گزارش شده است که ایلان ماسک برای جمع آوری رقیبی برای OpenAI عجله دارد

ایلان ماسک که از برچیدن توییتر راضی نیست، ظاهراً در حال برنامه ریزی برای مقابله با متحد سابق خود OpenAI است و در حال حاضر تلاش می کند پول و افراد لازم برای این کار را جمع آوری کند. میلیاردر پرمشغله ممکن است از منابع چندین شرکت خود برای تسریع در کار استفاده کند، اما دلیل خوبی برای شک و تردید نسبت به این تلاش وجود دارد.

شایعات و شواهد غیرمستقیم درباره ساخت شرکت هوش مصنوعی ماسک برای مقابله با OpenAI تقریباً از زمانی که او در سال 2018 از شرکت جدا شد – که او در روزهای اولیه آن به سرگرمی کمک کرد – در سال 2018 وجود داشت. او مخالفت هر دو را با انتخاب آنها پنهان نکرده است. به دنبال سود به جای عمل به عنوان تحقیق و توسعه خالص، و همچنین تلاش آنها برای ساختن نرده های اخلاقی هوش مصنوعی، که به نظر می رسد او آن را بیش از حد “بیدار” می داند.

اینکه چگونه این دیدگاه با این جهان بینی که هوش مصنوعی خطری برای بشریت است و باید در بلندمدت محدود شود و شاید در کوتاه مدت متوقف شود، مطابقت دارد، مشخص نیست. این موقعیت ممکن است قبلاً کنار گذاشته شده باشد، زیرا ماسک بسیاری از نگرش‌های مختصر مصلحت‌آمیز را کنار گذاشته است.

آخرین تحولی که امروز توسط فایننشال تایمز گزارش شد، این است که ماسک، کارمند سابق DeepMind، ایگور بابوشکین و تعداد انگشت شماری از مهندسان دیگر را برای شروع کار استخدام کرده است و در حال تماس با شبکه بزرگ خود از سرمایه گذاران و افراد دارای ثروت بسیار زیاد است تا ببیند چه کسی بودجه آن را تامین می کند. .

این که افراد استخدام شده‌اند و همچنین تحرکی در مورد مالکیت شرکتی توییتر وجود دارد (که این هفته زیر چتر “اپلیکیشن همه چیز” X Corp ماسک قرار گرفت) نشان می‌دهد که بالاخره توپ حداقل به روشی اساسی در حال حرکت است.

اما ماسک ممکن است متوجه شود که مانند راه اندازی توییتر، ساخت و راه اندازی یک شرکت مدرن هوش مصنوعی پیک نیک نیست. OpenAI به دلیل سال ها آزمون و خطا و میلیاردها بودجه در موقعیتی قرار دارد که امروزه در آن قرار دارد، و به دلیل جذب و حفظ بسیاری از متخصصان یادگیری ماشینی که احساس می کردند در مکان هایی مانند گوگل و مایکروسافت (که هر دو اکنون در حال غذا خوردن هستند) کم استفاده شده اند. گرد و غبار آن، به طرق مختلف). تمرکز استعدادهای هوش مصنوعی در آنجا و در تعداد انگشت شماری از مؤسسات دیگر (در مورد چین چیزی نگویم) یک مانع بزرگ است.

حتی اگر ماسک پولی برای تامین مالی این شرکت بیابد، رویکرد علناً بی‌رحمانه و دمدمی‌انگیز او در مدیریت در توییتر و جاهای دیگر می‌تواند به‌خوبی به‌عنوان یک عامل بازدارنده جدی برای استخدام کارشناسان هوش مصنوعی در ده‌ها زمینه مورد نیاز عمل کند. آیا می‌خواهید در حال حاضر با نفوذترین شرکت در فناوری کار کنید، یا یک شرکت در مقیاس FAANG که روی مشکل پول می‌ریزد، تا برای ماسک کار کنید؟

اگر بخواهیم منصف باشیم، از برخی جهات ساختن و تنظیم مدل زبان بزرگ خود در حال حاضر بی اهمیت است، اما این بیشتر به عنوان مانعی برای ورود عمل می کند تا یک راهپیمایی. اگر کسی می تواند این کار را انجام دهد، و نیمی از شرکت های فناوری در جهان چنین هستند، چرا به شرکتی مانند همان چیزی که ماسک در حال ساخت است نیاز دارند؟ اگرچه یک خدمه اسکلت ممکن است بتواند جایگزینی برای GPT-4 به معنای ضعیف کلمه آموزش دهد، اما این فرآیند بسیار بیشتر از آن است، همانطور که محور OpenAI برای یک شرکت معمولی SaaS نشان می دهد.

ما هنوز ارزش پیشنهادی این شرکت نوپای هوش مصنوعی را نشنیده‌ایم، اما اگر به آنچه ماسک از دیگران انتقاد کرده است مرتبط باشد، ممکن است کمتر چیزی را که او ادعا می‌کند به عنوان مداخله از بالا به پایین در روند طبیعی آزادی بیان با فناوری تقویت شده، در بر داشته باشد. . اگر اینطور است، پس طرح شایعه شده (ویژگی های FT به افراد آشنا) برای آموزش LLM در داده های توییتر یک انتخاب جالب است. و اگرچه او اخیراً ادعا کرد که منابع محاسباتی تسلا ممکن است برای توسعه هوش مصنوعی ارزشمند باشد، اما کار این شرکت در این زمینه به طور مداوم از پیش‌بینی‌ها و ادعاها عقب مانده است.

در حالی که این سرمایه گذاری، مانند بسیاری از ماسک، ممکن است بسیار کمتر از آن علامت باشد، هیچ بحثی وجود ندارد که فعالیت او در یک صنعت باعث تحریک آن می شود. برای تأثیرگذاری بر رویدادها و به دست آوردن یک صندلی روی میز، نیازی به سرنگونی رهبر بازار نیست – اغلب تنها چیزی که لازم است میلیاردها دلار است. و این چیزی است که به نظر می رسد ماسک به طور قابل اعتمادی در اختیار دارد.