یکی از بنیانگذاران Chainlink می خواهد که web3 تضمین های رمزنگاری را به جهان ارائه دهد

به Chain Reaction خوش آمدید، پادکستی که با خبرسازان در کریپتو مصاحبه می‌کند تا فناوری‌های پشت سر این هیاهو و افرادی که برای ساختن آینده‌ای غیرمتمرکز تلاش می‌کنند، بهتر درک کنند.

برای قسمت این هفته، ژاکلین مصاحبه کرد سرگئی نظروف، یکی از بنیانگذاران Chainlink، پروتکلی که یک شبکه اوراکل را برای تامین قراردادهای هوشمند فراهم می کند.

نظروف گفت: «شبکه‌های اوراکل واقعاً چیزی هستند که کلمه «هوشمند» را در قراردادهای هوشمند قرار می‌دهند. قراردادهای هوشمند به خودی خود نمی دانند ساعت چند است. آنها توانایی دسترسی به هیچ سیستم خارجی را ندارند […] غیر از آنچه در یک بلاک چین وجود دارد.

نظروف قبل از راه‌اندازی Chainlink، چهار کسب‌وکار دیگر را تأسیس کرد که جدیدترین آنها SmartContract بود که بر قراردادهای هوشمند نیز تمرکز دارد.

Chainlink همچنین به عنوان یک پلت فرم خدمات وب 3 شناخته می شود که افراد، مشاغل و داده ها را با دنیای وب 3 مرتبط می کند. و دلیل خوبی دارد: این پلتفرم بیش از 7 تریلیون دلار حجم تراکنش را در سراسر DeFi، بازی، NFT و سایر صنایع بزرگ فعال کرده است.

نظروف گفت، زمانی که در سال 2017 راه اندازی شد، کل ارزش قفل شده (TVL) در کل DeFi “بسیار زیر 100 میلیون دلار بود”. بر اساس داده‌های DeFiLlama، تا اواخر سال 2021، این تعداد به تقریباً 200 میلیارد دلار افزایش یافته بود، اگرچه امروز به 47 میلیارد دلار کاهش یافته است.

نظروف گفت: «وقتی یک شبکه اوراکل روی یک زنجیره خاص فعال می‌شود و داده‌ها را برای آن فراهم می‌کند، ارزش کل آن زنجیره در برنامه‌های پیشرفته مانند برنامه‌های بازی پیشرفته یا برنامه‌های DeFi قفل می‌شود.» “و “بالا رفتن” به این معنی نیست که دو برابر شود. به این معنی است که آن [grows] بیش از 100 بار.»

نظروف گفت برای اینکه بلاک چین ها برنامه های پیشرفته ایجاد کنند، به ورودی ها و خروجی های پیشرفته نیاز دارند و به عنوان مثالی به این موضوع اشاره کرد که چگونه Uber نمی تواند بدون سیستم های دیگری که بخش بزرگی از بار کاری و مشکلاتی را که با آن مواجه می شود، وجود داشته باشد. او افزود: “بدون آن APIها، نمی توانید یک برنامه پیشرفته بسازید.”

وب 2.0 در مقابل وب3

برای نظروف، دنیای وب 2.0 که اکثر مردم از آن استفاده می کنند “به هیچ وجه تضمین نشده است.”

معنی آن چیست؟ خوب، در هر مقطعی، نهادی مانند بانک سیلیکون ولی می‌تواند «قوانین را تغییر دهد و در آن صورت وضعیت دشواری خواهید داشت».

نظروف گفت که تا زمان فروپاشی SVB، بسیاری از مردم فکر می کردند که بانک ها از پیش تعیین شده بودند. «آنها احساس می کردند که بانک ها همیشه به شیوه ای قابل پیش بینی و تکراری که آنها می فهمند رفتار می کنند. اما اکنون، من فکر می‌کنم مردم متوجه شده‌اند که بانک‌ها احتمالاتی هستند و این احتمال وجود دارد که آن‌طور که مردم انتظار دارند رفتار نکنند. [of] حجم زیادی از تصمیمات مبتنی بر انسان و وعده های قانونی که واقعاً تضمین نشده است.

پس چگونه جهان می تواند قابل اعتمادتر و امن تر شود؟

نظروف از طریق تضمین های تکنولوژیکی یا رمزنگاری در وب 3 احساس می کند. «این یک سیستم موازی از قراردادها است. دنیای وب 2 رویدادها را به صورت دیجیتالی تعریف می کند […] اما در نهایت، این وعده‌ها تنها توسط نظام حقوقی و انتخاب مردم برای تحقق آن وعده‌ها حمایت می‌شود.»

نظروف خاطرنشان کرد: در دنیای وب 3 که از قراردادهای هوشمند استفاده می کند، هیچ ظرفیتی برای انتخاب انسانی یا سیستم حقوقی وجود ندارد. “فقط یک سیستم فنی از قراردادها وجود دارد.”

علاوه بر تعدادی از موضوعات پیرامون قراردادهای هوشمند، ضمانت‌های فن‌آوری، قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای و چشم‌انداز بلندمدت نظروف برای Chainlink، بحث کردیم:

  • موارد استفاده غیرمنتظره از قرارداد هوشمند
  • چگونه شرکت های سنتی می توانند دارایی ها را توکن کنند
  • هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین
  • به روز رسانی CCIP

Chain Reaction هر پنج‌شنبه‌های دیگر منتشر می‌شود، بنابراین حتماً در پادکست‌های اپل، Spotify یا پلتفرم پاد مورد علاقه‌تان مشترک ما شوید تا از جدیدترین‌های web3 و crypto مطلع شوید.