گوگل حساب‌های غیرفعال را برای دو سال در فشار امنیتی حذف می‌کند

گوگل که میزبان میلیاردها حساب کاربری است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد حساب‌هایی را که به مدت دو سال غیرفعال مانده‌اند حذف کند. این شرکت گفت که این تصمیم بخشی از تلاش‌های مداوم غول اینترنتی برای تقویت تدابیر امنیتی برای پایگاه گسترده کاربرانش است.

این شرکت در یک پست وبلاگ نوشت: از دسامبر سال جاری، اگر گوگل به مدت دو سال به هیچ یک از خدمات مختلف خود دسترسی نداشته باشد، ممکن است یک حساب کاربری را حذف کند. به عنوان بخشی از حذف حساب، Google همچنین محتوایی را که کاربر در Google Workspace، YouTube و Google Photos ذخیره کرده است، حذف خواهد کرد.

گوگل اعلام کرد که طی ماه‌های منتهی به حذف یک حساب، «اعلان‌های متعدد» را ارسال می‌کند و پاکسازی را با مواردی که ایجاد شده‌اند و دیگر استفاده نشده‌اند، آغاز می‌کند. گوگل گفت که خط مشی جدید عدم فعالیت همچنین بر حساب های تجاری و حساب های مورد استفاده مدارس تأثیری نخواهد گذاشت.

معیارهای حفظ یک حساب فعال بسیار کم است. فعالیت‌هایی مانند خواندن یا ارسال ایمیل، استفاده از Google Drive، تماشای ویدیوی YouTube، دانلود برنامه از فروشگاه Google Play، ورود به برنامه یا سرویس شخص ثالث با حساب Google، یا انجام جستجوی Google در حین ورود به سیستم برای فعال نگه داشتن یک حساب کاربری کافی است.

گوگل این گام را برای کاهش نگرانی‌های امنیتی ناشی از حساب‌های غیرفعال انجام می‌دهد. «تحلیل داخلی ما نشان می‌دهد که حساب‌های متروکه حداقل 10 برابر کمتر از حساب‌های فعال برای تنظیم تأیید دو مرحله‌ای هستند. به این معنی که این حساب‌ها اغلب آسیب‌پذیر هستند و زمانی که یک حساب در معرض خطر قرار می‌گیرد، می‌توان از آن برای هر چیزی از سرقت هویت گرفته تا محتوای ناخواسته یا حتی مخرب مانند هرزنامه استفاده کرد.

گوگل نگفته است که قصد دارد پس از حذف حساب‌های غیرفعال با نام‌های کاربری چه کاری انجام دهد. این اقدام شرکت به دنبال آن است که ایلان ماسک، مدیر اجرایی توییتر اخیراً برنامه‌های خود را برای پاکسازی حساب‌های غیرفعال و بازیافت نام‌های کاربری اعلام کرده است.