کالیفرنیا به دنبال وادار کردن تسلا به تبعیت از تحقیقات سوگیری نژادی است

رگولاتورهای کالیفرنیا در حال انجام اقدامات قانونی علیه تسلا هستند تا این شرکت را مجبور کنند تا از تحقیقات ایالتی در مورد اتهامات آزار و اذیت غیرقانونی و تبعیض علیه برخی از کارگران سیاه پوست پیروی کند.

اداره حقوق مدنی کالیفرنیا (CRD) روز پنجشنبه گفت که به دنبال حکم دادگاه است که موازی با شکایت فعلی ایالت در مورد اتهامات تبعیض شغلی باشد. این آژانس ابتدا در فوریه 2022 پس از دریافت شکایت از کارگران سیاه پوست در اعتراض به “استفاده تقریباً مداوم از توهین های نژادپرستانه در محل کار و وجود نوشته های نژادپرستانه و گرافیتی در مناطق مشترک محل کار” شکایت کرد.

در پرونده ای به دادگاه عالی شهرستان آلامدا، CRD اعلام کرد که تسلا را در تاریخ 3 مارس به دلیل استعفای فردی که بیشترین دانش را در مورد “سوء رفتار ادعایی و سیاست ها و رویه های مرتبط” دارد، احضار کرده است. CRD در بیانیه ای اعلام کرد که تسلا از در دسترس قرار دادن این فرد خودداری کرده است.

کوین کیش، مدیر CRD در بیانیه‌ای گفت: «عدم رعایت تعهد تسلا به تعهدات دفتر من برای بررسی اتهامات مربوط به تخلف در محل کار نشان‌دهنده عدم احترام به حقوق و رفاه کارگران آن است.»

طبق اسناد دادگاه، تسلا تا پایان ماه مارس به احضاریه CRD پاسخ نداد، زمانی که CRD به ارسال پیوند زوم برای واریز متوسل شد. تسلا به آن پاسخ داد و به این دلیل که CRD از قدرت احضاریه تحقیقاتی خود سوء استفاده کرده است، به درخواست سپرده اعتراض کرد.

آژانس گفت تسلا مدعی است زمان کافی برای یافتن شاهد وجود ندارد. سپس CRD یک “قرارداد عوارض” را پیشنهاد کرد، یک مهلت توافق شده بین آژانس و تسلا برای انتخاب تاریخ سپرده گذاری، اما تسلا بر اساس پرونده های دادگاه حاضر به مصالحه نشد.

اکنون CRD به دنبال دستوری است تا نشان دهد چرا تسلا “به طور کامل به کشف تحقیقاتی پاسخ نداده است” و خودروساز را مجبور به تبعیت از درخواست‌های CRD کند. و به عنوان گیلاس روی کیک، CRD همچنین از تسلا می‌خواهد که هزینه وکالت را به مبلغ 1425 دلار بپردازد.

CRD می گوید بر اساس قانون کالیفرنیا، این حق و مسئولیت دارد که هر شکایتی در مورد نقض حقوق مدنی بررسی کند.

کیش گفت: «اداره حقوق مدنی کالیفرنیا هیچ گونه تلاشی را برای ایجاد مانع در تحقیقات ما نمی پذیرد. «دفتر من صرفاً به دنبال انجام وظیفه قانونی خود برای تحقیق در مورد اتهامات تبعیض است. تسلا فراتر از قانون نیست.»

در طول سال گذشته، تسلا روش‌های مختلفی را برای خروج از شکایت CRD امتحان کرده است. این خودروساز تلاش کرده است که شکایت را متوقف کند و خارج از دادگاه حل و فصل کند، پرونده را رد کند و علیه CRD به دلیل عدم انجام تحقیقات مناسب قبل از شکایت از خودروساز – دادخواستی ارائه کند – که همه آنها رد شدند. تسلا همچنین از CRD به دلیل اتخاذ “مقررات زیرزمینی” ادعایی در تحقیقات خود متقابل شد.

شکایت آژانس کالیفرنیا علیه تسلا یکی از بسیاری از مواردی است که این شرکت را به اجازه دادن به آزار و اذیت – چه نژادی و چه جنسی – در کارخانه هایش متهم می کند. یک قاضی کالیفرنیا هفته گذشته تسلا را به پرداخت 3.2 میلیون دلار به یک کارگر سابق سیاه پوست در کارخانه Fremont محکوم کرد.

روز چهارشنبه، دادگاه عالی کالیفرنیا به کارگران اقلیت در همان کارخانه اجازه داد تا از تسلا خواسته شود تا فضای تبعیض نژادی را به رسمیت بشناسد و اقداماتی را برای پایان دادن به آن انجام دهد.

قضات به اتفاق آرا درخواست تسلا برای تجدیدنظر در حکمی را که در ژانویه دو کارمند سیاه پوست پس از تحمل تبعیض نژادی در کارخانه شکایت کردند، رد کردند. طبق گفته وکیل شاکیان طبق گزارش سان فرانسیسکو کرونیکل، انتظار می رود که شکایت خسارت به عنوان یک دعوای دسته جمعی، احتمالاً به نمایندگی از هزاران کارمند فعلی و گذشته انجام شود.

ظاهراً این اولین بار است که چنین حکمی در کالیفرنیا صادر می شود و سابقه ای برای دادگاه های محاکمه در سراسر ایالت خواهد داشت.

تسلا بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد حکم دادگاه CRD یا حکم دادگاه عالی ایالت پاسخ نداد.