کنیا رژیم مالیاتی ویژه استارت آپ ها را برنامه ریزی می کند

کنیا یک رژیم مالیاتی ویژه را برای طرح‌های مالکیت سهام کارکنان استارت‌آپ‌ها (ESOP) پیشنهاد می‌کند، زیرا با طرح خود برای تحریک نوآوری همسو می‌شود.

لایحه مالی 2023 تعویق مالیات بر سهام تخصیص یافته توسط کارکنان را پیشنهاد می کند و به آنها توصیه می کند که پس از انقضای پنج سال از زمان اعطای سهم یا زمانی که کارمند آنها را می فروشد یا شرکت را ترک می کند اعمال شود.

سود مشمول مالیات بر اساس ارزش بازار منصفانه سهام استارتاپ در پایان پنج سال یا در زمان واگذاری خواهد بود و در صورت عدم دسترسی، کمیسیون مالیات بر اساس صورت‌های مالی استارت‌آپ تعیین می‌کند. در صورت تصویب این تغییرات، رژیم مالیاتی ویژه از اول جولای اجرایی خواهد شد.

در حال حاضر، کارمندان مالیات بر سود حاصل از تاریخ واجد شرایط شدن و استفاده از اختیار سهام را بلافاصله پرداخت می کنند.

روشی که قانون مالیات بر درآمد ما (کنیا) کار می کند این است که هر چیزی که یک کارمند در نتیجه اشتغال به دست می آورد، یک مزیت مالیاتی است. یکی از مزایای آن نیز دادن سهام در یک شرکت است [and] طبق قانون فعلی مالیات بر درآمد، این مزایا بلافاصله مشمول مالیات می شود. دانیل نگومی، کارشناس حقوق شرکت و شریک در Anjarwalla & Khanna، به TechCrunch گفت: اکنون، آنچه آنها پیشنهاد می‌کنند انجام دهند، تأخیر در پرداخت آن است.

به نظر من، تهیه پیش نویس این ماده به طور کلی تقریباً منطق را در بر می گیرد، به استثنای ماده 3 و 4 (به بند سه مراجعه کنید) زیرا ارزش بازار منصفانه سود مشمول مالیات در پنج سال می تواند بالا باشد… فکر می کنم به آنها هیچ سود واقعی نمی دهد و احتمالاً اصلاح خواهد شد زیرا نتیجه بدتری به آنها می دهد.”

استارت‌آپ‌ها به کارمندان به عنوان راهی برای حفظ استعدادها، پاداش دادن به تیم‌ها و تلقین فرهنگ مالکیت برای اطمینان از همسویی چشم‌انداز سهامداران با کارمندان، ارزش سهام ارائه می‌کنند.

رژیم مالیاتی ویژه برای استارت‌آپ‌هایی اعمال می‌شود که در کنیا ثبت شده‌اند، گردش مالی سالانه آنها کمتر از 100 میلیون کرون (731255 دلار) است، کمتر از پنج سال است که وجود داشته‌اند، و در نتیجه تقسیم یا تغییر ساختار دیگری شکل نگرفته‌اند. یک کسب و کار موجود استارت‌آپ‌های مدیریتی، حرفه‌ای یا آموزشی مستثنی هستند.

این مالیات جدید به دنبال اظهارات ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، در جریان اجلاس تجاری منطقه ای اتاق بازرگانی آمریکا در اوایل ماه مارس است، جایی که وی به این تغییر اشاره کرد و گفت که شکایت هایی را در مورد اعمال مالیات بر مزایا دریافت کرده است «حتی قبل از اینکه ارزشی مشخص شود. ”

او گفت که این تغییر بخشی از برنامه دولت این کشور برای تبدیل کنیا به مقصد تجاری جذاب و برترین مرکز نوآوری آفریقا است.

کنیا یکی از چهار مقصد برتر بازار آفریقا از نظر سرمایه گذاری VC است.