یکی از بنیانگذاران DeepMind می گوید که جستجوی امروز گوگل تا 10 سال دیگر وجود نخواهد داشت

گوگل در سال 2033 بسیار متفاوت به نظر می رسد – جایی که گفتگو به جای جستجویی که امروز می شناسیم، رابط است.

این را مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران DeepMind (که گوگل در سال 2014 خرید) در مصاحبه ای در پادکست No Priors می گوید.

چرا ما اهمیت می دهیم. ChatGPT، بینگ جدید و تجربه مولد جستجوی جدید گوگل، همگی سیگنال های بزرگی از تغییر عمده در جستجو هستند. واضح است که هیچ چیز بلافاصله تغییر نخواهد کرد. اما این تغییرات به طور بالقوه می تواند روشی را که گوگل – به عنوان موتور جستجوی غالب – در سال های آینده به وب شکل داده است، تغییر دهد.

گفتگوی جستجو گوگل در حال حاضر یک مکالمه “به طرز وحشتناکی دردناک” است، که پاسخ آن به شکل 10 پیوند آبی است (اگرچه او به تمام ویژگی های جستجو و تبلیغاتی که همچنین به عنوان “پاسخ” در SERP های امروزی عمل می کنند، اشاره نکرد).

گوگل از نتایجی که افراد روی آن کلیک می‌کنند، مدت زمانی که در سایت‌ها صرف می‌کنند و اینکه آیا برای اصلاح جستجوی خود به کادر جستجو بازمی‌گردند یا روی نتایج دیگر کلیک می‌کنند، می‌آموزد. او اضافه کرد:

  • “مشکل این است که [Google’s] استفاده از صفحات زرد دهه 1980 برای انجام آن مکالمه. و در واقع اکنون می‌توانیم آن مکالمه را به زبان طبیعی روان انجام دهیم.»

گوگل به تعامل پاداش می دهد، نه پاسخ. سلیمان گفت که گوگل تولید محتوا را به گونه ای شکل داده است که به بهینه سازی برای تبلیغات کمک می کند و به سازندگان محتوا برای نگه داشتن افراد طولانی تر در صفحات پاداش می دهد.

  • «شما وارد یک صفحه وب می‌شوید و تمام متن به گلوله‌های فرعی و سرصفحه‌های فرعی تقسیم شده است که با تبلیغات از هم جدا شده‌اند. شما پنج تا هفت یا 10 ثانیه را صرف پیمایش در صفحه می کنید تا تکه ای از پاسخی را که واقعاً می خواهید پیدا کنید. اما بیشتر اوقات شما فقط به دنبال یک قطعه سریع هستید. … که برای گوگل محتوای باکیفیت به نظر می رسد و “درگیر کننده” است.”

از “گوگل صحبت کردن” تا “صحبت کردن با کامپیوتر”. سلیمان معتقد است که به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که جستجوگران دیگر مجبور نخواهند بود فکر کنند “چگونه درخواست خود را تغییر دهم و این را بنویسم؟”

  • ما یاد گرفته ایم که با گوگل صحبت کنیم. این یک محیط دیوانه است. ما گوگل کردن را یاد گرفته ایم، درست است؟ این فقط یک واژگان عجیب و غریب است که ما در طول 20 سال با گوگل توسعه داده ایم. نه، حالا این باید متوقف شود. تمام شد. آن لحظه تمام شده است و ما اکنون می‌توانیم با رایانه‌ها به زبان طبیعی روان صحبت کنیم، و این رابط جدید است.

خط پایین. سلیمان معتقد است که گوگل باید “بسیار نگران” باشد که جستجوی گوگل که امروز می دانیم تا 10 سال آینده یکسان نخواهد بود.

  • “این یک شبه اتفاق نمی افتد. یک انتقال وجود دارد. اما این نوع لحظات موجز، پویا، شخصی شده و تعاملی به نظر من به وضوح آینده است.»

مدیر عامل گوگل در جستجو در 10 سال. در مصاحبه اخیر، از ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل پرسیده شد که آیا به پایان جستجوی مبتنی بر پیوند و 10 پیوند آبی نزدیک شده ایم یا خیر. پیچای گفت که جستجو در مقایسه با امروز “به روش های کاملاً متفاوت در دسترس کاربران بیشتر خواهد بود” و افزود:

  • “من فکر می کنم این تجربه در دهه آینده به طور اساسی تکامل خواهد یافت. ما باید با کاربران از نظر آنچه به دنبال آن هستند ملاقات کنیم.”

مصاحبه را تماشا کنید. ویدئو در زیر تعبیه شده است. یا اگر ترجیح می دهید، می توانید متن را بخوانید.