گروه روانشناسی آمریکایی توصیه هایی برای استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی صادر می کند

یکی از برجسته‌ترین سازمان‌های سلامت روان در ایالات متحده با دستورالعمل‌های مجموعه‌ای طراحی شده است که برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی رسانه‌های اجتماعی طراحی شده است.

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) اولین توصیه بهداشتی خود را در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی روز سه شنبه منتشر کرد و به نگرانی های فزاینده در مورد اینکه چگونه شبکه های اجتماعی طراحی شده برای بزرگسالان می تواند بر نوجوانان تأثیر منفی بگذارد، پرداخت.

این گزارش رسانه‌های اجتماعی را تقبیح نمی‌کند، در عوض تاکید می‌کند که شبکه‌های اجتماعی آنلاین «ذاتاً برای جوانان مفید یا مضر نیستند»، اما باید با تفکر مورد استفاده قرار گیرند. توصیه بهداشتی همچنین به پلتفرم‌های اجتماعی خاصی نمی‌پردازد، در عوض با توصیه‌های عامیانه و بینش‌هایی که از تحقیقات گسترده‌تر گردآوری شده‌اند، به مجموعه گسترده‌ای از نگرانی‌ها در مورد زندگی آنلاین کودکان می‌پردازد.

توصیه‌های APA بر نقش والدین متمرکز است، اما این توصیه الگوریتم‌هایی را که کاربران جوان را به سمت محتوای بالقوه مضر سوق می‌دهند، از جمله پست‌هایی که به خود آسیب‌رسانی، اختلال غذا خوردن، نژادپرستی و سایر اشکال نفرت آنلاین را ترویج می‌کنند، محکوم می‌کند.

توصیه‌های دیگر به عادات و روال‌های کودکانه می‌پردازد که عمدتاً در حوزه مراقبت‌کنندگان بزرگسال است. APA غربالگری های منظم را برای “استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی” در کودکان تشویق می کند. پرچم‌های قرمز شامل رفتارهایی است که علائم اعتیاد سنتی را دنبال می‌کند، از جمله صرف زمان بیشتر در رسانه‌های اجتماعی از آنچه در نظر گرفته شده است و دروغگویی برای حفظ دسترسی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی.

در همین راستا، APA توصیه می‌کند که والدین مراقب باشند تا از قطع کردن برنامه‌های خواب و فعالیت بدنی در رسانه‌های اجتماعی جلوگیری کنند – دو زمینه‌ای که به طور مستقیم و جدی بر نتایج سلامت روان کودکان تأثیر می‌گذارند. در این توصیه نامه آمده است: “خواب ناکافی با اختلال در رشد عصبی در مغز نوجوانان، عملکرد عاطفی نوجوانان و خطر خودکشی مرتبط است.”

پیمایش برخی از توصیه‌ها در چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی امروزی، حتی برای بزرگسالان، آسان نیست. یکی از بخش‌های توصیه‌های بهداشتی توصیه می‌کند زمانی را که کاربران جوان برای مقایسه خود با افراد دیگر در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، «به ویژه در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر» محدود کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مقایسه‌های اجتماعی مرتبط با ظاهر فیزیکی، و همچنین توجه بیش از حد و رفتارهای مرتبط با عکس‌های خود و بازخورد آن‌ها، با تصویر ضعیف‌تر بدن، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی مرتبط است، به ویژه در میان افراد. دختران،” APA با استناد به تحقیقات فراوان می گوید.

APA تاکید می‌کند که نتایج در رسانه‌های اجتماعی نیز بر اساس تجربیات آفلاین شکل می‌گیرد و این نتایج از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است.

APA نوشت: «در بیشتر موارد، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی به ویژگی‌های شخصی و روان‌شناختی و شرایط اجتماعی نوجوانان بستگی دارد – که با محتوا، ویژگی‌ها یا عملکردهای خاصی که در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود، تلاقی می‌کند.» به عبارت دیگر، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی احتمالاً به آنچه نوجوانان می‌توانند در اینترنت انجام دهند و ببینند، نقاط قوت یا آسیب‌پذیری قبلی نوجوانان و زمینه‌هایی که در آن رشد می‌کنند بستگی دارد.»

این سازمان همچنین به والدین و پلتفرم‌ها در مورد ویژگی‌های طراحی در نظر گرفته شده برای بزرگسالان هشدار می‌دهد که کاربران جوان‌تر ممکن است مستعدتر باشند، از جمله توصیه‌های الگوریتمی، مانند دکمه‌ها و پیمایش بی‌پایان. این ویژگی‌ها همراه با تبلیغاتی که برای کاربران زیر ۱۸ سال ارائه می‌شود، به طور فزاینده‌ای توسط تنظیم‌کننده‌هایی که به دنبال محافظت از کودکان در برابر دستکاری ویژگی‌هایی هستند که برای شکل دادن به رفتار بزرگسالان طراحی شده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

APA یک درجه معقول و متناسب با سن «نظارت بزرگسالان» را از طریق کنترل‌های والدین در سطح دستگاه و برنامه توصیه می‌کند و از والدین می‌خواهد که روابط سالم خود را با رسانه‌های اجتماعی مدل کنند.

«علم نشان می‌دهد که جهت‌گیری و نگرش بزرگسالان (مثلاً مراقبان) نسبت به رسانه‌های اجتماعی (مثلاً استفاده در حین تعامل با فرزندانشان، منحرف شدن از تعاملات حضوری با استفاده از رسانه‌های اجتماعی) ممکن است بر استفاده خود نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی تأثیر بگذارد. APA می نویسد.

آخرین توصیه، توصیه‌ای است که بیشتر بزرگسالان نیز از آن سود می‌برند: تقویت سواد دیجیتال در تعدادی از موضوعات رسانه‌های اجتماعی، از جمله نحوه شناسایی تاکتیک‌های اطلاعات نادرست و نحوه حل تعارض‌هایی که از پلتفرم‌های اجتماعی منشا می‌گیرد.