد و نشان دهید که چقدر پول باید جمع آوری کنید. اگرچه ممکن است ناآشنا به نظر برسد، اما به عنوان یک بنیانگذار چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید که تضمین می کند مدل مالی شما هم ابزار قدرتمندی برای شما است و هم برای سرمایه گذار آماده است.

به عنوان یک مؤسس، این مسئولیت شماست که هرگز از «باند» خود غافل نشوید – چه مدت قبل از تمام شدن پول نقد – که با تقسیم پول نقد شما بر نرخ سوزاندن ماهانه شما محاسبه می شود.

مدلی بسازید که پنج سال آینده را پوشش دهد

هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند، اما شما باید یک داستان سرمایه گذاری بگویید که پتانسیل رشد شرکت شما را نشان دهد. معمولاً پنج سال طول می‌کشد تا نشان دهید که یک کسب‌وکار چگونه مقیاس می‌شود، و اگر در ارائه نحوه انجام کسب‌وکارتان واقع بین نباشید، ممکن است این مدل توسط سرمایه‌گذار تخفیف داده شود. اکثر سرمایه گذاران می خواهند حداقل یک پیش بینی سه ساله را ببینند – اما پنج سال افزایش معقول تری در درآمد و سودآوری فراهم می کند.

یک مدل مالی اغلب شامل چند صورت مختلف است: صورت سود و زیان (صورت سود و زیان)، صورت جریان نقدی و ترازنامه. برای شرکت‌های در مراحل اولیه، با دارایی‌ها و بدهی‌های محدود، ترازنامه اغلب به اندازه شرکت‌های مرحله بعدی مرتبط نیست. بنابراین، تمرکز بر صورت سود و زیان و برخی از نسخه‌های صورت جریان نقدی است. صورت درآمد شما ممکن است به درآمد، بهای تمام شده کالای فروخته شده، سود ناخالص، هزینه های ثابت و EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک) تقسیم شود. EBITDA می تواند به عنوان نماینده ای برای جریان نقدی عمل کند، یا می توانید یک صورت جریان نقدی رسمی تر تهیه کنید.

یک مدل مالی از پایین به بالا طراحی کنید

دو راه برای ایجاد یک مدل مالی وجود دارد: بالا پایین و پایین به بالا در یک بالا پایین با رویکرد، اندازه بازار را تخمین زده و درصد خود را از کل درآمد بازار هر سال محاسبه می‌کنید. آ از پایین به بالا مدل قوی تر، دقیق تر و جامع تر است. در این مدل، شما با مفروضات ریز شروع می‌کنید که درآمد را افزایش می‌دهند و بر روی یکدیگر ایجاد می‌کنند.